تبیان، دستیار زندگی

۱۲ نکته درباره دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران

برخی از نکات در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران قابل توجه بود نمایشگاهی که می بایست درآن مردم را ترغیب به برنامه ریزی برای سفر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایشگاه بین المللی گردشگری

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی برگزار شد.

در این نمایشگاه ۶۶۰ شرکت داخلی فعال در حوزه گردشگری و اداره های کل میراث فرهنگی استانها به همراه شرکت های خارجی فعال در صنعت گردشگری ، ایرلاین ها و سازمانهای دولتی مرتبط با گردشگری مانند راه آهن و ادارات بیمه حضور داشتند.

هرج و مرج افتتاحیه


درروز افتتاحیه مراسم که با تاخیر برگزار شد، هرج و مرج روز اول بسیار به چشم می آمد به نحوی که برخی گمان می کردند امسال شاهد نمایشگاه خوب و منسجمی نخواهند بود.


بازدیدکنندگان تخصصی در بخش صنایع وابسته


اگرچه این نمایشگاه عنوان گردشگری و صنایع وابسته را یدک می کشید اما صنایع وابسته آن که بخش مربوط به تجهیزات هتلها و رستوران ها بود عملا بازدید کننده ای نداشت و یا اگر هم داشت بازدید کننده تخصصی در این حوزه بودند.

در محوطه بیرونی نمایشگاه نیز برخی از سیاه چادرها و چادر ترکمن ها برپا شده بود و به فروش سوغات محلی می پرداختند. اجرای مراسم رقص سنتی در فضای باز نمایشگاه نیز از مهمترین بخش های این نمایشگاه بود که با استقبال عموم مردم مواجه شد.


لغو برخی از نشست های جانبی و تخصصی


در بخش های دیگری از نمایشگاه مانند سالن ۳۵ که  سالن VIP آن مختص به سازمان میراث فرهنگی بود، نشست های تخصصی بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی با مسئولان دیگر برگزار می شد.

قرار بود تا نمایشگاه بین المللی گردشگری در دور دوازدهم تخصصی تر برگزار شود و به همین دلیل از قبل گفته شده بود که این نمایشگاه دارای صد برنامه جانبی و نشست تخصصی خواهد بود. اما کنداکتور برنامه ها نشان می داد که در واقع بخش مهمی از این برنامه های جانبی به اجرای مراسم موسیقی سنتی استانهای مختلف کشور اختصاص داشت.

از میان نشست های تخصصی که قرار بود با طرف های خارجی نیز برگزار شود ۱۲ نشست لغو شد از جمله دیدار با سفیر انگلستان یا نشست با  فعاالان رسانه و خبرنگاران روسیه و ... .

برخی دیگر از این نشست ها هم اطلاع رسانی مناسبی نداشتند تا از جزئیات مذاکرات صورت گرفته در آنها باخبر شد.

آنچه که در هر دوره از نمایشگاه به چشم می آید این است که بسیاری از افراد در نشست های تخصصی و B۲B شرکت می کنند و قراردادهای کاری زیادی در این برنامه ها بسته می شود و یا مذاکرات مختلفی صورت می گیرد. اگر قرار بر این باشد که تمام این مذاکرات را ثبت کرد باید بتوان گفت که یک نمایشگاه با هزاران نشست تخصصی و مذاکره هر سال در حال برگزاری است که موضوع همه آنها نیز گردشگری هستند.

معرفی سلسله عباسیان با خانه تاریخی عباسیان کاشان!


تونل زمان عنوان طرحی بود که در این سالن اجرا شد سازمان میراث فرهنگی توالی دوره های تاریخی را در یک دالان سفید رنگ با نمونه ای از آثار متعلق به هر دوره تاریخی معرفی می کرد.

این توالی دوره های تاریخی در برخی موارد اشتباه بود و یا اینکه تصویری از خانه تاریخی و قاجاری عباسیان در شهر کاشان را به دوره عباسیان در ایران نسبت داده بودند!


سر و صدای گروههای موسیقی در فضای سرپوشیده


به رغم اینکه معاونت گردشگری اعلام کرده بود امسال شاهد برپایی مراسم موسیقی و رقص در سالن های سرپوشیده نخواهیم بود چون امکان برپایی جلسات افراد را با یکدیگر در غرفه ها به دلیل سر و صدای زیاد نخواهد داد ؛ اما همچنان در برخی از سالن ها و غرفه ها مشاهده می شد که این مراسم رقص و پخش موسیقی انجام شده و اجازه برپایی نشست های تخصصی را نمی داد کمااینکه در بخش سالن VIP نیز صدای بلند موسیقی در برخی موارد موجب تذکر مسئول سالن می شد . موسیقی هایی که بعضا با فضای حاکم بر نمایشگاه که همان معرفی میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری ایران بود در تناقض بوده و موسیقی های غربی هم پخش می شد.

