تبیان، دستیار زندگی

مازیچال

مازیچال منطقه ای بسیار زیبا در ۱۷ کیلومتری شمال غربی کلاردشت و در ارتفاع ۲۳۲۰ متری از سطح دریا که جاده ای خاکی آن را به کلاردشت متصل میکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
مازیچال

آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش میدهد. این منطقه دنج و قشنگ، پوشیده از انواع کاج و بلوط است. تماشای این راه قشنگ و جنگلی باعث می ‌شود تا راه رسیدن به ارتفاعات برای شما جالب و دیدنی باشد و خسته نشوید. مازیچال در ۱۷ کیلومتری کلاردشت قرار دارد که تا اواخر شهریور سکونتگاه ییلاقی روستاییان و دامداران منطقه است. در مازیچال این فرصت را دارید که در نبود آب لوله کشی، برق و حتی آنتن تلفن همراه یک زندگی بسیار متفاوت از زندگی شهر را تجربه کنید. به همین دلیل بهتر است برای یک اقامت حداقل یک روزه در منطقه برنامه ‌ریزی کنید. نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. بدین صورت که در گویش مردم محلی، مازی به معنی درخت بلوط است و چال هم اشاره به گودال یا دره‌ ای دارد که محل رویش درختان ماز و یا بلوط بوده است؛ بنابراین مازیچال به گودال‌ ها و دره‌ هایی مملو از درختان بلوط اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته ‌اند. مازیچال منطقه ‌ای است ییلاقی در شمال غرب کلاردشت که شامل روستاهای دراسرا، سی بن و کاظم کلا می‌ شود. قسمت‌ های پایین ‌دست مازیچال جنگلی و ارتفاعات آن کوهستانی است. دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از قدیم مازیچال محلی بوده که دامداران روستاهای عباس‌ آباد تنکابن دام ‌هایشان را از مسیرهای خاکی جنگلی برای چرای ییلاقی به مازیچال می ‌آوردند. به همین دلیل در ماه ‌های گرم سال مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گوسفند می‌ شود. نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. بدین صورت که در گویش مردم محلی، مازی به معنی درخت بلوط است و چال هم اشاره به گودال یا دره ‌ای دارد که محل رویش درختان ماز و یا بلوط بوده است؛ بنابراین مازیچال به گودال ‌ها و دره‌ هایی مملو از درختان بلوط اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته ‌اند.
مازیچال

نکات سفر به مازیچال:


۱) مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به ندرت مکانی برای اجاره کردن گیر می‌آید.
۲) شب های این منطقه سرد است پس اگر قصد اقامت در روستا را دارید چادر و کیسه خواب حتما همراه خود داشته باشید.
۳) در روستا مغازه و فروشگاهی وجود ندارد حتی الامکان مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه فرمایید.
۴) مسیر رفتن به مازیچال، جاده چالوس تا مرزن آباد، سپس به سمت کلاردشت، بعد از کلاردشت حدود ۳ کیلومتر به در جاده عباس آباد ادامه داده و بعد از آن به مازیچال خواهید رسید.
۵) حدودا ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات مازیچال خاکی و کوهستانی می‌باشد که ترجیحا بهتر است با ماشین های روستایی، جیپ و نیسان طی شود.
۶) یکی از بکرترین مناطق گردشگری تورهای ایران دهکده ییلاق مازیچال است که سفری رویایی برای شما رقم خواهد زد.
مازیچال


منبع: سیری در ایران