تبیان، دستیار زندگی

پیشنهادهایی برای آخرین جمعه بهمن

تماشای داعش در تئاتر شهر

آخرین جمعه ماه پرهیاهوی بهمن هم رسید. بعد از پایان جشن‌های چهل‌سالگی انقلاب و جشنواره‌های هنری، حالا باکمی فراغ بال، انتخاب‌های بیشتری برای آخر هفته داریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تئاتر نامیرا
مثل همیشه دیدن فیلم در سینما و تلویزیون به همراه خواندن یک کتاب جذاب، تماشای یک تئاتر و جزو پیشنهادهای این هفته هستند.

از بامداد تا شامگاه در تلویزیون، فیلم ببینید

مثل همیشه از تلویزیون شروع کنیم و فیلم‌های سینمایی‌اش. شبکه دو برای شب‌زنده‌دارها و کسانی که احتمالاً نیمه‌شب بیدارند دو فیلم در نظر گرفته است که در این میان «استرداد» دیدنی‌تر است. محموله یازده تنی طلا بابت پرداخت غرامت شوروی به ایران در جنگ جهانی دوم و اتفاقاتی که حول این موضوع می‌افتد، داستان این فیلم 90 دقیقه‌ای با بازی حمید فرخ نژاد و فرهاد قائمیان است؛ یک درام تاریخی درباره حضور متفقین و متحدین در ایران زمانی که دنیا درگیر جنگ جهانی دوم بوده است که در اولین ساعات بامداد جمعه پخش می‌شود.

در شبکه نمایش علاقه‌مندان به سینمای جهان و البته سحرخیزان صبح جمعه می‌توانند در ساعت 8 صبح به تماشای یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های دهه شصت میلادی یعنی «پرنده‌باز آلکاتراز» با بازی درخشان برت لنکستر بنشینند. زندگی واقعی «رابرت استراد» که در زندان آلکاتراز به پرنده‌باز مشهور شده بود، دستمایه ساخت این فیلم بوده است. سکانس‌های تماشایی همچون سکانس بیرون آمدن جوجه از تخم که یکی از مشهورترین سکانس‌های تاریخ سینماست به‌علاوه موسیقی متن فوق‌العاده از ویژگی‌های این اثر سینمایی است.

به‌دوراز هیاهوی جشنواره، سینما بروید

ماراتن 10 روزه نمایش فیلم‌های جشنواره فجر، روز دوشنبه با اهدای سیمرغ‌ها به پایان رسید و سینماهای جشنواره به وضعیت سفید اکران بازگشتند. اکران ماه آخر زمستان با هفت فیلم جدید آغازشده است و این هفته با خیال راحت می‌توانید به سینما بروید و فیلم ببینید. پیشنهاد سینمایی آخر هفته،«ضربه‌فنی» است که آن را غلامرضا رمضانی ساخته. رمضانی از کارگردان‌های مطرح در حوزه سینمای کودک و نوجوان است و این بار هم فیلمی خوب آماده و روانه پرده کرده است. فیلم درباره دانش‌آموزی درس‌خوان به نام محمد است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد و... نسیم ادبی، افشین هاشمی، نازنین احمدی، سیروس همتی، مجید نوروزی، درسا بختیار، ملیحه کیا، سپهراد فرزامی، سیاوش اسدپور، علی ملکیان، حسین لطفی، متین جان‌جانه، محمدامین مرادی، پوریا ایمانی و هستی فرامرزی در این فیلم بازی کرده‌اند.

