تبیان، دستیار زندگی

رأی صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری درباره شکایت ایران امروز اعلام می شود

یک حقوقدان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروز رأی صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری درباره شکایت ایران اعلام می شود و اینکه دیوان چطور به انشای بلندبالای آمریکایی ها که در دیوان مطرح شد پاسخ دهد، سرنوشت ساز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دادگاه
پوریا عسگری اظهار داشت: جلسه امروز دیوان بین المللی دادگستری مهم است از این جهت که اگر صلاحیت اعلام نشود در واقع بدین معنا است که شکایت ایران رد می شود.
وی خاطرنشان کرد: رأی امروز، یک رأی صلاحیتی است و امروز مشخص می شود که آیا دیوان صلاحیت دارد که به پرونده دو میلیارد دلاری شکایت ایران از آمریکا رسیدگی کند یا خیر.

این حقوقدان یادآور شد: خلاصه پرونده این است که آمریکایی ها رأیی صادر کردند که مقداری از اموال ایران را که به طور خاص سهم بانک مرکزی در آن زیاد است، بلوکه کردند تا به قربانیان پرونده معروف پیترز و انفجار بیروت بدهند البته ایران نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض دارد و معتقد است که این اقدام نقض معاهده مودت ایران و ایالات متحده آمریکا است که آمریکا از آن خارج شده اما به هر حال این معاهده فعلا لازم الاجرا است.

عسگری افزود: اگر امروز رأی صلاحیت دیوان برای ورود به ماهیت دعوا صادر شود، ایران در دادخواست خود اصل دعوا را مطرح کرده است و طبعا به طرفین خواهد گفت تا در زمان معینی لوایح ماهیتی خود را ارائه دهند و بعد از تبادل لوایح جلسه استماع دعوای اصلی توسط دیوان بین المللی دادگستری برگزار خواهد شد. فرایند رسیدگی به دعوای اصلی در کوتاهترین زمان سه سال خواهد بود.

وی ادامه داد: ایرادهایی که آمریکایی ها به ایران گرفتند ایرادهای محتوایی بود و گفتند ایران از عهدنامه مودت سوء استفاد می کند و مدعی بودند که ایران اقدامات تروریستی انجام می دهد.

عسگری گفت: نمی توانیم درباره رأی دیوان پیش بینی داشته باشم اما می توانیم خوش بینی داشته باشیم که به هر حال ایرادهای صلاحیتی که آمریکایی ها مطرح کردند با توجه به دفاعیات تیم حقوقی ایران مورد نظر دیوان قرار نگیرد و صلاحیت دیوان برای رسیدگی ورود به ماهیت دعوا مشخص شود.
جلسه دیوان بین المللی دادگستری ساعت پنج و 30دقیقه چهارشنبه به وقت تهران آغاز می شود.
منبع:خبرگزاری ایرنا