تبیان، دستیار زندگی

زمینه سازی های انقلاب برای ظهور

هم انقلاب و هم نظام جمهوری اسلامی هر دو مدیون و مرهون فرهنگ مهدویت و انتظار هستند، چراکه اگر مردم نسبت به امام زمان(عج) و نایب ایشان در عصر غیبت اعتقاد نداشتند، با امام و انقلاب همراهی نمی کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انقلاب
انقلاب اسلامی ایران به رهبری مرجعی عالیقدر به پیروزی رسید که خود پرچم دار معارف مهدوی بود. امام خمینی(ره) همواره در زندگی به گونه ای عمل کرد که می توان او را نمونه کاملی از یک منتظر واقعی در عصر غیبت به شمار آورد. رهبری که دین فراموش شده را به زندگی مردم بازگرداند و مهمترین آموزه شیعی یعنی مهدویت را از ابعاد مختلف به جامعه رساند.
در واقع پیروزی شکوهمند انقلاب، با داعیه احیای دین و آماده سازی جامعه برای حکومت جهانی امام عصر(عج)، پا به عرصه نهاد و در زمانه ای که هیچ بنی بشری تصور شکل گیری یک نظام سیاسی دینی را نداشت، بزرگ ترین تحول قرن را رقم زد.

از این رو، در آستانه چهلمین سالگرد این انقلاب شکوهمند که داعیه و افق کلان آن اتصال به دولت کریمه مهدوی است نظر کارشناسان را درباره خدمات متقابل مهدویت و انقلاب جویا شده ایم که در ادامه مرور می شود:

انقلاب مظاهر مهدویت را احیاء کرد

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل» در تشریح خدمات متقابل مهدویت و انقلاب، با اشاره به اینکه هدف از تشکیل انقلاب اسلامی زمینه سازی برای ظهور است، اظهار کرد: اصل انقلاب برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) بوده است لذا باید هر حرکت و برنامه ای در انقلاب در راستای این هدف باشد پس برای ارزیابی دستاوردهای انقلاب باید بررسی کنیم که در این راستا حرکتی داشته ایم یا خیر؟

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) با بیان اینکه اگر هدف انقلاب جاده سازی بود باید آمار ساخت جاده ها ارائه می شد اما هدف انقلاب موضوعی دیگر بوده است، افزود: در ۴۰ سالگی انقلاب نباید به دنبال مقایسه وضعیت کشور با کشورهای دیگر بود زیرا اهداف انقلاب ما متفاوت با دیگر کشورهاست.

وی با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت، گفت: دستاوردهای انقلاب در این زمینه را می توان به سه بخش تقسیم بندی کرد.

کفیل تصریح کرد: انقلاب اسلامی در زمینه اقدامات اثباتی در حوزه مهدویت با توسعه مهدیه ها، رونق بخشیدن به مسجد مقدس جمکران، برگزاری آیین های دعای ندبه، حلقه های معرفتی، تعمیق و گسترش جشن های نیمه شعبان، تشکیل کانون های مهدوی در آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش عالی اقدامات و دستاوردهای بسیاری داشته است.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه در چهل سالگی انقلاب باید بررسی کنیم که آیا ظرفیت انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت صرفاً تا این حد بوده است؟، ابراز کرد: باید در سال های آینده مهدویت را وارد چشم اندازهای نظام و کرسی مهدویت را در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد کنیم.

وی با بیان اینکه دومین دستاورد انقلاب در زمینه مهدویت در عرصه مقابله با آسیب هایی است که در این حوزه بروز می کند، گفت: در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی مقابله خوبی با جریان های انحرافی، جریان های ملاقات گرایی، انجمن حجتیه و مدعیان ظهور صورت گرفته که اینها همه به برکت نظام است و اگر انقلاب نبود هر کدام از این انحرافات می توانست سبب آسیب های عمده شود.

حجت الاسلام کفیل تاکید کرد: سومین دستاورد انقلاب اسلامی ترویج و تبیین مبانی مهدویت در دنیا است چنان که توانسته جریان ظلم ستیزی و استکبارستیزی را در جهان ترویج کند و جریان امید به آینده را احیاء کرده است.

مرجعیت دینی، وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران 

همچنین حجت الاسلام «محمود متوسل» در تشریح خدمات متقابل مهدویت و انقلاب، اظهار کرد: مهمترین ویژگی و وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب ها در جهان آن است که این نهضت با رهبری یک مرجعیت دینی آغاز شد و به ثمر رسید و در سایه همین مرجعیت، عموم اقشار مردم با انقلاب همراهی کردند و مثل دیگر انقلاب ها به طبقه کارگری یا روشنفکری و امثال آن محدود نمی شد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تصریح کرد: این تبعیت از مرجعیت و همراه شدن با آن به این دلیل بود که اکثر مردم ایران مسلمان اند و از مراجع، تقلید می کنند یعنی مراجع را نایب امام زمان(عج) می دانند به عبارت دیگر، همانطور که اطاعت از امام عصر(عج) را در هنگام ظهور بر خود واجب می دانند در زمان غیبت هم از مراجع به عنوان نایبان عام ایشان تبعیت می کنند.

