تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به بخش تئاتر ملل و مسابقه بین‌الملل جشنواره سی وهفتم تئاتر فجر

حضور پر رنگ اروپایی‌ها بر صحنه فجر

سی‌وهفتمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با حضور دوازده کشور اروپایی و آسیایی از دیروز 22 بهمن ماه در 38 سالن و سه فضای بیرونی تئاتر‌شهر، خانه هنرمندان و مترو میدان ولی‌عصر(عج) کار خود را آغاز کرد. در این دوره از جشنواره 142 نمایش در بخش‎های مسابقه ایران1، مسابقه ایران 2، گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی، مسابقه تئاتر خیابانی، بخش ملل، مسابقه بین‌الملل، نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه خوانی و مسابقه‌های پوستر وعکس تئاتر و پژوهش ارائه خواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مسابقه بین‌الملل جشنواره سی وهفتم تئاتر فجر


نگاهی کوتاه به فهرست نمایش‌هایی که در بخش تئاتر ملل این جشنواره به اجرا درمی‌آیند نشان می‌دهد که بیشترین آثار این بخش از میان کشورهای اروپایی هستند. فرانسه با دو نمایش، فنلاند، نروژ، سوئد، بلژیک، آلمان، رومانی و مجارستان در کنار آثاری از کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، لبنان و سوریه با یک نمایش در جشنواره امسال حضور دارند. غیر از نمایش‌هایی که از کشورهای سوئد، جمهوری آذربایجان، آلمان و یکی از نمایش‌های کشور فرانسه بقیه آثار در بخش مسابقه بین‌الملل و درکنار هفت نمایش از کشورمان به رقابت خواهند پرداخت.

«دو سر و یک دست» نمایشی از لبنان


لبنان با نمایشی به‌نام «دو سر و یک دست» که کاری از کمپانی تئاتر زوکاک معرفی شده در جشنواره حضور دارد. این نمایش را لامیا آبی آزار، عمر آبی آزار، جونید ساریالدین، مایا زبیب نوشته و کارگردانی کرده‌اند. نمایشی 50 دقیقه‌ای که قدرت و پدرشاهی را در کنکاش با دیدگاه‌های شکسپیر دستمایه مضمونی اثرشان قرار داده‌اند.
در خلاصه نمایش این کار آمده است: نگاه سیاسی ظالمانه شکسپیر او را به یک متفکر بزرگ سیاسی تبدیل کرده و مشخص است که مسائل سیاسی در هسته نمایشنامه‌های او قرار دارند. ما امروز می‌خواهیم سؤال شکسپیر را بپرسیم تا به پاسخ و تحلیل طرح‌های اولیه قالب پدرشاهی (پادشاهی) در نمایش‌مان بپردازیم.

سوئد و نمایشنامه‌ای از ویلیام شکسپیر


آنمار طاها کارگردان عراقی، از کشور سوئد با نمایش «ترحم: قسمت یک» به جشنواره تئاتر فجر آمده است. این اثر نمایشی نوشته ویلیام شکسپیر است. نقطه شروع ترحم: قسمت یک، شخصیت یاگو در نمایشنامه اتللو است. مرد جوانی که ایمان خود را به غرب از دست داده است و تصمیم می‌گیرد به نقطه‌ای دورافتاده سفر کند تا آرمانی عاشقانه از جنگ را محقق سازد. آنمار طاها کارگردان، بازیگر و طراح نور. آثار او در جشنواره‌های تانک پراگ، جشنواره بین‌المللی حرکات موزون کالاماتا، مادرید و حرکات موزون، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره آتاکالاری هند، جشنواره کنستانت کامبیومنتو، جشنواره بین‌المللی تئاتر معاصر و تجربی قاهره و جشنواره بین‌المللی دیوادلنا نیترا و روز تئاتر کارتاژ دیده شده‌اند.

ادای احترام فرانسوی‌ها به مهاجران در «گذرگاه»


گذرگاه، راهرویی است که به خاطرات جهان اختصاص داده شده و در آن صدای موسیقی به گوش می‌رسد. این چیدمان راهرویی 10 متری است و بازدیدکنندگان با فضایی مملو از نور و صدا روبه‌رو می‌شوند و موسیقی سنتی کشورهای مختلف را می‌شنوند. این نسخه از گذرگاه، به احترام خاطره کسانی است که مجبور شده‌اند کشور خود را ترک کنند. پیر جودلووسکی نویسنده و کارگردان و این اثر کاری از استودیو اوله است و دو مسئول فنی آن مارین بونازی، کلیر سنت‌بلانکت به‌عنوان بازیگر نیز معرفی شده‌اند. پیر جودلووسکی متولد 1971- فرانسه و آهنگساز حرفه‌ای و کارگردان هنری استودیو اوله و جشنواره نوولوم شهر تولوز است که در زمینه بازیگری نمایش‌های تجربی، جاز و الکترونیک نیز فعالیت دارد.

