تبیان، دستیار زندگی

خودباوری و احیای هویّت اسلامی زن مسلمان با تکیه بر الگوی فاطمی

یکی از بزرگ ترین درس های عملی از حضرت زهرا(س) حضور فعّال در صحنه های اجتماعی- سیاسی با حفظ عفّت و حجاب و ارزش های وجودی زن است که تبلور آن در انقلاب اسلامی، جلوه یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت زهرا
«یکی از بزرگ ترین درس های عملی از حضرت زهرا (س) حضور فعّال در صحنه های اجتماعی -  سیاسی با حفظ عفّت و حجاب و ارزش های وجودی زن است که تبلور آن  در انقلاب اسلامی، جلوه یافت و الگویی برای زنان مسلمان در سطح جهان گردید. تأسّی به اسوه و الگوی برتر زنان جهان، حضرت زهرا (س)، گامی نوین و حرفی نو مطرح ساخت که زن مسلمان در اقصی نقاط جهان، از آسیا تا آفریقا، از اروپا تا آمریکا، می تواند با تکیه بر الگوی عملی فاطمی، به خودباوری و احیای هویّت اسلامی دست یازد؛ همچنان که زنان مسلمان در سطح جهان با احیای عزّت اسلامی و مبارزه با ساختارهای موجود و جنبش های فمنیستی و قوانین موجود در جهت تثبیت ارزش های زن مسلمان گام برداشتند.

قدرت یافتن جنبش های زنان مسلمان و حضور آن ها درعرصه های بیداری و حق طلبی ،نماد بارزی است که با پیروی از الگوی آموزه های دینی فاطمی به وجود آمده است؛ به گونه ای که رسانه های غربی همواره از تأثیر انقلاب اسلامی و تغییر رویه زنان مسلمان در سراسر جهان سخن گفته اند؛ صحبت از زنانی که روزی در فرهنگ برهنگی غوطه ور بودند و امروز با شناخت حقیقت وجودی خویش، در جبهه جنگ و جهاد و شهادت تا مرحله ایثار جان نیز گام نهاده اند.»

آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفتگوی خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با دکتر«افتخار دانش پور»، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی درباره شخصیت و جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) است.    

لطایف و ظرایف نقش عاطفی و مادرانه  زهرای مرضیه (س )را چطور می بینید؟
فاطمه (س) با تأسی به فرمایش پدر گرانمایه اش همسرداری را بهترین دروازه عروج زن از فرش به عرش دانسته و تمامی مساعی خویش را در ادای این فریضه واجب به احسن وجه بذل می نمود. همچنین رسیدگی و محبت به فرزندان را بر هر کار دیگری مقدم داشته و معتقد بود که در نگهداری و پرورش فرزند ، مادر نسبت به هر کس دیگری سزاوارتر است .یکی از محور های اساسی مورد توجه حضرت زهرا (س) در تربیت فرزندانش ، بعد پرستش و انجام تکالیف الهی بود .فاطمه (س) دین باوری و شوق بندگی معبود را از کودکی در جان و روح فرزندانش می دمید تا روح خدا پرستی و توحید را درک نمایند. این روش تربیت فاطمی به عنوان یک سنت پسندیده و قابل اجرا ، در گفتار امامان معصوم (ع) نیز به چشم می خورد . اگر امام حسن (ع) با تمام حلم خویش در مقابل دشمن صبوری می کند و غریبانه جام زهر می نوشد ،اگر امام حسین (ع) در آخرین لحظات حیات، زیر سخت ترین فشار ها با خداوند سبحان نجوای عاشقی سر می دهد و عارفانه  به مسلخ عشق می شتابد و اگرزینب (س)  در مقابل شدت مصایب صبوری و استقامت می ورزد و خم به ابرو نمی آورد ....همه و همه جلوه های تربیت فاطمی است .

در پرورش روحیه نوع دوستی و مواجهه با مشکلات نیز مشاهده حالات حضرت در حدیث معروف " الجار ثم الدار "و جریان انزال سوره هل اتی و ... نمونه های بارز انتقال این فضایل و آموزش چگونگی تخلق به اخلاق ا... از اوان طفولیت از سوی آن حضرت می باشد.

