تبیان، دستیار زندگی

"تبیان" اعطای وام را در کشورهای مختلف بررسی می‌کند؛

ایران تنها کشوری که "وام ازدواج" می‌دهد

یکی از خدماتی که دولت‌های کشورهای مختلف برای ازدواج جوانان در نظر می‌گیرند وام ازدواج است؛ اگرچه تسهیلات بانکی در کشورها متفاوت است اما بد نیست بدانید که اعطای وام ازدواج بدون هیچگونه قید و شرطی تنها به ایران اختصاص دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وام ازدواج

افزایش سن ازدواج یکی از معضلاتی است که در حال حاضر تمام دنیا با آن مواجه است. آمارها نشان می‌دهد که این معضل مختص ایران نیست و حتی در کشورهایی همچون آمریکا نیز سن ازدواج بالا رفته است، بر اساس برآوردهای اخیر اداره آمار ایالات‌متحده، میانگین سن ازدواج برای زنان در سال 2017، 27.4 سال و برای مردان 29.5 سالگی است. با توجه به نمودار زیر میانگین سن ازدواج در ایالت متحد آمریکا از سال 1950 تا 2017 افزایش‌یافته است اما دولت‌ها در کشورهای مختلف چه خدماتی را برای ازدواج جوانان در نظر می‌گیرند؟ آیا تمام کشورها برای ازدواج جوانان، وام ازدواج می دهند؟
مبلغ وام ازدواج در کشورهای مختلف چقدر است؟

سنگاپور

وام ازدواج در این کشور 6 برابر درآمد افراد  یا حدود 10،000 دلار، در دروه بازپرداخت بین یک تا سه سال با 4 درصد بهره اعطا می‌شود که البته این وام تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که شهروند سنگاپور بوده و دارای حداقل 21 سال سن و حداکثر 60 سال باشند؛ همچنین دستمزد شهروند سنگاپوری برای تعلق گرفتن وام ازدواج باید حداقل 1500 دلار باشد.(1)

آمریکا

در کشور آمریکا وامی تحت عنوان وام ازدواج وجود ندارد و این مسئله تقریباً در تمام کشورهای اروپایی صادق است.
در این کشور، وام‌های خصوصی یا شخصی به افراد داده می‌شود که می‌توان برای ازدواج، هزینه سفر، خرید خودرو و... استفاده کرد و تنها وام مسکن در این کشورها به‌صورت مجزا به افراد مقیم آن کشور تعلق می‌گیرد.

بانک مرکزی آمریکا یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین وام‌دهندگان در کشور است؛ اگرچه بانک مرکزی آمریکا وام خصوصی ارائه نمی‌دهد اما شهروندان می‌توانند از طریق سایر بانک‌ها اقدام به گرفتن وام کنند. به شهروندان مبالغی بین 5000 تا 50،000 دلار با شرایط بازپرداخت سه تا هفت سال ارائه می‌شود که البته مبلغ این وام در « Wells Fargo» دومین بانک بزرگ جهان در ایالت متحد امریکا در مقر سانفرانسیسکو کالیفرنیا با نرخ ثابت 3000 تا 100،000 دلار با بازپرداخت 12 تا 60 ماهه ارائه می‌گردد. این وام‌های خصوصی کمک می‌کند تا شهروندان بتوانند مخارج عروسی و بدهی‌های خود را تأمین کنند.(2)

آلمان

در آلمان6 نوع وام وجود دارد؛ اعتبار مصرف‌کننده، خودرو، اوراق بهادار،  اوراق قرضه، کارت اعتباری، کوتاه‌مدت.

افراد برای دریافت وام بانکی باید واجد شرایطی باشند ازجمله:
-داشتن حداقل 18 سال سن
-سکونت داشتن در کشور آلمان
-داشتن درآمد منظم که برای پرداخت بهره و بازپرداخت مهم است.

وام‌های بانکی می‌تواند هر نوع نیازی را تأمین کند و لازم نیست متقاضی مدارک استفاده از پول را به بانک ارائه دهد لذا افراد می‌توانند وام را برای هر نوع استفاده‌ای بگیرند؛ مثل خرید آپارتمان، هزینه ازدواج، خرید خودرو و...
مبلغ وام در این کشور بین 2500 تا 50،000 یورو با بازپرداخت 12 تا 84 ماه ارائه می‌گردد که نرخ بهره فعلی 3.89٪ است.(3)

وام ازدواج
 تبدیل نرخ وام در کشورهای مختلف به تومان

فرانسه

وام کارمندی، وام برآوردن نیازهای ضروری مثل خرید خودرو، تعمیر خانه و... و وام خصوصی(شخصی) ازجمله وام‌های رایج در این کشور است.
وام خصوصی ازجمله وام‌هایی است که متقاضیان زیادی دارد. این وام به مبلغ کمتر از 21500یورو و با باز پرداخت بیش از سه ماه داده می شود.وام‌گیرندگان یک پیشنهاد کلی ارائه می‌دهند و در این میان باید نرخ بهره واقعی و هزینه کل وام را خودشان مشخص کنند اما اگر در بازپرداخت وام تأخیری صورت گرفت، در تصفیه‌حساب نهایی سودی به آنها تعلق خواهد گرفت.(4)

