تبیان، دستیار زندگی

امت منتظر با استکبار کنار نمی آید

حجت الاسلام خادمیان گفت: فلسفه وجودی امت منتظر اجازه نمی دهد که با استکبار کنار بیابد؛ بنابر همین فلسفه بود که امام خمینی(ره) در مقابل استکبار زمانه یعنی آمریکا و اسرائیل قیام و انقلاب کردند و فلسفه انقلاب اسلامی ما هم استکبارستیزی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انقلاب

انتظار زمینه ساز و منتهی به ظهور امام عصر(عج) دارای ویژگی ها و مولفه هایی است که رعایت آنها رنگ واقعیت به انتظار ما می دهد و باعث می شود در رسیدن به آن آرمانشهر و دولت موعود، نقش آفرین باشیم.

ازجمله این مولفه ها استکبارستیزی است که روح آن باید بر جامعه منتظران حاکم باشد و بدون آن نمی توان مدعی انتظار بود ... از این رو، به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که استکبارستیزی روح آن بوده و است، گفت وگو با حجت الاسلام «عباس خادمیان»، استاد حوزه، استادیار دانشگاه اراک و مولف آثاری همچون «حکومت جهانی؛ از پندار تا واقعیت» را بازخوانی کرده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا در مهندسی انتظار و سبک زندگی منتظرانه که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) و درک دولت کریمه می شود، استکبارستیزی نیز نقش موثری دارد؟

اگر فلسفه وجودی بعثت و امامت را بررسی کنیم، متوجه می شویم هدف این دو، آن است که انسان را از انحرافات نجات دهد و چون «کبر» یکی از بزرگ ترین انحرافات بشر است و شیطان با آن در طول تاریخ مشکلات بسیار ایجاد کرده، بی تردید مبارزه با آن از اهداف اصلی بعثت و امامت است.

از این رو، علاوه بر بعثت و امامت، شیرازه مهدویت نیز استکبارستیزی و برطرف کردن ریشه انحرافات، نافرمانی ها و عدم اطاعت ها است.

این سنت منتظرانه چه سبقه ای دارد به عبارت بهتر پیشینه استکبارستیزی در تاریخ انبیاء و امامت اهل بیت(ع) چگونه است؟
در تاریخ انبیاء می بینیم که عموماً با مستکبران زمان خود مقابله کرده و هرگز با آنها تسامح نداشتند چنان که واقعه عاشورا هم در مقابل استکبار حاکم آن دوران رخ داد استکبار در مقابل خدا و ولی او همان طور که شیطان در مقابل خدا، خودیت نشان داد و سجده نکرد در زمان بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) هم بسیاری غدیر را برنتافتند و از پذیرش آن سرباز زدند و نتیجه آن شد که امام حسین(ع) برای نجات بشریت از استکبار زمانه دست به قیام زدند.

امروز و در عصر غیبت امام عصر(عج) نیز چنین است و از ارکان اصلی انتظار ظهور و نجات بشر توسط منجی موعود(عج)، استکبارستیزی است.

استکبارستیزی چه جلوه هایی در سبک زندگی منتظرانه دارد و چگونه باید بروز و ظهور بیابد؟
اینکه به تصریح قرآن صالحان یعنی آنها که اهل فساد و کبر نیستند، حاکم زمین می شوند، نشان می دهد کسی که منتظر واقعی است و انتظار ظهور منجی آخرالزمان(عج) را می کشد، نمی تواند و اجازه ندارد با استکبار کنار بیاید بلکه باید استکبارستیز باشد.

به عبارت دیگر، وقتی امام زمان(عج) برای مقابله با مستکبران ظهور می کند تا بشریت را از فساد و انحراف نجات دهد بخشی از این نجات به رهایی مستضعفان از ظلم مستکبران اشاره دارد و منتظر چنین امامی خود نیز باید با استکبار در مبارزه باشد.

همانطور که حضرت موسی(ع) با فرعون که نماد استکبار بود مبارزه کرد و میان امام عصر(ع) و حضرت موسی(ع) شباهت بسیار است.

