تبیان، دستیار زندگی

نقاشی‌هایی از «تکیه دولت» و «غائله» هنری

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های کاوه کاووسی، همزمان با افتتاحیه گالری نیان، روز جمعه (۲۶ بهمن ماه) در محل این گالری برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکیه دولت

در این نمایشگاه قرار است حدود ۳۰ اثر از مجموعه‌ی جدید کاووسی با عنوان «تکیه دولت» به نمایش دربیاید. این هنرمند در این مجموعه که پژوهش و کار بر روی آن را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده، به تکیه دولت به عنوان یک مکان تاریخی و سیاسی نگاهی تازه داشته است.

کاوه کاووسی در سال ۱۳۵۹ در شهر آبادان به دنیا آمده و فعالیت حرفه‌ای خود را بعد از تحصیل در رشته نقاشی دانشگاه تهران، از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. او تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور حضور داشته و آثارش اغلب سیری در زمان و تاریخ دارند.

کاووسی درباره آثار خود در مجموعه «تکیه دولت» می‌گوید: مکان‌ها می‌توانند به طور خاص و قدرتمند تاریخ‌ساز باشند و زمان را شکل بدهند، از این جهت تکیه دولت به عنوان یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین سازه‌های تاریخ ما در عصر قاجار، که محل شکل‌گیری وقایع مهم و تأثیرگذاری در مسیر حرکت به سمت ایران معاصر بوده، مورد توجه من قرار گرفت؛ چراکه گمان می‌کنم بازنمایی این مکان که در دوران خود تاریخ‌ساز بوده است، هنوز هم بعد از گذشت حداقل یک قرن و در غیاب خود این مکان نیز می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات درباره تاریخ معاصر ایران باشد.

افتتاحیه نمایشگاه «تکیه دولت» روز جمعه (۲ ا ۶ بهمن ماه) از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برگزار می‌شود و تا ۱۷ اسفند ماه ادامه دارد.

گالری نیان در بلور اندرزگو، بلوار صبا، کوچه شب‌نما، نبش کوچه گوهر، شماره ۲ واقع شده و همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ میزبان بازدیدکنندگان است. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

نمایشگاه نقاشی‌
نمایشگاه نقاشی‌های جمال سوزنده‌مقدم در گالری ساربان

همچنین نمایشگاه نقاشی‌های جمال سوزنده‌مقدم با عنوان «غائله» روز جمعه (۲۶ بهمن ماه) در گالری ساربان افتتاح می‌شود. سوزنده مقدم متولد ۱۳۵۵ در تبریز و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی نقاشی است. او در حدود ۹۰ نمایشگاه گروهی و انفرادی حضور داشته که از آنها می‌توان به جشنواره تجسمی فجر، دوسالانه‌ی نقاشی ایران، نمایشگاه بین‌المللی نقاشان جهان در سوئد و هفته‌ی فرهنگی تبریز در تاجیکستان اشاره کرد.

جمال سوزنده‌مقدم در اغلب آثارش با زیست انسان و اغتشاشات ذهنی‌اش سر و کار دارد. نقاشی‌های او از آسیب‌ها و تأثیرات هیجانات ذهنی و جسمی انسان می‌گوید. او در بخشی از توضیح خود برای این نمایشگاه آورده است: زندگی غائله‌ای بیش نیست؛ با تمام رخدادهایی که جهان پیرامون و بازیگران روزگار، به نام سرنوشت بر ما حاکم می‌کنند. بشر مست دانش حقیرانه‌اش، هزاران هراس را بر جانش مسلط کرده؛ گویی عقل بشر که او را بر دیگر موجودات برتری بخشیده، بلای جانش شده و به حکم عقلانیت جبری، نابودی‌اش ناگزیر شده است. در این تاریکی روزگار، در نقطه‌ای که ایستاده‌ایم، عدالت همچون خورشید در حال غروب است. بشرِ بلاتکلیف در تیرگی، طالب نور است اما از هراس گرمای آتشی که خود افروخته به جست‌وجوی سایه برمی‌خیزد.

این نمایشگاه در روز جمعه (۲۶ بهمن ماه) افتتاح شده و تا روز دوشنبه (۶ اسفند ماه) ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای تماشای آثار می‌توانند همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه غربی، نبش یوسفی پلاک ۱۳۰ مراجعه کنند.

منبع: ایسنا