آذربایجانی‌ها با «یادداشت‌های یک دیوانه»


جنت سلیم آوا کارگردان جمهوری آذربایجانی این بار با «یادداشت‌های یک دیوانه» نوشته نیکولای گوگول در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. او نیز اثری با یک بازیگر را به این جشنواره آورده است. شووگی حسینوف در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد.
این نمایش 50 دقیقه‌ای داستان تلاشی است دیوانه وار برای از بین بردن نابرابری‌های اجتماعی در جهانی خیالی و غیرواقعی. جنت سلیم‌آوا متولد 1940 جمهوری آذربایجان است. کارگردان اصلی تئاتر کمدی موزیکال. مؤسس و کارگردان اتاق تئاتر باکو. کارگردان اصلی تئاتر دولتی جمهوری آذربایجان برای تماشاچیان جوان عناوینی است که در رزومه فعالیت این هنرمند دیده می‌شود.

رومانی و ماجراهایی در یک آسانسور


نمایش «آسانسور، پسرها پسرند» عنوان اثری از فرنک فِهِر است که طراحی حرکات و موسیقی را برای حضور سه بازیگردر یک آسانسور فراهم آورده است. آسانسور فضای کوچکی است که مردم آن را سوار و از آن پیاده می‌شوند، بالا و پایین می‌روند، بدون آنکه با هم در ارتباط باشند. اگر یک بار به طور ناگهانی در وسط راه گیر کند، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.
این نمایش 40 دقیقه‌ای از کشور رومانی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. فرنک فِهِر که متولد 1975 در مجارستان است طراح حرکت کمپانی تئاتر فینیتا لا کمدیا و استودیو‌ام بوده و جوایز رادولف لابان و بهترین اجرای حرکات موزون معاصر (مجارستان، 2010) را در پرونده کاری دارد.

زندگی احمقانه در اثری از گرجستان


تئاتر دولتی موسیقی و درام تفلیس، اثری با کارگردانی دیوید دیوآشویلی را با عنوان «زندگی احمقانه» نوشته ریونوسوکه آکوتاگاوا در جشنواره امسال روی صحنه می‌برد. در خلاصه داستان این نمایش 120 دقیقه‌ای آمده است: همه‌چیز در هم برهم است... تعصبات اخلاقی نامشخص است... معیارهای ارزیابی مبهم است. ارزش‌ها بازنگری می‌شوند. بنابراین، هیچ عجیب نیست که اگر یک انسان باهوش را احمق صدا کنند... دیوید دیوآشویلی کارگردان گرجستانی متولد 1964و کارگردان نمایش‌های «شاه لیر»، «سالومه»، «سه خواهر»، «محاصره»، «خانه‌ای در مرز»، «جدایی» و «خشک مقدس» است.

نروژی‌ها با «من دیگری‌است- رمبو در آفریقا» در فجر


نمایش «من دیگری ‌است- رمبو در آفریقا»، به نقش هنر در جامعه می‌پردازد. رمبو چه چیزی از فروش قهوه و اسلحه پیدا کرده است که شعرهایش نمی‌توانند آن را به او بدهند؟ آیا پاسخ به این سؤال، ارتباطی با زندگی امروزه ما دارد؟» این متنی است که در خلاصه داستان این نمایش بیان شده است. لارس کینو کارگردان این نمایش بازیگر آکادمی تئاتر تروندلاگ و مدیر تئاتر زیرزمینی گروسئتنز نیز هست. کارگردانی نمایش‌های «پیام‌های انقلابی»، «آمازون»، «چه روز باشکوهی» و «تئاتر و علم» از دیگر کارهای اوست.

یک تئاتر عروسکی از فرانسه


«یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا، قطعه 2» عنوان نمایشی از کشور فرانسه است که توسط کمپانی تئاتر ماسسی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و کارگردانی آن را گارسیا رمئو ازکوییل برعهده دارد. در این نمایش 35 دقیقه‌ای همه چیز در فضایی رخ می‌دهد که منظره بیابان را به ذهن متبادر می‌کند. در خلاصه داستان آن آمده است: این مکان یک انتخاب سیاسی است که خبر از جهان مادون امروز و ابرجهان فردا می‌دهد. گارسیا رمئو ازکوییل که متولد 1961 در کشور آرژانتین است به‌عنوان نویسنده، کارگردان و متخصص تئاتر عروسکی فعالیت می‌کند.

