تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی بر ای راحت‌تر لاغر شدن

چهار باور نادرست در مورد کاهش وزن

بیشتر توصیه‌های مربوط به سلامتی و کاهش وزن که به آن‌ها دسترسی داریم اشتباه، قدیمی و حتی به اندازه غیرقابل انکاری نادرست‌اند. اجازه ندهید این باورهای نادرست، مانع کاهش وزن و روند سلامتی‌تان شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چربی های خوب

اشتباه اول: همه‌ی کالری‌ها یکسان‌اند

یک کالری یک کالری است، آیا واقعاً این‌طور است؟ خیر! این باور اشتباهی است که باید فراموشش کنید.
تفکر فعلی این است که شما با سوزاندن مقدار کالری بیشتر از آنچه مصرف می‌کنید وزن کم خواهید کرد. این تئوری کالری مصرفی – کالری سوخت شده، واقعیت را بیش از اندازه ساده جلوه داده است. بدن شما بسیار پیچیده‌تر از یک مسئله ساده ریاضی عمل می‌کند.
وقتی غذا می‌خورید، غذای شما با بیولوژی‌تان وارد تعامل می‌شود. بیولوژی شما سیستم پیچیده‌ای است که هر لقمه از غذایتان را تغییراتی می‌دهد و به سلول‌هایتان می‌گوید چه بکنید. این تغییرات بر هورمون‌ها، فرایند شیمیایی مغز و سوخت و ساز اثر می‌گذارند.
کالری قند موجب ذخیره چربی شده و گرسنگی ایجاد می‌کند، اما کالری چربی و پروتئین، چربی سوزی را بیشتر می‌کند.

شما می‌توانید باکیفیت‌ترین کالری‌ها را از غذاهای کامل و سالم که کم‌کالری‌تر از غذاهای فرآوری شده‌اند دریافت کنید:

پروتئین‌های باکیفیت: محصولات حیوانی که تغذیه طبیعی شده‌اند، تخم مرغ ارگانیک، مرغ، ماهی‌های کوچک وحشی، مغزها و دانه‌ها.
چربی‌های خوب: آووکادو، روغن زیتون فرابکر، کره نارگیل و امگا 3 گرفته شده از ماهی.
کربوهیدرات‌های خوب: سبزیجات با رنگ‌های روشن، میوه‌هایی مانند توت وحشی، سیب، کیوی.
سوپرفودها: دانه چیا، شاهدانه و ...

بدن انسان این‌گونه است که اگر رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید می‌توانید وزن کم کنید؛ اما اگر ورزش کنید و رژیم غذایی‌تان همان باشد، شاید عضله بسازید و استقامت و وضعیت عمومی سلامتتان را ارتقاء بدهید اما وزن کم نخواهید کرد


اشتباه دوم: ژنتیک شما تعین کننده است

باور سنتی می‌گوید شما چاره‌ای جز اضافه وزن ندارید چون ژن آن را دارید. به عبارتی دیگر علت چاقی و اضافه وزن شما این است که مادر و مادربزرگتان نیز چاق بوده و هستند. در واقع طبق این باور عمومی، شما بدشانسی آورده‌اید و ژن چاقی را به ارث برده‌اید و نمی‌توانید که چاق نباشید؛ اما تحقیقات علمی و طب جدید این باور را کاملاً رد می‌کند: ژنتیک شما نمی‌تواند به شما دیکته کند وضعیت سلامتی‌تان چگونه باشد. بلکه باور درست این است که غذا، داروست و آنچه می‌خورید سلول‌هایتان را هدایت و کنترل می‌کند.
مثلاً مقدار زیاد قند و آردی که می‌خورید سوخت و سازتان را کُند می‌کند و باعث می‌شود وزنتان روند صعودی داشته باشد و میزبان بیماری‌های مزمن بشوید. فاکتورهای زیادی می‌توانند منجر به چاقی شوند اما ژنتیک، کم اثرترین آن‌هاست. شما خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید قدرت انتخاب دارید.

اشتباه سوم: شما می‌توانید یک رژیم غذایی بد را با ورزش بی‌اثر کنید

این باور که می‌توانید هر چه می‌خواهید بخورید و سپس با ورزش و تحرک، کالری‌های اضافی را از بدن خارج کنید کاملاً نادرست است. وقتی یک اسموتی پُر از قند را سر می‌کشید یا یک مافین چرب و شیرین را با لذت می‌بلعید، آن 30 دقیقه‌ای را که روی تردمیل عرق ریخته‌اید بی‌اثر کرده‌اید.
بدن انسان این‌گونه است که اگر رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید می‌توانید وزن کم کنید؛ اما اگر ورزش کنید و رژیم غذایی‌تان همان باشد، شاید عضله بسازید و استقامت و وضعیت عمومی سلامتتان را ارتقاء بدهید اما وزن کم نخواهید کرد. تصور کنید: برای سوزاندن کالری یک نوشابه‌ی 20 اونسی باید چهار مایل و نیم راه بروید. برای سوزاندن کالری یک وعده فست فود حجیم باید یک هفته کامل هر روز چهار مایل بدوید و اگر هر روز فست فود بخورید باید هر روز دوی ماراتن برگزار کنید تا کالری اضافی را بسوزانید!
بله ورزش بی‌نهایت مهم است اما وزن کم کردن و نگه داشتن آن نیاز به همراهی ورزش با یک رژیم غذایی سالم دارد: رژیمی پُر از غذاهای گیاهی، چربی‌های خوب و پروتئین باکیفیت.

اشتباه چهارم: چربی چاقتان می‌کند

این باور به شدت جا افتاده است. اما چربی نه تنها چاقتان نمی‌کند بلکه برای سلامتی و کاهش وزن ضروری هم هست.
چربی غذایی در واقع متابولیسم‌تان را سرعت می‌دهد در حالی که قند، از سرعت آن می‌کاهد. چربی سالم، التهاب را خاموش می‌کند در حالی که قند، التهاب را تشدید می‌کند.
مطالعاتی به مقایسه‌ی رژیم‌های غذایی پُرچرب با رژیم‌های غذایی پُر از قند پرداخته‌اند (با کالری‌های یکسان) و مشاهده شده که تأثیرات کاملاً متفاوتی بر متابولیسم دارند. رژیم غذایی پُرچربی موجب کالری سوزی بیشتر در روز شده بود، یعنی چیزی معادل 300 کالری که برابر با کالری سوزی ناشی از یک ساعت دویدن است (بدون انجام هیچ ورزش خاصی!).
از مصرف چربی‌های ترانس اجتناب کنید و چربی‌های سالم را برای سوخت رسانی به سلول‌هایتان مصرف کنید. روغن زیتون فرابکر، آووکادو، مغزها و دانه‌ها، کره آجیل، روغن نارگیل و کره چربی‌های مفیدی هستند. این چربی‌ها به شما انرژی لازم را می‌دهند و سوخت و سازتان را روبه‌راه می‌کنند.
اجازه ندهید توصیه‌ها و باورهای غلط، شما را با شکست در کاهش وزن مواجه کنند و به سلامتی‌تان لطمه بزنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.