تبیان، دستیار زندگی

عکاسان در فرهنگسازی مصرف آب نقش جدی دارند

عکاسان با تولید آثاری درباره فرهنگسازی استفاده صحیح از آب می توانند به درک عمومی شعار جهانی «آب برای همه» کمک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسن غفاری

 حسن غفاری داور چهارمین جشنواره ملی «عکس آب»، زبان تصویر را در انتقال معانی بسیار کاربردی تر از سایر وسایل ارتباطی خواند و گفت: با گسترش وسایل ارتباطی در دنیای امروز، زبان تصویر به راحتی به مردم منتقل می شود و بسیار ساده تر از سایر وسایل ارتباطی در مردم اثر می گذارد. از این رو می توان گفت برگزاری جشنواره های موضوعی عکاسی می تواند کمک کند تا پیام خاصی از دریچه نگاه های متفاوت عکاسان به معرض دید مخاطبان گذاشته شود.

این مدرس عکاسی درباره برگزاری جشنواره ای با موضوع آب عنوان کرد: کشور ما با بحران کم آبی روبرو است و این موضوع در نواحی مرکزی و جنوبی کشور هر چه بیشتر قابل درک است. نقش حیاتی آب در زندگی و تولید محصولات کشاورزی، بهداشتی و... باعث شده است تا همواره فقدان آن زنگ خطری بزرگ برای هر شهروندی به حساب آید. با توجه به حساسیت نقش تک تک آحاد جامعه در رفع این بحران، هنرمندان نیز همیشه سعی کردند تا با تولید آثار، نگاه مردم و مسئولان را به این مشکل بزرگ معطوف کنند و در صدد چاره اندیشی برای حل آن باشند و از این حیث جشنواره که بر آیندی کلی از نگاه عکاسان سراسر کشور است، می تواند در فرهنگسازی و حساس کردن مردم به این مایه حیاتی کمک شایانی کند.

غفاری اندیشه و تفکر را قبل از شروع عکاسی در رسیدن به یک بیان هنری مهم خواند و گفت: عکاس بهتر است با مطالعه و شناخت به سراغ عکاسی از موضوع خاص خود برود. در این مسیر تماشای آثار دوره های قبل جشنواره و مطالعه پیرامون موضوع می تواند او را در رسیدن به یک جهان بینی عمیق نسبت به موضوع کمک کند. پیشنهاد من این است که عکس دیدن هر چه بیشتر را جدی بگیریم چون که خیلی از این عکس ها می تواند خط فکری عکاس را تعیین کند.

وی اثربخشی جشنواره ها در جامعۀ هنری را در گرو ادامه دار بودن آن ها دانست و تصریح کرد: هر فعالیت فرهنگی در طولانی مدت جواب می دهد و تأثیرات اجتماعی خود را بر جامعۀ هنری می گذارد. جشنواره ها به تربیت هنرمند و نهادینه شدن یک رفتار جمعی کمک می کنند و سعی دارند تا در کنار این هدف، شعار و پیام جشنواره را نیز به منصه ظهور برسانند. از این نظر وجود جشنواره ها لازم است اما بهتر است در نحوۀ برگزاری و ادامۀ راه آن ها با مدیریت خاصی گام بر داشت و تنها در صورتی می توانیم بگوئیم یک جشنواره توانسته جریان ساز باشد که علاوه بر استمرار خود، برنامه ریزی منظمی نیز داشته باشد.

داور جشنواره «عکس آب» یادآور شد: برگزاری جشنواره هایی مثل جشنواره «عکس آب» می تواند به ارتباط هر چه بهتر میان جامعه عکاسان و مسئولان کمک کند و با قدرت هر چه تمام‌تر یک پیام و مفهومی را به مخاطب منتقل کند.

آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه اعلام شده است و هنرمندان می توانند برای اطلاع از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی (www.water.salon.photo) مراجعه کنند.
منبع: مهر