تبیان، دستیار زندگی

چاه غار شاهو، کامیاران

کوهستان شاهو که بلند ترین قله استان کردستان با ارتفاع ٣٣٩٠ متر را در خود جای داده یکی از اصلی ترین حوضه های آبگیری هر دو استان کرمانشاه و کردستان وسرچشمه رودهای بسیار که به رود خانه سیروان و کرخه سرریز می شوند را تشکیل می دهد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاه غار شاهو

 شاهو درست در وسط منطقه کامیاران و پاوه و روانسر و نوسود ؛ در غرب شهر کامیاران و در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است و کشیدگی این رشته کوه وسیع در جهت شمال غربی _ جنوب شرقی می باشد پاوه نزدیکترین شهر به شاهو بوده که در حقیقت شهرستان پاوه در دامنه های مرکزی و سمت غرب و جنوب این رشته کوه قرار دارد . همچنین شاهو در جهت جنوب شرقی شهر نوسود، شمال روانسر و جوانرود و شمال غربی شهر کامیاران واقع شده است.
چاه غار شاهو

سمت شمالی این رشته کوه را رودخانه سیروان از سایر رشته کوههای شمالی زاگرس در استان کردستان یعنی ارتفاعات سروآباد وجنوب سنندج جدا می کند . غار شاهو نیز در جبهه شرقی و سمت کامیاران واقع شده است برای دستیابی به این غار ابتدا از شهر کرمانشاه بعد از طی ۵۵ کیلومتر در جهت شمال و در جاده سنندج به شهرستان کامیاران رسیده . سپس وارد جاده کامیاران مریوان شده که این جاده دقیقاً به موازات رشته کوه شاهو و در سمت شرقی آن واقع شده است. حدوداً پس از طی ۴٠ کیلومتر درست از مبدا چهار ره اصلی شهر کامیاران به سمت شمال غربی از این جاده که هم تا روستای پالنگان آن آسفالت شده و مابقی نیززیر سازی مناسبی برای اسفالت شده است؛ به روستای یوزیدر می رسیم که مبداء صعود می باشد . با کمک محلی ها می توان آدرس کانی هانیه (چشمه هانیه) و سپس هواره برزه را گرفته و ورودی اصلی غار کورش کبیر (غار شاهو) در نزدیکی همین مکان که ییلاق عشایر محلی است می باشد. بهترین مشخصه غار آنتن مخابراتی ست که بر روی ارتفاع بلند منطقه و روبروی دهانه غار قرار داشته و به قله آنتن معروف است.
چاه غار شاهو


منبع: سایت کویرها وبیابان های ایران