تبیان، دستیار زندگی

جاذبه های روستای کهتویه

روستاهای کشورمان ایران با هر آب و هوا و هر اقلیمی که داشته باشند رنگ و بوی صمیمیت و مهربانی می دهند چه برسد به اینکه این روستا از توابع شهری از سرزمین جنوب باشد که نفس مردمانش هم با آب و هوای منطقه عجین شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای کهتویه

 در این روستا زندگی با عریان ترین شکل خود جریان دارد. همه چیز اصالت و سادگی خود را حفظ کرده است و انگار نه انگار که در دنیای خارج از روستا، با وجود تکنولوژی های ارتباطی مختلف، انسان ها هر روز بیشتر از هم فاصله می گیرند. در این روستا هنوز شب نشینی ها و گپ و گفت های دوستانه ادامه دارد. در این مطلب با ما  باشید تا بیشتر از این روستای دوست داشتنی برای تان بگوییم. پس در ادامه با الی گشت همراه باشید.

روستای کهتویه


۳۵ کیلومتر که از شهرستان بستک در استان هرمزگان دور می شویم به روستایی می رسیم که از زمان های دور در سرزمین ناهمواری خودش را در سایه سار کوهستان پهن کرده است. روستایی که تپه ماهورها آن را احاطه کرده اند و میزبان خوبی برای مردمان جنوب است. مردمانی که به هنرمندی و مهمان نوازی مشهورند.

وجه تمایز این روستا با روستاهای آن منطقه، معماری پلکانی آن است. کوچه های تنگ و باریکش پستی و بلندی های بسیاری دارد. گاه به آسمان نزدیک می شوند و گاه در نزدیکی زمین ادامه پیدا می کنند. در این فراز و نشیب ها، چشمِ مردمان محلی که به مهمانان تازه وارد می افتد با آن لهجه شیرین جنوبی با اصرار شما را به خانه هایشان دعوت می کنند تا لحظات شیرینی برایتان رقم بزنند. پس می توانید در این روستا روی یک مهمانی خودمانی حساب باز کنید.


دیدنی ها و تفریحات


تجربه یک زندگی روستایی که رنگ رسومات جنوبی های ایران را به خود گرفته است همان چیزی است که شما را به سوی روستای کهتویه می کشاند.

یک کوه بافت قدیمی و جدید روستای کهتویه را از هم جدا می کند. در بافت قدیمی، مانند هر روستای پلکانی دیگر، کوچه های تنگ و باریک، روی بام خانه ها به وجود آمده و گذر از آنها احساس خاصی به افراد می دهد. ترس از هر لحظه فروریختن کوچه ها یکی از احساس هایی باشد که هنگام قدم زدن در آن بافت قدیمی تجربه می کنید.

در مسجد جامع این روستا، معماری زیبای مساجد ایرانی برایتان به نمایش گذاشته می شود و حال و هوای خاصی بر آنجا حکمفرماست.

از دیدنی ها گفتیم. باید تاکید کنیم که دوربین عکاسی تان را فراموش نکنید. در کهتویه سوژه های بسیاری در انتظار لنز دوربین شما هستند.

۱۰۰۰۰ نخل روستا که به صورت دیمی قد کشیده اند مناظر کم نظیری را پیش روی گردشگران قرار می دهد. گشت و گذار در میان نخلستان های روستا اتفاق خوبی است که بر لذت سفر شما خواهد افزود.

خوش گذرانی خوشمزه در کهتویه


گوشت روستای کهتویه بسیار مرغوب است و خیلی ها از راه های دور و نزدیک برای تهیه گوشت به این روستا می آیند. وجود گوشت مرغوب در روستا باعث گرایش مردم به کسب مهارت های ویژه ای در آشپزی با گوشت شده است. بسیاری از پخت و پز های مراسم عروسی و اعیاد مذهبی منطقه در این روستا انجام می گیرد. مردم روستا مهارت خاصی در پخت پلویی موسوم به بریانی دارند.

اگر حوالی ظهر و یا شب هنگام به روستای کهتویه برسید اولین چیزی که به استقبال تان می آید بوی خوش کباب است که مشامتان را پر می کند. خیلی ها بعد از بافت نیمه پلکانی، کباب های روستا را دلیل شهرت آن می دانند. بسیاری از کبابی ها و رستوران ها در شهرستان های مجاور همچون پارسیان و بندرلنگه و استان های فار و بوشهر برای اثبات مرغوبیت کباب هایشان، نام کباب کهتویه را بر آن می گذارند.

در فضای پر از صفا و صمیمیت این روستا، چشیدن مزه خوراکی به نام مهیاوه که از ماهی تهیه می شود، لذت عجیبی دارد که خاطرات سفرتان را تکمیل می کند.

منبع: مجله گردشگری الی گشت