تبیان، دستیار زندگی

کویر نمکی هند؛ یکی از بزرگترین کویرهای نمکی و عجایب جهان

کوچ عشایر کوتچ یا کوچ بزرگ اقوام کوتچ (چرا که کوچ کوچکتری در میان این عشایر نیز وجود دارد) و مسیر این کوچ، یکی از دیدنی های گوجارات در هند است. یکی از جاذبه های بی نظیری که در کشور هند و در میان دیگر جاذبه ها بسیار پر بازدید شده است، صحرای نمک هند و کوچ عشایر کوتچ از میان این صحرای سفید است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 کویر نمکی هند


بزرگترین کویر نمکی آسیا در هند


کویر نمکی هند را به عنوان بزرگترین کویر نمکی جهان (در این موضوع با کویر بولیوی رقابت دارد) می شناسند که حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این کویر پر نمک و شور، مسیر اقوام مختلف مخصوصا عشایر و کولی های هندی است. مطلبی که در مورد کویر نمک هند هر شنونده ای را به تعجب می اندازد، این است که کویر نمکی هند در طول فصل موسمی در هندوستان تماما به زیر آب می رود. با این حال حدود ۸ ماه از سال کاملا بدون آب می شود. در این هنگام اگر به دیدن کویر نمک هند و همراه با کوچ عشایر کوتچ بروید، با زمینی تا دوردست ها سفید و با آفتاب سوزان مواجه می شوید. اگر قصد سفر به هند و شهرهایی مانند بمبئی یا جیپور را دارید، به این جاذبه نزدیک خواهید بود.


مسیر کوچ عشایر کوتچ هند کجاست؟


مسیر خشک و بدون آبی که برای کوچ عشایر کوتچ استفاده می شود، در حقیقت در بالای خط برج السرطان واقع شده است. در این مسیر حتی می توانید علامت خط فرضی برج السرطان را که یکی دیگر از جاذبه های این مسیر است، ببینید. برای رسیدن به منطقه کوتچ (the Kutch distric) بهتر است که از سمت شهر بهوج (Bhuj) حرکت کنید. از این نقطه خود را به دهوردو (Dhordo) در شمال بهوج برسانید. با ۱٫۵ رانندگی به دهوردو که دروازه ورود به مسیر کوچ عشایر کوتچ است و توسط دولت هند مشخص شده ، می رسید.

دهوردو لبه و مرز کویر نمکی هند است. برای اقامتگاه در این منطقه می توانید به دنبال هتل یا هاستل باشید. همچنین در نزدیکی آن روستای هودکا (Hodka) هم برای رزرو هتل و اتاق مناسب است.
 کویر نمکی هند

کجا اقامت داشته باشید؟


هتل گیتوی تو ران ریزورت | the Gateway to Rann Resort
این هتل یکی از بهترین مکان ها و هتل های اقامتی در دهوردو است که همانند معماری سنتی این منطقه از کاهگل ساخته است. همچنین تمام اتاق ها با صنایع دستی مردم و عشایر منطقه تزئین شده است. برای یک شب اقامت خود می توانید تمام وعده های غذایی را هم انتخاب کنید و اتاقی با تهویه مطبوع بگیرید. تمام این هزینه ها، در همان ابتدا بر روی قیمت رزرو اتاق و با درخواست شما حساب می شوند.

جدای از این اقامتگاه سنتی می توانید به سراغ هتل های دولتی بروید.

هتل د توران ران ریزورت | the Toran Rann Resort
این هتل توسط دولت گوجارات و برای اقامت گردشگران و توریست ها ساخته شده است. این اقامتگاه دقیقا بر روی ایست بازرسی ورودی به مسیر کوچ عشایر کوتچ و کویر نمک هند واقع شده است. در نتیجه نزدیکی به این جاذبه ها جزو مزیت های این هتل خواهد بود. بر روی قیمت رزرو اتاق، مالیات و وعده های غذایی را هم حساب کنید.

هتل شام سرهاد ویلیج ریزورت | Shaam-e-Sarhad Village Resort
کلمه شام سرهاد به معنای غروب در مرز و لحظه آخر است. این اقامتگاه در هودکا واقع شده و توسط مردم محلی اداره می شود. بنابراین اگر از ارتباط با مردم هند لذت می برید، این اقامتگاه مناسب شماست. چادرهای مسافرتی به همراه اتاق هایی گلی و سنتی، می تواند گزینه مورد علاقه شما برای اقامت در کویر نمک هند و همراه با کوچ عشایر کوتچ باشد.

تمام چادرها و اتاق های کاهگلی این اقامتگاه، حمام و آب مصرفی داشته منتها برای آب گرم باید درخواست دهید. بازدید از روستاهایی با هنرمندان محلی از جاذبه های این منطقه از هند است.

چه زمانی برای بازدید از این جاذبه مناسب است؟


مسیر کوچ عشایر کوتچ و جاده ای که از آن می گذرند، از ماه اکتبر (ماه مهر و در پاییز) شروع به خشک شدن می کند. کم کم این منطقه تبدیل به صحرایی خشک و تماما سفید از نمکزار می شود. از ماه مهر تا اواخر عید نوروز فصل بازدید  توریست پذیر این منطقه است. در اواخر ماه مارچ یعنی مصادف با ۱۱ فروردین دیگر اجازه ورود به این منطقه داده نمی شود. اگر می خواهید که از خیل عظیم توریست ها و گردشگران منطقه دوری کنید، بهتر است که در اواخر ماه مارچ یعنی زمانی مصادف با عید نوروز ایرانیان برای بازدید و اقامت در کویر نمک هند اقدام کنید.