تبلیغات کم نمایشگاه


اگرچه تنها چند تیزر تلویزیونی از صدا و سیما پخش شد اما کم رنگ بودن تبلیغات محیطی و مجازی این نمایشگاه تقریبا تبلیغ در این باره را به صفر نزدیک تر می کرد. بیلبوردهای خیابانی خالی از معرفی نمایشگاه بودند و تنها چند گزارش تلویزیونی و چند تیزر به مردم از حال و هوای نمایشگاه خبر داد. به همین دلیل در سه روز اول نمایشگاه جمعیت مردم بسیار کم بود اما در روز سوم به دلیل تعطیلی روز جمعه این نمایشگاه روز شلوغ تری را به خود دید.

البته که اگر قرار بود تنها ۶۶۰ شرکت حاضر در نمایشگاه هر کدام ۱۰ نفر را به نمایشگاه بیاورند می بایست این دوره از برنامه شاهد حضور حداقل ۶ هزار و ۶۰۰ بازدیدکننده می بود اما این اتفاق نیفتاد.


 نمایشگاه گردشگری با طعم و دود کباب


اگرچه اعلام شده بود که قرار است امسال بخش فروش سوغات و مواد خوراکی کمرنگ تر شود اما همچنان این بخش از بازار گردشگری داغ بود و بیرون از محوطه  نمایشگاه را بو و دود کباب پر کرده بود.

مردم به دنبال تخفیف نمایشگاهی بودند


مردم حاضر در نمایشگاه و در غرفه های مربوط به آژانسهای مسافرتی دنبال تخفیف های نمایشگاهی بودند اما چیزی دستشان را نمی گرفت. هتلها نیز با بسته ویژه ای به نمایشگاه نیامدند برخی از آنها با وجود اینکه گفته شده هتلها در ایام نوروز افزایش نرخ ندارند اما قیمت اتاق را از الان به مسافر نمی دادند.

حضور آژانسهای خارجی در نمایشگاه نیز کمرنگ بود برخی از آنها با پارتنر ایرانی به نمایشگاه آمده بودند . عملا آژانسهایی را می شد دید که کارگزار تورهای یک کشور خارجی هستند اما در بخش بین الملل شرکت کرده اند.

ایرلاین ها و خطوط هوایی و شرکت های بیمه ای سفر نیز پکیج ها و طرح های قدیمی خود را در نمایشگاه عرضه کردند شاید در این بین کسی آشنایی با این طرح ها نداشته بود و برای اولین بار از آن آگاهی کسب می کرد اما در واقع طرح جدیدی نبودند.


صنایع دستی گران تر از استان


صنایع دستی عرضه شده در نمایشگاه نیز توسط برخی از استانهای کشور ارائه شد. برخی از این صنایع دستی بسیار گران تر از آنچه که در استان فروخته می شود، عرضه شد.

عکس یادگاری با لباس محلی و بوم گردی


بوم گردی ها بخش مورد توجه نمایشگاه بودند تعدادی از استانهای کشور  غرفه ها را به شکل خانه های بومی شان طراحی کرده بودند و همین موضوع موجب شده بود تا بازدیدکنندگان با آنها عکس یادگاری بگیرند و بیشتر جلب توجه کند.

نمایشگاه تمدید نشد


اعلام شده بود که نمایشگاه در روز آخر دو ساعت تمدید شده است اما عملا این اتفاق نیفتاد و سر ساعت ۱۷ مردم به بیرون سالن هدایت می شدند.

امسال ساعت نمایشگاه نیز کمتر بود وبا تاریک شدن هوا مردم را نیز از سالن ها به بیرون هدایت می کردند.


پیاده روی رئیس سازمان


متولی این نمایشگاه که همان رئیس سازمان میراث فرهنگی است در هر روز  از زمان برپایی نمایشگاه به غرفه های مختلفی سر می زد علی اصغر مونسان تنها در یک روز ۶ و نیم کیلومتر راه رفت و با تمام غرفه داران صحبت کرد.

منبع: مهر