چطور از مسیر استکبارستیزی به شاهراه انتظارِ زمینه ساز وصل می شویم؟
باید توجه داشت فلسفه وجودی امت منتظر اجازه نمی دهد که با استکبار کنار بیابد؛ بنابر همین فلسفه بود که امام خمینی(ره) در مقابل استکبار زمانه یعنی آمریکا و یهود و اسرائیل قیام و انقلاب کردند و فلسفه انقلاب اسلامی ما هم استکبارستیزی است لذا آنها که در پیروی از امام راه گم کرده و همراهی با مستضعفان را در گفتار، رفتار و منش و قلم ها، قوانین و .. کمرنگ می کنند، راه گم کرده اند.

استکبارستیزی، جاده روشن هدایت بشریت است چون ظلماتی که از کِبر شیطان نشات گرفت بشر را دچار ظلمات کرد و اگر بخواهد از آن نجات بیابد و به نور هدایت وحیانی بار یابد راهی ندارد مگر آنکه با استکبارهای درون و برون مبارزه کند.

شکر خدا را که در عصری زندگی می کنیم که امت اسلامی با مستضعفان همراهی می کنند چنان که در پیاده روی اربعین بیش از 20 میلیون جمعیت با هم همراه و همدل شدند و نشان دادند که باید در خط سیدالشهداء(ع) با شاخصه های استکباری و کبر درون و برون مقابله کرد.

آیا منتظران می توانند به بهانه آمدن امام مهدی(عج) و مبارزه ایشان با استکبار دست از استکبارستیزی بردارند؟
انتظار یعنی جنگیدن با کبر درون و استکبار بیرون که سبب جهالت شده است، از این رو، منتظر واقعی نمی تواند با استکبار جهانی و مصادیقش همچون آمریکا کنار بیابد چون خدا وعده داده که دست مستضعفان را می گیرد، چنان که خداوند در آیه پنج سوره مبارکه قصص می فرماید: «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ».

از این رو، منتظر هر لحظه از درون و برون با استکبار در جنگ و مبارزه است،  چراکه مستکبران با بی رحمی تمام هر قانونی را زیر پا می گذارند چنان که امروز علیه کودکان و زنان در یمن جنایت می کنند.

پس وقتی امام زمان(عج) ظهور می کند و مستکبران را کنار می زند و چهره خبیث استکبار را به بشریت نشان دهد جامعه تشیع و منتظر نیز باید این روح استکبارشناسی و استکبارستیزی را در خود داشته باشد.

آیا در دوران ظهور و در دولت کریمه مهدوی نیز بر استکبارستیزی تاکید می شود، کیفیت مبارزه امام عصر(عج) با استکبار چگونه است؟
در بررسی روایات مربوط به ظهور درمی یابیم حضرت(عج) در نخستین نداهای خود پس از ظهور (ان شاءالله همه شنوای آن باشیم) می فرمایند «ألا یا أهل العالم أنا الصمصام‏ المنتقم‏» ایشان منتقم ظلم هایی اند که در حق امامت شده ظلم هایی که سبب شد امامت در گودال قتلگاه و حصر زندان و ... بماند اما بشر با ظهور، امامت را درک می کند البته تا مردم نپذیرند و درک نکنند که استکبار مانع ظهور است، ظهور رخ نمی دهد، مسلماً نخستین کار امام زمان(عج) تشکیل سپاهی است که مقابل ظلم مستکبران می ایستد.

یکی از مستکبران آن دوران سفیانی است که از طاعت خدا و حجت او سر باز می زند و لذا امام عصر(عج) او را از بین می برد و حکومتی را تشکیل می دهد که شاخصه آن عدل است؛ عدالت یعنی مقابله با زیاده خواهی های مستکبران که حقیقت و هدایت را به انحراف می کشانند و لذا عدالت مهدوی همه مستکبران را کنار می زند.

امام زمان(عج)، امام عدالت است و عدالت مساوی است با مقابله با زیاده خواهی ها و استکبار؛ لذا وقتی می گویند انتظار فرج افضل اعمال است یکی از مهمترین اعمال منتظران مقابله با استکبار است.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.