تبیان، دستیار زندگی

«آخرین باران بهاری»؛ ملودرامی از حوادث پیش تا پس از انقلاب

محسن عظیمی نویسنده «آخرین باران بهاری» در بخش چهل سالگی انقلاب تئاتر فجر عنوان کرد: این نمایش اپیزودهای درهمی از قیام 15 خرداد تا بمباران شیمیایی حلبچه، جنگ سوریه و داعش و پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
نمایش آخرین باران بهاری

نمایش آخرین باران بهاری به کارگردانی محمد لارتی و نویسندگی محسن عظیمی در بخش چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت.

بازیگران این نمایش فرهاد تفرشی، آرزو کریمی زند، پیمان محسنی، بهزاد اسکندری هستند و این نمایش در دو سانس ۲۵ بهمن ماه در تالار حافظ به صحنه رفت.

محسن عظیمی نویسنده این کار در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس عوان کرد: نطفه این نمایشنامه از حادثه پانزده خرداد ۴۲ است که در ادامه ماجراها به انقلاب سال ۵۷ و پیروزی جمهوری اسلامی ایران، بمباران شیمیایی حلبچه و در نهایت نیز حمله داعش به سوریه می رسد.

وی در ادامه یادآور شد: داستان از این قرار است که یک ساواکی در پانزدهم خرداد ۴۲ یک زن باردار می کشد اما بچه او زنده می ماند، شوهر زنی که به دست ساواکی کشته شده عکاس است و در راهپیمایی ۱۵ خرداد حضور دارد و توسط ساواک دستگیر می شود.

عظیمی اظهار داشت: زن این فرد ساواکی نیز باردار است و طی این حادثه ای که برای او رخ میدهد او عقلش را از دست می دهد و سپس نیز تلاش میکند خودش را بکشد اما موفق نمی شود. تمام این ماجراها اپیزود وار در نمایش ارائه می شود. یعنی ساواکی که در حال دیوانگی از خود بازجویی میکند تا زنی که توسط این ساواکی کشته شده و شوهرش در حال شکنجه است.

وی با تأکید بر اینکه همه این داستان ها با فرزند ساواکی و فرزند زنی که کشته شده به هم متصل می شوند. دختر زنی که کشته شد در کردستان عراق زندگی میکند چرا که مادرش کرد بوده است، پزشک می شود و برای کمک در جنگ با داعش به سوریه مهاجرت می کند و با فرزند ساواکی برخورد میکند و همه این اپیزودهای درهم ریخته در پایان گره شان باز می شوند.

عظیمی با اشاره به تحقیقات زیادی که برای این پروژه نمایشی انجام داده گفت: راجع به قیام پانزده خرداد، بمباران شیمیایی حلبچه و جنگ سوریه و داعش مطالعات زیادی کردم تا متن نوشته شود بعد هم که محمد لارتی تصمیم گرفت آن را به صحنه ببرد.

وی با تأکید براینکه این حوادث را بدون اینکه بخواهند برای کسی دافعه یا جاذبه ایجاد کنند بدون جانبداری به صورت یک ملودرام ترسیم کردند، گفت: همه اینها یک داستان است که با تعلیق تماشاگر را سرگرم میکند، از سوی دیگر نیز حوادثی که منجر به انقلاب سال ۵۷ جمهوری اسلامی ایران و مبارزات ناشی از آن شده نیز در این کار در قالب قصه گنجانده شده است.بنابراین در این نمایش از خرداد ماه سال ۴۲ تا حمله داعش به سوریه ترسیم شده است. 

وی در پایان گفت: ما در این نمایش بیشتر آدم هایی را نشان میدهیم که شعار نمیدهند کسانی که به خاطر خانواده شان کشته می شوند تا از خود و دیگران دفاع کنند.

عظیمی درباره بخش چهل سالگی انقلاب گفت: احساس میکنم این بخش موقت است و بهرحال سال بعد دیگر چهل سالگی نخواهیم داشت نسبت به یک بخش موقت خوب بود اما احساسم این است که اگر این بخش ویژه و جدا باشد شاید نیاز به ارزیابی بیشتر داشته باشد بهرحال این کارهایی که به این بخش می آیند مضمونشان یکی است و راحتتر داوری می شوند من احساسم این است که داوری این بخش می توانست مجزا باشد مسلما چون مضامینشان ویژه و نزدیک به یک موضوع خاص است.

وی در پایان گفت: البته این بخش میتواند با مدیریت ویژه حتی به صورت جهانی هر سال وجود داشته باشد.
منبع: فارس