«جادویت می‌کنم»


احسان همت هنرمند ایرانی ساکن بلژیک با نمایش «جادویت می‌کنم» نوشته یاسِن وایلِو در جشنواره امسال حضور دارد. جادویت می‌کنم، اجرایی است درباره سه شخص که در فضایی بسته محبوس شده‌اند، جایی‌که یک ناظر قدرتمند آنها را تحت نظر دارد. بدن‌های شکننده آنها در تمنای داشتن حریم شخصی است.
احسان همت متولد 1359، در نمایش‌های «رقص روی لیوان‌ها»، «روز تولدت را به یاد آر»، «انسان می‌نویسد»، «انقلاب بدن» و «اپرای اورفه و مجنون» به‌عنوان بازیگر حضور داشته و همکاری با داوید زامبرانو، اریک کائل، مخلد رأس و فلیکس وِن گرونینگن را در پرونده کاری دارد.

میکروفیزیکالی از کشور فنلاند


نمایش «فقط استخوان‌ها» عنوان کاری از کمپانی کالو کشور فنلاند است که یکی از کوچک‌ترین گروه‌های خارجی جشنواره امسال را تشکیل می‌دهد. این اثر نمایشی با نویسندگی، کارگردانی و بازی توماس مونکتون روی صحنه می‌رود. این نمایش 45 دقیقه‌ای در فضایی یک متری اتفاق می‌افتد. اجرا ساده و با کمترین ابزار فناوری است و با پیچ و خم بدن بازیگر، دست‌های سرگردان و صورت غیرقابل کنترل بازیگر، قطعه‌ای بی‌بدیل از تئاتر میکروفیزیکال خلق می‌شود.
توماس مونکتون متولد 1985 در نیوزیلند است. هنرمند سیرک، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر فیزیکال. اجرای نمایش در فنلاند، بلژیک، انگلیس، نیوزیلند، فرانسه، چین، جمهوری چک و مکزیک.

«سوارم» مجارستانی‌ها در فجر سی وهفتم


سوارم (swarm) عنوان نمایشی از کشور مجارستان است که با کارگردانی و طراحی گوبار گودا به فجر آمده‌است. این اثر نمایشی کاری از کمپانی آرتوس – کمپانی گوبار گودا است. در خلاصه داستان این نمایش 70 دقیقه‌ای آمده است: آیا می‌توان سوارم را یک موجود زنده منفرد و منحصر به فرد در نظر گرفت؟ آیا می‌توان همه بشریت را یک موجود زنده و پیچیده در نظر گرفت و آن را با سوارم مقایسه کرد؟
گوبار گودا متولد 1960- مجارستان و کارگردان و طراح حرکت است.

«خورشید از حلب طلوع می‌کند» کار مشترک ایران و سوریه


داعش به بهانه تحریف دین پیامبر اسلام و با ادعای تأسیس دولت امت اسلامی، دست به تحمیل تفکر متحجرانه خود می‌زند. آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد، همان است که در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا، یزیدیان با حسین‌ابن‌علی و اهل بیتش کردند. مدت زمان اجرای این نمایش 75 دقیقه است. کورش زارعی کارگردان این نمایش، آثاری همچون «مسافران کوفه»، «یکی از آن هزاران»، «فال»، «پرنیان هفت‌رنگ»، «زنان مهتابی مرد آفتابی» و... را در رزومه دارد.
کوشک جلالی از آلمان «دیالوگ در سرزمین عجایب» را در جشنواره دارد که آن را براساس کتاب «من نفرت نمی‌ورزم» اثرعزالدین ابوالعیش نوشته است. این نمایش تنها یک بازیگر دارد. مدت زمان اجرا 70 دقیقه است. روایت زندگی سخت و تلخ یک کودک فلسطینی است که پدرش به‌عنوان یک کشاورز زحمتکش در جریان توسعه‌طلبی‌های اسرائیل زمین و خانه خود را از دست داده است.
علیرضا کوشک جلالی، مؤسس گروه تئاتر علی جلالی آنسامبل در کلن، نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر است با آثاری همچون «رعنا»، «مسخ»، «پابلو نرودا»، «موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن».

منبع: روزنامه ایران/زهرا شایانفر