تبیان، دستیار زندگی

کراهت خروج از مسجد هنگام اذان مگر به جهت کار ضروری

آیا بیرون رفتن از مسجد در هنگام اذان مکروه است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خروج از مسجد

پاسخ اجمالی

اذان صدای دعوتی است که مردم را به عبادت و ورود به مسجد فرا می‌خواند. اگر فردی درون مسجد باشد و هنگام شنیدن این فراخوان، آن‌جا را ترک کند، می‌توان چنین حرکتی را نوعی بی‌احترامی به مسجد در نظر گرفت.
در آیاتی از قرآن نیز اشاره شده است که در صدر اسلام، گروهی بودند که با شنیدن فراخوان به نماز، آن‌را به سخره گرفته و نوعی بازی می‌دانستند. [1]
در همین راستا است که در روایتی توصیه شده است، در حد امکان هنگام اذان از مسجد خارج نشوید:
پیامبر(ص) فرمود: «کسی که صدای اذان را بشنود و بدون دلیل از مسجد خارج شود، منافق[2] است، مگر این‌که قصد برگشتن به مسجد را داشته باشد».[3]
اگرچه سند این روایت ضعیف است،[4] ولی با توجه به آثار و برکات فراوانی که برای حضور در مسجد و نماز در آن، بیان شده است،[5] و با توجه به آنچه در ابتدای پاسخ گفته شد، می‌توان گفت که تا حد امکان و جز در موارد ضروری، بهتر آن است که هنگام اذان از مسجد خارج نشویم.

پی نوشت:
[1]. مائده، 58.
[2]. جهت آگاهی از معنای نفاق، ر. ک: «نفاق و ویژگی‌های منافقان از نگاه قرآن و احادیث»، 68574
[3]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 3، ص 262، ح 740 تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج ‌5، ص 497، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى - ره، قم، اول، 1406ق.
[5]. ر. ک: « آثار فردی و اجتماعی حضور در مسجد»، 44351؛ «آداب و احکام حضور در مسجد»، 99081؛ « ثواب نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی»، 44496.

منبع: اسلام کوئست
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.