تبیان، دستیار زندگی

سفارش جبرئیل به پیامبر(ص) در احترام مردان به زنان

اسلام برای ایجاد صفا و آرامش بین زن و شوهر و دوام زندگی آنها، وظایفی اخلاقی و فقهی را برای طرفین در نظر گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسکن

پرسش

بر اساس سخن پیامبر(ص) زنان را نباید بر کاری مجبور کرد، بلکه باید با آنها به نرمی رفتار نمود. از طرفی هم حق انتخاب مسکن با مرد است. و شهری که مرد انتخاب می‌کند زن قبول ندارد. در این مورد تکلیف چیست؟

پاسخ اجمالی

اسلام برای ایجاد صفا و آرامش بین زن و شوهر و دوام زندگی آنها، وظایفی اخلاقی و فقهی را برای طرفین در نظر گرفته است. در این راستا در گزارشی صحیح از پیامبر(ص)،[1] نقل شده است: «أَوْصَانِی جَبْرَئِیلُ‏ ع بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا یَنْبَغِی طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ»؛[2] جبرئیل پیوسته سفارش زنان را به من می‌نمود تا جایی که گمان کردم که اگر مرتکب فحشای آشکاری نشود، طلاق او حرام خواهد بود.[3]
اما در ارتباط با پرسش مطرح شده باید گفت؛ یکی از حقوقی که مرد بر زن دارد، پیروی زن از او در محل سکونت است که اگر در هنگام عقد ازدواج، زن شرط سکونت در محل خاصّی را نکرده باشد، مرد می‌تواند تعیین محل سکونت خانواده را مشخص کرده و زن باید از او پیروی کند.[4]
با این‌حال و با توجه به توصیه قرآنی «وَ أْتَمِرُوا بَیْنَکُمْ بِمَعْرُوف»،[5] بهتر است زن و شوهر بر اساس صلاح زندگی و توجه به مسائل اخلاقی، این‌گونه امور را دوستانه حل نمایند و طبیعی است که اگر مواردی از این دست با محبت و گفت‌وگوی منطقی - و نه در یک چارچوب حقوقی خشک - حل و فصل شود، زندگی شیرین‌تر خواهد شد.

پی نوشت:
[1]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 20، ص 326، ‌تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 512، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. ر. ک: «راه تفاهم زن و شوهر»، 8725؛ «رضایت زن و شوهر از یکدیگر و قبولی عبادات»، 97658؛ «حدود لذت های جنسی زن و شوهر از یکدیگر»، 2105؛
[4]. ر. ک: «وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر»، 850؛ «فرمانبرداری زنان در برابر مردان»، 1674؛ «مسکن مناسب زن»، 33981؛ «حق سکونت و تهیه لوازم زندگی»، 14476.
[5]. طلاق، 6.

منبع: اسلام کوئست
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.