اندونزی

متوسط هزینه‌های ازدواج در اندونزی حدود 116 میلیون روپیه که تقریبا 3برابر درآمد متوسط سالیانه یک شهروند عادی این کشور است اما با این حال هیچ کمک هزینه‌ای به ازدواج جوانان در اندونزی داده نمی‌شد تا اینکه یک شرکت نوبنیان به نام ایندونوسا بار ا سجاهترا پا پیش گذاشت و به جوانان در تامین مخارج هزینه‌های ازدواج کمک کرد.
این شرکت با کمک موسسات مالی وام‌هایی به مبلغ 7 تا 100 میلیون روپیه به جوانان پرداخت می‌کند که موعد بازپرداخت آنها از 6 ماه تا 5 سال با بهره 0.9 تا 2.2 درصد است.

ایران

در کشور ایران وام‌های مختلفی ازجمله مسکن، خودرو، قرض‌الحسنه، کشاورزی، صنعتی، تعویض خودروهای فرسوده، پشتیبانی از طرح‌های سرمایه‌گذاری و وام ازدواج به متقاضیان داده می‌شود که مبلغ وام، شرایط دریافت این تسهیلات و نرخ بهره و بازپرداخت این وام‌ها در بانک‌های مختلف متفاوت است اما ایران تنها کشوری است که برای ازدواج جوانان وام اختصاصی قرار داده و این وام مانند سایر کشورهای زیرمجموعه وام خصوصی تلقی نمی‌شود. لذا این وام فقط به عروس و دامادهایی داده می‌شود که بیش از یک سال از تاریخ ازدواج آنها نگذشته باشد.

کسانی هم که برای بار دوم ازدواج می‌کنند نمی‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند. متقاضی دریافت این وام باید مقیم ایران باشد و سنش هم کمتر از ۱۸ سال تمام نباشد که البته افرادی که به سن ۱۸ سال تمام نرسیده اند برای دریافت وام ازدواج دو راه پیش رو دارند:
راه اول: ولی قهری ( پدر و درصورت فوت پدر جد پدری) آنها برای دریافت وام ازدواج فرزند بنام خود اقدام نماید.
راه دوم: به هر دلیلی ولی قهری نتواند وام را بنام خود دریافت کند ( عدم حیاط ولی قهری و یا مشکل در حساب بانکی ولی) و یا فرد نخواهد که ولی او بر این وام مسلط شود، فرد مذکور ۲ شرط را برای دریافت وام باید داشته باشد:

- اولین شرط بالغ شدن و رسیدن به بلوغ جسمی است که برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است.
- شرط دوم دریافت گواهی رشد از دادگاه می باشد. افرادی که به سن ۱۸ سال تمام نرسیده اند، باید با نوشتن درخواستی، از دادگاه بخواهند رشد و یا همان بلوغ فکری آنها را تایید کند و آن تاییدیه را به بانک ارجاع دهند. بانک با دریافت این گواهی می تواند وام را به نام خود فردی که سن کمتر از ۱۸ دارد واریز و آٰن فرد شخصا می تواند آن را برداشت کند.
مبلغ این وام در حال حاضر برای هر یک از زوج و زوجه 15 میلیون تومان و درمجموع 30 میلیون تومان است. مدت بازپرداخت این وام حداکثر ۳ سال یعنی ۳۶ ماه و نرخ کارمزد مثل تمام وام‌های قرض‌الحسنه ۴ درصد است؛ این در حالی است که جوانان می‌توانند علاوه بر وام ازدواج از وام‌های دیگری هم بهره‌مند شوند اما بااین‌وجود جوانان گلایه‌مندند که این وام نمی‌تواند نیازهای ضروری آنها ازجمله اجاره خانه، تأمین مخارج عروسی و... را تأمین کند!

«ما در مقاله آینده خواهیم گفت که با 30 میلیون وام ازدواج چه‌کارهایی می‌توان انجام داد.»

پی‌نوشت:
1- ترجمه‌شده از مقاله  MARRIAGE LOAN" که در سایت tcc.org منتشرشده است.
2- ترجمه‌شده از مقاله  12 Best Bank of America Personal Loan Alternatives" که در سایت studentloanhero.com منتشرشده است.
3- ترجمه‌شده از مقاله "Obtain a Loan in Germany" که در سایت deutscheskonto.org منتشرشده است.
4- ترجمه‌شده از مقاله  French Bank Loans" که در سایت french-property.com منتشرشده است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.