تبیان، دستیار زندگی

راهپیمایی ۲۲ بهمن جزء الصالحات اعمال است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: خداوند در سوره توبه می‌فرماید حرکت دسته جمعی که سبب غیض دشمنان شود از اعمال صالح است بنابراین راهپیمایی ۲۲ بهمن جزء صالحات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرائتی
حجت الاسلام والمسلمین‌ «محسن قرائتی» در مسجد دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: در قرآن کریم یک‌ «فصل» به معنای نماز بپا کن و یک «فسبح» به معنای «سبجان الله» داریم.

مفسر قرآن کریم افزود: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید می‌بینی که مردم فوج فوج مومن می‌شوند به شکرانه آن تسبیح بگو اما زمانی که می‌گوید ای پیامبر به تو زهرا دادم می‌فرماید نماز به پا کن. مراد اینکه اگر همه مردم مومن شوند یک «سبحان الله» اما وجود حضرت زهرا(س) هم وزن نماز کامل است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: افزون بر نماز خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرمایند که بزرگترین حیوان اهلی یعنی شتر را قربانی کند بنابراین سبحان‌الله برای ایمان مردم است و یک نماز کامل و شتر به برکت وجود حضرت زهرا(س) است.

مفسر قرآن کریم با طرح این سوال که آیا راهپیمایی 22 بهمن مبنای قرآنی دارد یا نه؛ عنوان کرد: ما در قران کریم همواره امنو و عمل صالحات را کنار هم می‌بینیم؛ چند عمل صالح وجود دارد که در کنار ایمان قرار می‌گیرد یکی از آنها راهپیمایی 22 بهمن است.

وی افزود: خداوند در سوره توبه می فرماید در جبهه تشنگی، گرسنگی و سختی به شما نمی‌رسد اگر دسته جمعی حرکتی انجام دادید که دشمنان غیض کنند این برای شما عمل صالح به حساب می‌آید. اگر جنبش شما غیض کافران را در پی داشته باشد این عمل شما صالحات است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به همین آیه در پاسخ کسانی است که می‌گویند قلب فلانی پاک و انسان خوبی است بنابراین به او کاری نداشته باشید نماز می‌خواند یا نمی‌خواند، گفت: قرآن کریم می‌فرماید اگر شخض نماز نخواند عمل صالح او قبول نیست زیرا این ایمان و عمل صالح در کنار هم مورد قبول است.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه صالح یک کار خوب و الصالحات جمع کارهای خوب انسان است، اظهار کرد: انسان در خسارت است جز اینکه همه کارهای او درست باشد اگر شخص نماز بخواند اما خمس ندهد عمل او یعنی نماز صالح است اما او جزء الصالحات نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: اگر شما موشکی ساختید که کفار بر شما غیض کردند این عمل صالح است؛ نمازهایی که ما می‌خوانیم چیزی نیست که باعث غیض کافران شود. هر حرکت دسته جمعی که سبب خشم دشمنان شود  از صالحات است. اگر کسی در زمره الصالحات قرار گیرد همه مسلمانان جهان موظف هستند بعد از نماز به او سلام دهند.

وی گفت: گاهی وقت ها عبوس کردن عبادت است میگویند اگر منکری دیدی جلوی آن را بگیر اگر نتوانستی با زبان اگر نه زبان هم نشد و قدرتی نداری چهره خود را عبوس کن.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خشونت مقابل کفار لازم است، خاطرنشان کرد: شرکت در راهپیمایی به این معنی نیست که مردم از همه چیز راضی هستند ممکن است مسئولی عملکرد درستی نداشته باشد و یا اجناس گران باشد من راهپیمایی در برابر دشمن است نه در برابر خودی‌ها؛ در برابر خودی‌ها باید با نهی و تشر برخورد کرد؛ انسان گاهی اوقات در مبارزه با ستم باید با یهودیان نیز متحد شود.
منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.