تبیان، دستیار زندگی

چگونه وظایف خانه را تقسیم کنیم؟

در گذشته تقسیم وظایف خانه بین زن و شوهر چندان معنایی نداشت. امروزه با گسترش تعداد زنان شاغل و حضور زنان در اجتماع، در برخی از خانواده ها مسئله تقسیم وظایف با نگاه سنتی منجر به درگیری هایی بین زوجین می شود. بسیاری از مردان کار منزل را نمی پذیرند و زنان شاغل نیز نمی توانند بار مسئولیت تمام کارهای خانه را به دوش بکشند و به مرور زمان فرسوده می شوند. در این زمان بسیاری از مردان می گویند "نیازی به کار کردن همسرشان نداند"، بدین صورت استقلال مالی زن را زیر سوال برده و موضوع را بغرنج تر می کنند. حتی تمام کارهای منزل برای زنان خانه دار نیز در مواقعی سنگین محسوب می شود، تمام این مسائل نیاز به تغییر نگرش مردان برای کمک به همسرشان دارد. در این مقاله درباره اصول تقسیم وظایف و اینکه چرا باید این کار را بکنید، صحبت کرده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تقسیم وظایف خانه

وظیفه، مشکل همینجاست!

بسیاری از مردان و حتی زنان، کارِ خانه را وظیفه زن می دانند در صورتی که اگر به چشم وظیفه به زندگی نگاه کنید، کار بیرون از خانه مرد هم وظیفه است و این واژه می تواند منشا بسیاری از تعارضات باشد. وقتی شما بر حسب وظیفه بیرون از منزل کار کنید و همسرتان بر حسب وظیفه کارهای منزل را انجام دهد، رابطه به تلخی می گراید. اولین گام این است که پیش از ازدواج زن و مرد درباره کارهای منزل و بیرون از منزل به توافق نسبی با هم برسند.

مردان باید خانه داری را یاد بگیرند.

زندگی در خوابگاه های دانشجویی، زندگی مستقل و سربازی، برخی از اتفاقاتی است که به مردان کمک می کند که بتوانند تا حدودی از مسئولیت های خانه داری آگاه شوند. بزرگترین اشتباه مردان این است که کار خانه را وظیفه زن می دانند و از کار منزل فرار می کنند. البته مادران و خانواده نیز نباید مسائل خانه داری را بین دختر و پسر تفکیک کنند. گاهی لازم است از دختر خرید و از پسر شستن ظرف بخواهند. گاهی ریشه تبعیض جنسیتی حتی در کار منزل نیز خانواده ها هستند.

جایگاه و شان هر دو طرف باید حفظ شود.

کار منزل برای زن خانه دار هم وظیفه نیست اما بر اساس منطق و اصول رابطه زناشویی، وقتی مرد 8 ساعت بیرون از منزل کار می کند و برای تامین هزینه های زندگی تلاش می کند، زن خانه دار نیز به همان نسبت کارهای منزل را برای کمک به همسرش انجام می دهد.

نکته مهم قدردانی زن و شوهر از هم بخاطر لطف هایی است که در حق هم می کنند. به دلیل طبع مهر طلب تر زنان نسبت به مردان، آنها نیاز دارند که کارها و زحماتشان دیده شود و مردان باید تلاش کنند که زن خانه دارشان، از کار منزل لذت ببرد و آن را برای پیشرفت زندگی و روابطشان در نظر می گیرند. همینطور که زنان باید به مردانشان حس مردانگی را بدهند و به آنها بفهمانند که قدردان زحماتشان هستند. برای اینکه زنان حس بهتری داشته باشند خودشان نیز باید اقداماتی بکنند، یک زن خانه دار موفق مسلما احساس کارآمدی بیشتری دارد.

زن و مرد باید به هم کمک کنند.

همانطور که زنان می توانند با داشتن شغل، به همسرشان در تامین هزینه های زندگی کمک کنند، مردان نیز باید در منزل به همسر خود کمک کنند. اساس ازدواج باید بر پایه مشارکت، همدلی و صمیمیت باشد و اگر زن و مرد برای خود مرزهای مشخصی تعریف کنند، شاید هیچوقت این صمیمیت ایجاد نشود. عشق حقیقی آن است که زن و شوهر بتوانند در حد امکان کارهای همسرشان را سبک کرده و نگذارند خستگی در تنشان بماند. وقتی تمام کارهای منزل به روی دوش یک نفر باشد، این احساس به او دست می دهد که او خدمتکار است، احساس بی ارزشی کرده و حس می کند دیگران از او سوء استفاده می کنند.

زنان شاغل باید کار منزل را هم انجام دهند؟

زنان شاغل هم باید کار منزل را انجام دهند. همانطور که مردان شاغل نیز باید کار منزل را انجام دهند. وقتی زن و شوهر هر دو شاغلند باید کاملا کارهای خانه با هم تقسیم شود و مردی که دچار تفکر سنتی است، نباید این را نشان ضعف خود قلمداد کند. همینطور زن، کمک همسر خود را ابزاری برای کنترل و سوءاستفاده نداند. هر زمان که زندگی زناشویی، تبدیل به معامله، رقابت و آتو گرفتن شد، آن زمان است که بمب ساعتی فروپاشی فعال شده است.

برای تقسیم وظایف چکار کنیم؟

زمانی که زن و مرد پذیرفتند که کارهای منزل برای هردو آنهاست، باید لیستی از کارهای منزل را تهیه کرده و هرکدام کارهایی که بیشتر تمایل دارند را مشخص کنند. مثلا مردان ممکن است شستن ظرف یا آشپزی را دوست نداشته باشند و همینطور زنان ممکن است شستن سرویس بهداشتی برایشان سخت باشد. بنابراین پس از مشخص شدن کارهایی که تمایل دارید انجام دهید، در مورد کارهای باقی مانده سعی کنید به توافق برسید. نکته مهم روحیه رفاقت و رعایت انصاف در این زمینه است. چند نکته که در تقسیم وظایف در خانه لازم است:

1- سر قول و قرارهای خود بمانید و در صورت سستی همسرتان، با احترام از او بخواهید که مسئولیت خود را انجام دهد.

2- از کار همسر و فرزندتان ایراد نگیرید. بگذارید وظیفه خود را انجام دهند. در نحوه انجام کار هم دخالت نکنید و درصورتی که مطمئن بودید او دارد اشتباه می کند، به او کمک کنید تا کار را با موفقیت به اتمام برسانید.

3- همه، همه کار بلدند. هیچ وقت به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن، نباید از زیر بار مسئولیت در بروند.


منبع: هنر زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.