تبیان، دستیار زندگی

شرایط زندگی با خواهر و برادر ناتنی

وقتی که از بیرون به زندگی با خواهر و برادر ناتنی نگاه می‌کنید شاید بسیار جالب و خاص به نظر آید، اما زمانی که خودتان در این شرایط قرار بگیرید وضعیت متفاوت خواهد بود. بسیاری از بچه‌ها پیش از آنکه زندگی با والدین ناتنی و ازدواج پدر یا مادرشان را قبول کنند باید با مساله زندگی با خواهر و برادر ناتنی نیز کنار آیند. استرس، افسردگی، پرخاشگری، احساس طرد شدن و ... همگی هیجاناتی هستند که کودک شما در زمان مواجه با این شرایط ممکن است احساس کنند. شما به عنوان والد برای کاهش آسیب ها و تنش‌ها باید اقداماتی انجام دهید، از طرفی کودک شما در هر سنی که باشد می‌تواند نقش مهمی در خانواده و روابط داشته باشد. در ادامه به برخی از وظایف والدین و فرزندان برای ایجاد آرامش در زندگی صحبت خواهیم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواهر و برادر ناتنی
خواهر و برادر ناتنی کیست؟
با ازدواج مجدد والدین، مسائل مربوط به زندگی با والد ناتنی و فرزندان او که خواهر و برادران ناتنی هستند نیز پیش می آید. چنین خانواده هایی را به اصطلاح خانواده های مخلوط می نامند. اتفاقات ساده ای که در خانواده های معمولی براحتی حل می شوند؛ در یک خانواده مخلوط بدون در نظر گرفتن رفتار صحیح به یک معضل بزرگ تبدیل می گردد. رابطۀ برادرها و خواهرهای ناتنی در یک خانواده مخلوط نیاز به دخالت های مناسب و توضیحات ضروری از سمت والدین دارد.

خانه دیگر امن نیست!
زندگی با خواهر و برادر ناتنی می تواند تنها نقطۀ آرامش یعنی خانه را از فرزندان تان بگیرد. در خانواده های معمولی؛ دعواها، رقابت طلبی ها، پرخاشگری به والدین، تنبیه از سوی والدین نیز  بهوجود می آیند، حتی با وجود رفتارهای اشتباه زیاد، به دلیل فضای گرم خانواده و روابط پدر و مادری مسائل حل می شوند. اما در خانواده های مخلوط کوچک ترین دعواها یا رقابت جویی ها به مسائلی بزرگ ختم می گردند.

سوال هایی که بی جواب مانده اند
بسیاری از سوالاتی که در این خانواده ها مطرح می شود براساس شرایط هر خانواده پاسخی متفاوت را می طلبد، این موضوع لزوم مشاوره خانواده را بیشتر می کند. سوالاتی مانند حد فاصلی که باید بین برادرها و خواهر های ناتنی با یک دیگر وجود داشته باشد؟یا نیاز است برادرها و خواهرهای ناتنی مانند یک خانواده بهم نزدیک شوند؟ و ... که بسته به تعداد خواهرها و برادرهای ناتنی و شرایط اقتصادی و فرهنگی هر خانواده پاسخ کاملا متفاوت خواهد بود.

وظایف والدین در خانواده‌های مخلوط

در خانواده های مخلوط نیاز به قانون گذاری به صورت مستقیم وجود دارد. تمام قوانین باید از سوی والدین به صورت مستقیم مشخص شوند. البته نباید این قانون گذاری باعث خشک شدن فضای درون خانواده شود. نوع نگاه هر دو والد باید به صورت یکسان و محبت آمیز بین فرزندان تقسیم شود. برای توضیح بهتر مواردی را ذکر کرده ایم:

قوانین پوششی وضع کنید:
در ابتدا با وضع قوانین پوششی مشکلات متعددی را که می توانند به وجود بیایند و موضع غیر قابل تغییر خود را به آنها اعلام کنید. "کسی حق چرخیدن در خانه با لباس زیر را ندارد؛ کسی جلوی دیگری لباس عوض نمی کند". قوانین را برای دختران مادر و برای پسران، پدر توضیح دهد.

اتاق ها و وسایل را به صورت مشخصی تقسیم کنید:
برای جلوگیری از رقابت جویی و ایجاد نفرت ها و مشخص شدن مقصر در دعواهای آتی، در همان ابتدا اتاق و وسایل را به صورت عادلانه بین فرزندان تقسیم کنید. شما می توانید به صورت نمادین یک دادگاه یا حکم تشکیل داده و ابتدای چرخۀ آشنایی را بزنید. اما باید مراقب نفرت های پنهان مابین فرزندان ناتنی باشید و آن ها را مدیریت کنید.