با این حال تا نیمه های خرداد نیز همچنان می توانید به دیدن این منطقه بروید و در تور روزانه بهوج (Bhuj) شرکت کنید. با این وجود در این هنگام با فقدان امکانات توریستی و اقامتی همانند غذا، آب و دستمال روبرو خواهید شد. بنابراین هر آنچه که نیاز دارید، با خود بردارید. مزیت سفر به کویر نمک هند در این زمان، تنها بودن و لذت تنهایی در وسعت سفید رنگ کویر است.
 کویر نمکی هند

بهترین ساعات بازدید


بهترین ساعات بازدید از کویر و مسیر کوچ عشایر کوتچ هنگام صبح زود یا غروب خورشید است. این کویر حتی در هنگام شب و زیر نور مهتاب سفید بوده و می درخشد. اگر به شتر سواری و سافاری علاقه مندید، می توانید در سافاری شتر شب هنگام کویر نمکی هند شرکت کنید. ماه کامل به این منطقه حالتی جادویی و مرموز می دهد.

جشن ران اوتساو | The Rann Utsav
یکی از جشن ها و فستیوال هایی که در گوجارات برگزار می شود، جشن ران اوتساو بوده که از ماه نوامبر (نیمه های آبان ماه) تا پایان ماه فوریه (نیمه های اسفند) ادامه می یابد. در این جشن هزاران چادر و خیمه به همراه یک خیمه بزرگ و سلطنتی در نزدیکی ورودی اقامتگاه ران (Rann Resort) در دهوردو بر پا می شود. چادری برای فروش انواع غذاها و همچنین صنایع دستی بر پا می شود. اگر اهل هیجان و تفریح هستید، به سادگی از کنار این جشن نگذرید.

می توانید برای سواری در میان نمکزار، از میان امکانات موجود انتخاب کنید. ماشین سواری، آفرود سواری، موتورهای پارا، ریفل شوتینگ، منطقه سرگرمی کودکان، تفریحات آبگرم و درمانی و نمایش های محلی جزو فعالیت ها و جاذبه های جشن ران اوتساو (کوچ اوتساو) در این منطقه است.

هر چند که این فستیوال و جشن افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند اما امروزه بیشتر حالت تبلیغاتی پیدا کرده است. همچنین خیل عظیم جمعیت و آلودگی محیط به یکی از معضلات منطقه تبدیل شده است. اگر از شلوغی در محیطی طبیعی فراری هستید، در زمان های غیر از زمان برگزاری جشن به دیدن کویر نمکی هند و مسیر کوچ عشایر کوتچ بروید.


حق ورود و بازدید از کویر نمکی هند و مسیر کوچ عشایر کوتچ


منطقه و مسیر کوچ عشایر کوتچ منطقه بسیار حساسی است. چرا که به مرزهای پاکستان نزدیک است. به همین دلیل می بایستی برای ورود و بازدید از آن مجوزی کتبی داشته باشید. گرفتن این مجوز کار بسیار راحتی بوده و هیچ گونه دردسری ندارد. به روستای بهیراندیارا (Bhirandiyara) و ایست بازرسی در مسیرتان بروید.

این روستا در ۵۵ کیلومتری بهودج قرار دارد ۱۰۰ روپیه هزینه برای هر نفر باید پرداخت کنید. برای موتور سیکلت ۲۵ روپیه و برای ورود ماشین به منطقه ۵۰ روپیه باید بپردازید. این ایستگاه در ساعت ۱۱ صبح باز هستند. در نتیجه اگر زودتر به این منطقه برسید، معطل خواهید شد. مدارک مورد نیاز برای آن، کپی پاسپورت و کارت شناسایی شما خواهد بود. به این مجوز برای ورود به کویر نمکی هند و بازدید از مسیر کوچ عشایر کوتچ نیاز خواهید داشت.
 کویر نمکی هند

چگونه خود را به این منطقه برسانید؟


رفتن به این ناحیه در هند بسیار آسان و راحت است. حتی می توانید با رزرو آنلاین هتل ها و اقامتگاه ها، از قبل برای ترانسفر درخواست دهید تا در بهودج به دنبالتان بیایند.

اگر قطار سوار می شوید، می توانید از بمبئی تا این منطقه قطار سوار شوید که حدود ۱۵ ساعت در راه خواهید بود.
برای پرواز به بهودج از بمبئی نیز می توانید اقدام کنید.
اگر در بمبئی نیستید، تنها راهی که برای رسیدن به این منطقه دارید، اتوبوس است. با اتوبوس از هر کجای گوجارات و احمدآباد که باشید می توانید خود را به بهودج برسانید.
در بهودج حتی امکان رزرو و کرایه ماشین یا موتورسیکلت هم دارید. برای اینکه هزینه های تور برایتان کمتر بیفتد، می توانید به سراغ تورهای کوچک مسیر کوچ عشایر کوتچ و کویر نمکی هند بروید.

روش های دیگر برای بازدید از منطقه


برای عکاسی و یا دیدن کل منطقه کویر نمکی هند می توانید خود را به ارتفاعات و بالای تپه های سیاه در روستای کالا دونگار (Kala Dungar) در ۲۵ کیلومتری روستا خادودا (Khavda) و در نهایت در ۰ کیلومتری بهوج (Bhuj) برسانید. این روستا همچنین یکی دیگر از جاذبه های منطقه است. مردمان این روستا جزو هنرمندانی هستند که بر روی زمینه های سیاه نقاشی می کنند. همین نقاشی ها و صنایع دستی ها هم اکنون تبدیل به یکی از جاذبه های هند شده است.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  tripsavvy.com