عصر جمعه، با قصه‌های ننه آغا به یزد بروید

این هفته در بخش پیشنهاد کتاب می‌خواهیم شمارا در عصر جمعه مهمان کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیم باصفای شهر یزد کنیم و قصه خاطرات ننه آغا را به قلم یکی از نوه‌هایش بخوانیم. نوه‌ای که حالا تبدیل به یک نویسنده توانا شده و همه اهالی کتاب او را با اثر دوست‌داشتنی و پرطرفدار «رؤیای نیمه‌شب» می‌شناسند. «قصه‌های من و ننه آغا» ماجراهای خواندنی مظفر سالاری از دوران کودکی و نوجوانی و البته مادربزرگش است که خوانش آن در یک روز تعطیل لذتی دوچندان دارد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«ما هفت خواهر و برادر بودیم و با پدر و مادر و ننه آغا می‌شدیم ده نفر. ننه آغا بزرگ‌تر خانواده بود و حرف آخر را او می‌زد. در و مادرم از او حرف‌شنوی داشتند و می‌دانستند که حرف‌ها و تصمیم‌هایش درست و عاقلانه است. ننه آغا چاق و قدبلند و خوش‌قیافه بود. در فامیل احترام داشت. آشپزی‌اش عالی بود! مادرم قالی می‌بافت و به بچه‌های قد و نیم قدش می‌رسید؛ و ننه آغا فکری برای ناهار می‌کرد. غذاهای سنتی را بلد بود و با ساندویچ، ماکارونی، سوسیس و کالباس، میانه‌ای نداشت. چای را توی پیالهٔ کوچک چینی می‌خورد.

وجود ننه آغا برای من حکم برج ساعت مارکار را داشت. این برج میان میدانی است و از پشت‌بام خانه‌مان دیده می‌شود. اگر به یزدگردی می‌رفتم و گم می‌شدم. می‌پرسیدم: ساعت مارکار کجاست؟ وقتی خود را به‌جایی می‌رساندم که برج ساعت پیدا بود. خانه را راحت پیدا می‌کردم. من قایقی بودم در دریای کودکی و نوجوانی. دستخوش تلاطم و امواج بودم و ننه آغا برایم مثل برج ساعت سا فانوس دریایی بود. هرکجا بودم موقعیت خودم را با توجه به شاخص وجود او به دست می‌آوردم.»

نمایش خیابانی ببینید

این روزها که کم‌کم بوی بهار می‌رسد، حال و هوای خریدهای نوروزی در شهر حمکفرماست؛ اما در میان شلوغی بازار شب عید و نزدیک به یکی از بازارهای خرید تهران و در محوطه باز تئاتر شهر، نمایشی محیطی با نام «نامیرا» اجرا می‌شود که حتی در زیر باران شدید و هوای سرد هم توجه مخاطبان بسیاری را جلب کرده است. نامیرا، قصه دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رؤیا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پررمزوراز، با داعش و جنایت‌های این گروه روبرو می‌شود. صحنه نمایش نامیرا فضایی باز با دکور و آکسسواری وسیع است که بیش از 90 نفر در اجرای آن مشارکت دارند.

اگر عصر جمعه هوس یک بازار گردی یا پیاده‌روی با چاشنی دیدن تئاتر را داشتید، حتماً به بوستان دانشجو و محوطه تئاتر شهر سری بزنید و از ساعت 18 تا 21 عصر، «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی را ببینید.

موسیقی تلفیقی گوش کنید

در روزهایی که اکثر سالن‌های اجرای کنسرت در اختیار جشنواره موسیقی فجر است، گروه کاکوبند بعد از دو سال غیبت در دنیای موسیقی، بالاخره دومین آلبوم رسمی خودشان را روانه بازار کردند. «دنیای نو» جدیدترین آلبوم موسیقی تلفیقی «کاکوبند» است که در ادامه کارهای قبلی، فارغ از محدودیت زبانی و کلامی، مخاطب را با خود همراه می‌کند.

پیشنهاد موسیقی این هفته، شنیدن هفت قطعه این آلبوم به نام‌های «طغیان»، «دنیای نو»، «بیابانی»، «وانیا»، «عشق»، «رؤیای فردا»، «دعوت» است. مثل همیشه نقش نیما صرافی مهر در این آلبوم پررنگ‌تر از دیگران است و علاوه بر خواندن، آهنگسازی و تنظیم این قطعات را هم انجام داده است.