تبیان، دستیار زندگی

شباهت امام زمان(عج) به مادر سادات(س)

حجت الاسلام مسگری با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «شروع این عالم با ائمه (ع) و آخر آن نیز با ایشان است»، گفت: اگر حضرت زهرا(س) مبدا و مخزن نور در ابتدای عالم هستند، امام زمان (عج) نیز نور عالم در انتهای تاریخ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه زهرا

 حجت الاسلام «جلیل مسگری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) انجام شده است و در پاسخ به این سوال که «تصریح روایت بر اینکه نور حضرت زهرا(س) از خداوند اخذ شده، به چه معناست؟»، اظهار کرد: از امام صادق (ع) سوال شد که چرا دختر پیامبر(ص)، «زهرا» نامیده می شود و ایشان در پاسخ فرمودند: «خدای متعال از نور عظمت خود ایشان را خلق کرده است» البته مراد از این خلقت، آفرینش غیرماورایی و غیرمادی است زیرا طبق قاعده عقلی و فلسفی اعتقاد داریم که خداوند در نظام آفرینش از ابتدا کامل ترین وجود را خلق کرده است که این مهم همان وجود نوری 14 معصوم (ع)  است.
قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان البرز  اضافه کرد: در روایتی از پیامبر(ص) داریم که ایشان در جواب سوال ابن مسعود پیرامون خلقت خود، امام علی(ع) امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) می فرمایند: «ثُمَّ أَظْلَمَتِ الْمَشَارِقُ وَ الْمَغَارِبُ فَشَكَتِ الْمَلَائِكَةُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَنْ یَكْشِفَ عَنْهُمْ تِلْكَ الظُّلْمَةَ فَتَكَلَّمَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ بِكَلِمَةٍ فَخَلَقَ مِنْهَا رُوحاً ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَخَلَقَ مِنْ تِلْكَ الرُّوحِ نُوراً فَأَضَافَ النُّورَ إِلَى تِلْكَ الرُّوحِ وَ أَقَامَهَا أَمَامَ الْعَرْشِ فَزَهَرَتِ الْمَشَارِقُ وَ الْمَغَارِبُ فَهِیَ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ وَ لِذَلِكَ سُمِّیَتِ الزَّهْرَاءَ لِأَنَّ نُورَهَا زَهَرَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ؛ سپس همه‏ هستى از شرق تا به غرب تاریك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاریكى و ظلمت شكایت كردند و خواستند كه پروردگار تاریكى را از ایشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواسته‏ آنان كلمه ‏اى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گردید، سپس كلمه ‏اى دیگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترین مكان عرش قرار داد. همه‏ عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آمیخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نیست، جز فاطمه زهرا (علیهاالسلام) و به همین دلیل او را زهرا (علیهاالسلام) نامیدند زیرا نورش آسمان ها را روشن ساخت.»

مسگری تصریح کرد: در آسمان ها فاطمه زهرا (س) به این نور شناخته می شود که از خداوند نشات گرفته شده و مایه روشنایی آسمان ها است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: این روایت مستند قرآنی نیز دارد که می فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَكَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ؛ خدا نور آسمان ها و زمین است مثل نور او چون چراغدانی است که در آن، چراغی باشد، آن چراغ درون آبگینه ای و آن آبگینه چون ستاره ای درخشنده از روغن درخت پر برکت زیتون که نه خاوری است و نه باختری افروخته باشد روغنش روشنی بخشد هر چند آتش بدان نرسیده باشد نوری افزون بر نوردیگر خدا هر کس را که بخواهد بدان نور راه می نماید و برای مردم مثلها می آورد، زیرا بر هر چیزی آگاه است» که در روایت داریم مراد از «مشکات» در این آیه حضرت زهرا(س) است که منبع و مخزن نوری است که به برکت آن نظام خلقت روشن شده است.

وی ابراز کرد: در روایت داریم که آفرینش دارای سه ضلع است که پیامبر(ص) ضلع رسالت، امام علی(ع) ضلع ولایت و حضرت زهرا(س) ضلع حفاظت و نگهبان این دو است که اگر ولایت امام علی(ع) به عنوان زجاجه شکسته شد، حضرت زهرا(س) به عنوان مشکات از ایشان حفاظت کرد تا رسالت و امامت تا امروز پایدار بماند.

حجت الاسلام مسگری در پاسخ به این سوال که «در روایت داریم امام زمان (عج) نیز نور اهل زمین هستند، به چه معناست؟»، تصریح کرد: این گزاره نیز دارای استناد قرآنی است چنان که در آیه 69 سوره مبارکه زمر می فرماید: «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ؛ و زمین (محشر) به نور پروردگار خود روشن گردد و نامه (اعمال خلق در پیشگاه عدل حق) نهاده شود و انبیاء و شهداء (بر گواهی) احضار شوند و میان خلق به حق حکم شود و به هیچ کس ابدا ظلمی نخواهد شد.» که در شرح این آیه شریفه امام صادق(ع) فرموده است: «این نور زمین که موجب روشنایی می شود، به واسطه امام زمان است» وقتی راوی پرسید در آن زمان چه رخ می دهد، امام(ع) فرمودند: «در آن روز مردم از نور خورشید و ماه بی نیاز می شوند» که حسب ظواهر، مراد نور امام زمان (عج) است.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان البرز با تشریح ارتباط و شباهت های نور آسمانی حضرت زهرا(س) و نور زمینی امام زمان(عج)، گفت: ابتدا و انتهای عالم هستی به وجود مقدس ائمه معصومین(ع) وابسته است زیرا براساس روایت خداوند ابتدا کامل ترین مخلوقات یعنی ائمه اطهار(ع) را خلق کردند و انتهای تاریخ هم با آن حضرات(ع) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «شروع این عالم با ائمه (ع) و آخر آن نیز با ایشان است» یعنی اگر حضرت زهرا(س) مبدا و مخزن نور در ابتدای عالم هستند، امام زمان (عج) نیز نور عالم در آخر هستند تا همواره زمین به واسطه یکی از این انوار مقدس روشن باشد که مراد از این نور براساس فرموده علامه طباطبایی(ره)، عدالت الهی است که همگان در پی گسترش این عدالت به خیر و کمال می رسند.


منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.