تبیان، دستیار زندگی

حکم تقدم نماز بر شرکت در مجالس عزاداری

عده‌ای معتقدند تداوم مراسم آیینی حین اوقات شرعی از جهت مبانی شرعی خالی از اشکال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عزاداری
یکی از سؤالات رایج در بین اعضای هیئت‌های مذهبی حکم تداخل وقت نماز با وقت مراسم آیینی آن‌هاست. در این بین عده‌ای معتقدند تداوم مراسم حین اوقات شرعی از جهت مبانی شرعی خالی از اشکال است. این گروه حتی معتقدند مراسم عزاداری بر سید و سالار شهدا  از جهت استحباب بیشتر از نماز اول وقت است. 

در این بین عده‌ای بر اساس آیه5 سوره ماعون آنجا که خداوند می‌فرماید: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛  آن‌ها که از نمازشان غافلند»، نظر بر این دارند که هرگونه عملی که انسان را از نماز اول وقت غافل کند، مشمول این آیه از قرآن هستند؛ همچنان که در احادیث معصومان(ع) شرط قبولی تمام اعمال را بسته به قبولی نماز کردند به گونه‌ای که پیامبر(ص) در روایتی فرمود: در قیامت اولین چیزی که از انسان می‌پرسند نماز است که اگر قبول شود، سایر اعمال او هم قبول خواهد شد و اگر پذیرفته نشود، سایر اعمال او بیهوده می‌شود. همچنین این گروه معتقدند مهم‌ترین پیام عاشورا نماز بود تا حدی که امام حسین(ع) در سخت‌ترین شرایط و در زیر باران تیر دشمنان نماز اول وقت خویش را اقامه کرد. 

در ادامه نظر رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله سیستانی را در این باره می‌خوانید. 

رهبر معظم انقلاب:

سؤال: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این‌که عدم شرکت او باعث دوری از اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌شود؟
پاسخ: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت علیهم السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت علیهم السلام جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است.

آیت‌الله سیستانی:

سؤال: آیا می‌توان به خاطر عزاداری امام حسین(ع)، نماز اول وقت را به تأخیر انداخت؟
پاسخ: سزاوار است نماز در اول وقت خوانده شود و سزاوار است که [زمان] مراسم، طوری تنظیم شود که با اوقات نماز مزاحمت پیدا نکند.

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.