وی اضافه کرد: از این رو، اینکه مردم به خیابان آمده و شعار دادند، زندانی و شهید شدند بنابر اعتقادات دینی شان بود نه صرف مبارزه ای سیاسی.

حجت الاسلام متوسل تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب عنوان این مرجع تقلید به «ولی فقیه» تغییر یافت؛ ولی فقیه همان مرجعی است که سرپرستی جامعه را نیز بر عهده دارد و مردم این سرپرستی را به دلیل نایب امام زمان(عج) بودنِ وی پذیرفته اند؛ به عبارت دیگر، مردم اگر قبل از انقلاب به فرمان مرجع تقلید مبارزه می کردند بعد از انقلاب تحت امر ولی فقیه مبارزه با استکبار و ظلم را ادامه دادند.

وی در ادامه بیان کرد: از این رو، هم انقلاب و هم نظام جمهوری اسلامی هر دو مدیون و مرهون فرهنگ مهدویت و انتظار هستند، چراکه اگر مردم چنین اعتقادی را نسبت به امام زمان(عج) و نایب ایشان در عصر غیبت نداشتند با امام و انقلاب همراهی نمی کردند.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) درباره توسعه و تعمیق فرهنگ مهدویت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: فعالیت های مهدوی و منتظرانه پس از انقلاب در ابعاد کمی و کیفی رشد داشته است چنان که اقداماتی همچون برگزاری دعای ندبه در مهدیه ها رایج و تبدیل به فرهنگ شد و نیز خیریه های متعدد اجتماعی درمانی به نام امام زمان(عج) فعال شد که در سایه آن مدارس، بیمارستان ها و دیگر مراکز خدمت رسانی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ترویج مهدویت هم در دستور کار بوده چنان که در کتاب درسی مدارس و دانشگاه ها مباحث مهدوی طرح شده و همین سبب گشته تا شناخت مردم از امام عصر(عج)، مهدویت و انتظار افزایش بیابد.

تا ظهور صغری در افکار رخ ندهد ظهور کبری واقع نمی شود 

همچنین حجت الاسلام «عباس خادمیان» درباره برکات مهدوی انقلاب اسلامی، گفت: یکی از بزرگترین خدمات انقلاب اسلامی در این باره، آن است که زمینه غفلت و انحراف را در افکار عامه مردم و اندیشمندان و نخبگان برطرف کرد و این خدمتی بی بدیل است، چراکه تا اندیشه ظهور و مهدویت در افکار، ظهور صغری نکند یعنی در دل ها و افکار فهم و درک درستی از این مسئله نشود ظهور کبری رخ نخواهد داد چون غیبت امام عصر(عج) به عدم شناخت و کج فهمی ها از احکام و آموزه های دین باز می گردد.

وی ادامه داد: اگر امیرالمومنین(ع) خانه نشین شدند و حضرت سیدالشهداء(ع) در کربلا با آن جنایات به شهادت رسیدند همه و همه به دلیل کج فهمی و بدفهمی از دین است. لذا امام خمینی(ره) در بستر انقلاب اسلامی زمینه ای را فراهم کرد که شان و شخص امامت بیشتر تبیین شود.

این پژوهشگر مهدوی در مورد تاثیر تبیین جایگاه شأن و جایگاه امامت در جامعه، بیان کرد: هر جا شان و شخصیت امامت تبیین شده ما به ظهور نزدیک تر شده ایم و انقلاب قدم بزرگی در این نزدیک شدن است؛ برای همین است که دشمنان تلاش می کنند مقام امامت و ولایت را خدشه دار کنند، هر جا امامت در افکار و نظریه ها ظهور کرد، جهالت از بین رفته و بالعکس هر جا ضعیف شد جهالت مجال جولان یافته است، از این رو، رسانه های معاند و شبکه های ماهواره ای دائماً در تلاش هستند تا شان امامت را مخدوش کنند.

وی ادامه داد: اما اگر منطق امامت بر جامعه حاکم شود انحرافات از بین می رود و این هنر انقلاب بود که فرهنگسازی و درک عمیقی را از باور مهدویت ارائه کرد. هر جا انقلاب با مهدویت و تفکر امام زمانی که بروز و نمودش ولایت فقیه است پیش رفته، تحولات بزرگی را رقم زده است مثل دوران دفاع مقدس که پاسخی قاطع بود به جریان های انحرافی که دین را در عرصه های سیاسی اجتماعی فاقد کارایی می دانستند.

خادمیان در پایان خاطرنشان کرد: در آن زمان همه جهان کفر جمع شده بود تا تشیع را منزوی کرده و از بین ببرد اما در سایه هنر امامت و ولایت با دست خالی، آن پیروزی های بزرگ رقم خورد آنهم بعد از 200 سال که در هر حمله ای قطعه ای از خاک وطن جدا شده بود اما در این هشت سال نخستین بار بود که مقابل دشمن ایستادیم و ذره ای از خاک وطن را ندادیم و امروز هم جریان انقلاب (که صدام می خواست یک هفته ای نابودش کند) همچنان حیات دارد و اربعین خود را تجربه می کند.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.