ما می بینیم با وجود این که برخی اصرار دارند که حضرت زهرا (س) را صرفا در ابعاد خانه تصور کنند اما ایشان در عمر کوتاه خود عهده دار مسئولیت های اجتماعی و حتی نقش پذیری در ابعاد سیاسی هستند.  از طرفی ما می بینیم که زنان مسلمان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی نقش مشابهی را عهده دار می شود. دیدگاه تان در این باره چیست؟

یکی از بزرگ ترین درس های عملی از حضرت زهرا (س) حضور فعّال در صحنه های اجتماعی -  سیاسی با حفظ عفّت و حجاب و ارزش های وجودی زن است که تبلور آن  در انقلاب اسلامی، جلوه یافت و الگویی برای زنان مسلمان در سطح جهان گردید. تأسّی به اسوه و الگوی برتر زنان جهان، حضرت زهرا (س)، گامی نوین و حرفی نو مطرح ساخت که زن مسلمان در اقصی نقاط جهان، از آسیا تا آفریقا، از اروپا تا آمریکا، می تواند با تکیه بر الگوی عملی فاطمی، به خودباوری و احیای هویّت اسلامی دست یازد؛ همچنان که زنان مسلمان در سطح جهان با احیای عزّت اسلامی و مبارزه با ساختارهای موجود و جنبش های فمنیستی و قوانین موجود در جهت تثبیت ارزش های زن مسلمان گام برداشتند.

قدرت یافتن جنبش های زنان مسلمان و حضور آن ها درعرصه های بیداری و حق طلبی ،نماد بارزی است که با پیروی از الگوی آموزه های دینی فاطمی به وجود آمده است؛ به گونه ای که رسانه های غربی همواره از تأثیر انقلاب اسلامی و تغییر رویه زنان مسلمان در سراسر جهان سخن گفته اند؛ صحبت از زنانی که روزی در فرهنگ برهنگی غوطه ور بودند و امروز با شناخت حقیقت وجودی خویش، در جبهه جنگ و جهاد و شهادت تا مرحله ایثار جان نیز گام نهاده اند.

دخت گرامی پیامبر(ص)، با اخلاق و رفتار و کارنامه عملی و فکری خویش، مکتبی را برای زنان پایه گذاری کرد که زمزم تکامل و تعالی و چشمه سار والای کرامت انسانی است، زنان امروز نیز با تأسّی به این اسوه و الگوی برتر، می توانند به گسترش ارزش های دینی بپردازند و با ایجاد حسّ مسئولیت پذیری، خودسازی، روحیه شهادت طلبی، دفاع، انفاق ، ایثار، استقامت ، پایداری و صبر، تلاش کنند تا در جهان امروز، به جایگاه حقیقی خویش دست یابند و بدین وسیله، با بازبینی سنّت های جاهلی و احقاق حقوق الهی و شرعی و تکیه بر هویّت اسلامی، با حفظ حجاب به عنوان نماد استقامت و پایداری، مسیر فاطمی را ادامه دهند.

تبعیت از اهل بیت علیهم السلام به ویژه راه نورانی زهرای مرضیه را با توجه به فضای رسانه ای امروز که دشمنان محتواسازی مسموم را در دستور کار خود قرار داده اند چه تعریف و کاربردی می تواند داشته باشد؟
در روزگاری که دشمنان در حرکتی پرشتاب با تجهیزات کافی رسانه ای در صدد تلاش برای محبوب سازی برای نسل جوان بر آمده اند و تلاش دارند که این نسل را از مصادیق حقیقی محبت ( اسلام ، قرآن و اولیا ا... ) دور کرده و به سمت و سوی محبت های مجازی رهنمون شوند ، چه بهتر آنکه به عنوان راه کاری تدافعی و پدافندی غیر عامل در نقطه مقابل این تهاجمات پرچم محبت اهل بیت (ع  )که به سفارش پیامبر عظیم الشأن (ص) ادای حق مزد رسالت ایشان است ، را با قوت و حمیت بیشتر به اهتزاز در آوریم .او همانند پدر بزرگوارش آشنای طریق و از فراز و نشیب های راه باخبر و با آگاهی دادن از خطرات مسیر ، انسان سالک را از مهالک آن ایمن گردانده و سر انجام به مقصود خواهد رساند . همچنین با نهادینه کردن محبت زهرای اطهر (س)، می توانیم سیره بی بدیل  مادر نمونه عالم و قطب عالم امکان را در قلب و جانمان نهادینه کنیم و در برابر مخاطرات ، خود و نسل آینده مسلمانان را بیمه نماییم .

بدانیم وی کیمیای محبت در این عالم است. شناختش محبت آفرین است و محبتش تحول آفرین .خوشا به حال کسانی که تشنگی حیات دنیا را با جام مهر فاطمی سیراب می سازند و پروانه وار گرد شمع وجود مسیحاییش می گردند، تا در آخرت نیز دستگیرشان باشد و به سر منزل مقصودشان رهنمون.

 منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.