تبیان، دستیار زندگی

رهگذرانی که خاطراتشان را در «کوهستان» نقاشی می‌کنند

آرش پروین کارگردان نمایش «کوهستان» درباره ویژگی‌های این نمایش که در بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود، صحبت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش «کوهستان»

آرش پروین که با نمایش «کوهستان» در بخش دیگر گونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش برای اولین بار زمستان ۹۶ در فستیوال مونولیو اجرا شد و با تغییراتی عمده به بخش تجربه‌های اجرای جشنواره تئاتر دانشگاهی ارایه که در نهایت برای اجرا در جشنوراه تئاتر فجر معرفی شد. البته برای اجرای در جشنواره نمایش دوباره بازبینی و فیلم اجرا مورد داوری قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نمایش ۴ روز هم در فستیوال فرینچ آمستردام اجرا داشته است و کلا یک سال است که با ورژن‌های متفاوتی در حال اجرا است. در واقع نمایش از یک اثر میکروتئاتر که در ابتدا بود مدام بزرگتر و بزرگتر شده است و در حال حاضر در سطح فضاهای عمومی شهر گسترش پیدا کرده است. در این نمایش همه چیز حول محور خیابان ولیعصر اتفاق می‌افتد و تجربه مخاطبان از به یاد آوردن خیابان ولیعصر و شهر تهران به واسطه خاطره ای که از این خیابان به یاد می‌آورند، مورد توجه قرار دارد.

پروین درباره نحوه اجرای نمایش توضیح داد: در «کوهستان» مخاطبان خاطراتی را که از خیابان ولیعصر دارند روی یک بوم بزرگ، نقاشی می‌کنند و آدم‌ها می‌توانند هر چیزی را که از این خیابان به یاد می‌آورند، نقاشی کنند. به این ترتیب هر فردی تکه ای از خیابان ولیعصر را خلق می‌کند. علاقه مند هستم که مردم رهگذر شهر تهران بیایند و خیابان ولیعصر را با خاطراتشان بازسازی کنند.

این کارگردان یادآور شد: بعد از اتمام این نقاشی بخش دیگر اجرا آغاز می‌شود به این ترتیب که من این تابلو را به عمارت روبرو می‌برم و اجرای پروژه کوهستان را آغاز می‌کنم. با توجه به نقشه ای که از خیابان ولیعصر در این نقاشی خلق شده در این بخش روایتی از عزیمت من و ۴ تن از اعضای خانواده ام که در اشل کوچک و عروسکی ساخته شده اند، از میدان راه آهن تا تجریش و در نهایت رسیدن به کوهستان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در پایان صحبت هایش درباره زمان اجرای نمایش در جشنواره بیان کرد: مرحله خلق تابلو نقاشی طی ۲ روز خواهد بود که ۲۶ بهمن در محوطه تئاترشهر و ۲۷ بهمن در ایوان انتظار میدان ولیعصر برگزار می‌شود و پس از آن اجرای نهایی پروژه کوهستان نیز ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در عمارت روبرو است.

منبع: مهر