تبیان، دستیار زندگی

مطالبه‌ی زودهنگام برای گرفتن ارثِ یک شهید

نمایش «عنداز مطالبه» داستان جماعتی است منتظر، برای رسیدن خبر شهادت تنها وارثِ یک خانواده‌ای ثروتمند. خبری که می‌تواند زندگی آن‌ها را زیر و رو کند اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش «عنداز مطالبه»

چهارمین شب از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای «عنداز مطالبه» از گروه تئاتر «سکوت» در حالی جمعه ۲۶ بهمن در سالن قشقایی تئاتر شهر همراه شد که به دلیل استقبال  مخاطبان، نمایش با ۲۰ دقیقه تأخیر برای مستقر شدن مخاطبان، آغاز شد و بعد از پایان نمایش نیز، به درخواست یکی از بازیگران، آن‌ها با همه تماشاچیان عکس یادگاری گرفتند.

مرتضی شاه کرمی داستانِ مردمی را روایت می‌کند که به وقت غم و ناراحتی روابط خانوادگی را فراموش می‌کنند و هر کس دنبال مشکلات خود می‌رود. اما در زمان تقسیم غنایم و سهم‌الارث در یک رقابت محترمانه تلاش می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند.

اما از سوی دیگر شهید خانواده بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی به دلیل قولی که به ۳۰ نفر از همرزمان شهیدش داده تا تنها نشان‌هایشان یعنی پلاکِ خود را به دست خانواده‌هایشان برساند، مفقودالاثر است، تا با عملی کردن تعهدش جسم خاکی‌اش پیدا و به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود.
نمایش «عنداز مطالبه»

شاید بتوان یکی از نکات قابل توجه در این اجرا را پر صحنه بودن آن و دیالوگ‌های فراوانش دانست که نیاز به تعویض مداوم صحنه‌ها داشت.

یا یکی از صحنه‌های قابل تأمل دیگر این تئاتر، جلسه‌ی قرائت قرآن است. وقتی «عمه زمان» بزرگ خاندان، از همه کسانی که سنگ پیدا شدن شهید مفقودالاثر را به سینه می‌زنند، می‌خواهد تا چند آیه برای او قرآن بخوانند و هر کدام به دلیل ناآشنایی با آن، از زیر بار خواندن قرآن، شانه خالی می‌کنند و حتی این اتفاق تا جایی ادامه پیدا می‌کند که او تماشاچی‌ها را نیز درگیر توانستن یا نتوانستن خواندن قرآن می‌کند...

این داستان را مرتضی شاه‌کرم با طراحی وکارگردانی سامان خلیلیان به تهیه کنندگی نوید محمدزاده چند ماه قبل روی صحنه برد و این روزها در جشنواره تئاتر فجر هم اجرا شده است.

پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام خلیل‌نژاد، محمد زوار بیریا، مرتضی شاه کرم، الهه شه‌پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده، سید علی موسویان بازیگران «عنداز مطالبه» هستند.

منبع: ایسنا