زمان تنهایی خودتان و همسرتان را برای آنها مشخص کنید:
فرزندان شما باید بدانند که شما و همسرتان به یکدیگر نیاز دارید و همانند دیگر والدین اوقات تنهایی و شخصی می خواهید. البته از نظر بیشتر روانشناسان بهتر است تا رسیدن به یک وضعیت ثابت در خانواده و کودکان، برای تنها شدن با یکدیگر عجله نکنید تا فرزندان کمی راحت تر با این قضیه کنار بیایند. در نتیجه تا جای ممکن آرام آرام پیش بروید.

از کلیدهای انعطاف‌پذیری، صبر، عشق و درک استفاده کنید:
در شرایط سخت ممکن است فکر کنید باید از روش های سخت و خشک استفاده کنید تا مشکلات حل شوند. اما برای باز کردن درب قلب فرزندانتان و ایجاد یک خانواده تنها لازم است صبور باشید و بجای خشک بودن، خود را انعطاف پذیر نشان بدهید. بچه ها هنوز از شما الگو می گیرند؛ با تغییر کنار بیائید و از عشق و درک خود نهایت استفاده را ببرید.

از تشویق ها بجای تنبیه ها استفاده کنید:
تنبیه کردن بچه ها در این شرایط، در نظر کودکان خالی کردن نفرت و عصبانیت شما دیده می شود. توضیح علت تنبیه در این وضعیت نتیجه ای را حاصل نمی کند. شما لازم است تا رسیدن به وضعیتی که شما را به صورت یک والد بپذیرند از تنبیه کردن آنها تا جایی که ممکن است بپرهیزید. البته فراموش نکنید تنبیه نکردن با کوتاه آمدن و ضعیف بودن تفاوت فاحشی دارد. مراقب باشید در این وضعیت قافیه را نبازید.

محیط های مشترک بسازید:
می توانید از طبیعت کمک بگیرید. سفر به یک محیط طبیعی فرصت خوبی برای ایجاد یک رابطه سالم بین اعضای خانواده جدید ایحاد می کند. گذراندن زمان های مشترک در موقعیت های مختلف اهمیت خانواده را به فرزندان نشان می دهد.

برایشان پیشنهادات رفتاری داشته باشید:
شما می توانید نقش آن ها را برایشان توضیح بدهید و با استفاده از پیشنهادات زیر، به آن ها بگوئید که چطور رفتار کنند و دلیل این رفتار ها چیست. این امر از طرفی از ابهام قضیه می کاهد و از طرفی باعث می شود تا شما رابطه خود را با آن ها نزدیک تر کنید. فرزندان نیاز به درک شدن دارند و این توضیحات در این درک شدن کمک می کند.

نقش فرزندان برای سازگاری با برادران و خواهران ناتنی

روی والدین خود حساب باز کنید:
نگران نباشید. شما نباید خود را تنها فرض کنید و فکر کنید دنیا تمام شده است. والد شما همچنان به فکر شماست و برای بهبود وضعیت در حال تلاش است. فراموش نکنید که شرایط ممکن است کمی تغییر کرده باشد، اما محبت در قلب والدین هرگز از بین نمی رود.

ساکت نمانید:
شما همچنان حق دارید تا عصبانی شوید، بچگی کنید و خانه را بهم بریزید. البته فراموش نکنید که اگر بی ادبی و بد دهنی کردید، تنبیه می شوید. بنابراین تنبیه ها و مجازات ها را به پای نامادری نگذارید!

کنار بیایید:
در ابتدا ممکن است با والدین ناتنی نفرت پراکنی ها و پرخاشگری و حتی دعواهایی داشته باشید، اما هرچه زمان جلوتر برود می فهمید "بهترین دوستی ها با دعوا شروع شده اند". همچنین بهتر است شرایط خود را ببینید و متوجه باشید داشتن یک برادر و یا خواهر هرچند ناتنی در زندگی برای انسان باعث دلگرمی است.

به قوانین پایبند باشید:
قوانین وضع می شوند تا شما با مشکل کمتری روبرو باشید. با لجبازی کردن سعی نکنید قوانین را بشکنید، بلکه قوانینی که والدین برای شما وضع می کنند را رعایت کنید تا بتوانید دوباره آرامش را در خانه بدست بیاورید.

زمان را فراموش نکنید:
زمان قدرت تغییر بسیاری دارد. امروز و سختی های امروز را بخاطر بسپارید، اشک ها و خاطرات خود را در جایی یادداشت کنید و آگاه باشید وقتی که از مشکلات عبور کردید از شما فرد قوی تری ساخته است.



منبع: هنر زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.