تبیان، دستیار زندگی

صدابرداری «متری شیش و نیم» تجربه ای سخت و جذاب بود

صدابردار فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» همکاری در این پروژه را تجربه ای سخت، متفاوت و البته جذاب می داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرج شهزادی

ایرج شهزادی برنده سیمرغ بهترین صدابرداری در جشنواره فجر ۳۷ درباره مشکلات صدابرداری فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» و تجربه همکاری با این پروژه گفت: همانطور که پیش از این همکاران من در «متری شیش و نیم» در مصاحبه های مختلف اعلام کرده اند، در برخی از پلان های این فیلم تعداد زیادی نابازیگر حضور داشت که همین امر کار را برای عوامل پشت دوربین بسیار مشکل می کرد. به عنوان مثال برای به تصویر کشیدن تعداد زیادی نابازیگر، قاب وسیع تر و زوایای بیشتری لازم بود. حال تصور کنید برای صدابرداری این پلان ها صدابردار چه مصائب و مشکلاتی را پشت سر می گذارد.
وی افزود: در واقع سختی های کار با نابازیگر نسبت به هنرور به مراتب مرارت های بیشتری دارد و انرژی بیشتری را نیز می طلبد. نابازیگر در سینما کوچکترین تصوری از قوانین و برداشت های متعدد فیلمبرداری یک پروژه سینمایی ندارد. به عنوان مثال در برخی از پلان ها نتیجه کار طوری نبود که رضایت عوامل را در بر داشته باشد، به همین خاطر باید برداشت ها تکرار می شد. توجیه همین امر برای افرادی که تجربه حضور در سینما را ندارند بسیار سخت است و زمان بر نیز خواهد بود.
صدابردار فیلم سینمایی «سرخ پوست» که با این فیلم نیز در جشنواره فجر حضور داشت در ادامه افزود: با تمام این تفاسیر و پس از پشت سر گذاشتن تولید فیلم، تنها چیزی که از این سختی ها در خاطرم مانده شیرینی همکاری با یک تیم کاملاً حرفه ای است. در «متری شیش و نیم» تمامی اعضای پشت دوربین هر روز با پشتکار مثال زدنی و با انرژی فراوان سر صحنه فیلمبرداری حاضر می شدند و طبیعتاً همین امر کیفیت و راندمان کاری هر یک از بخش های پشت دوربین را بالا می برد.
شهزادی در پایان در پاسخ به این سوال که موفق به تماشای چه فیلم هایی در جشنواره شده نیز گفت: فیلم های «غلامرضا تختی»، «قصر شیرین»، «مسخره باز»، «جان دار»، «شبی که ماه کامل شد» به همراه دو فیلمی که خودم صدابرداری آنها را برعهده داشتم را دیدم. جا دارد از همین جا به همه همکارانم یک خسته نباشید جانانه بگویم. به طور کلی فیلم های جشنواره سی و هفتم از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار بود به طوری که هر کدام از این آثار ویژگی های خاص خود را داشت. ویژگی هایی که مشخص کردن برگزیدگان سیمرغ را برای هیأت انتخاب بسیار سخت می کرد.

منبع: بانی فیلم