تبیان، دستیار زندگی

زمستان بی رنگ انسان معاصر

لیلا ویسمه گفت: شاید فضای نقاشی‌های من در نگاه اول یک حس اگزوتیک را به مخاطب القا کند و این از همزادپنداری من با نسلی گمشده برمی‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمایشگاه آثار لیلا ویسمه

نمایشگاه آثار لیلا ویسمه با نام "این زمستان را پایانی نیست" در گالری اعتماد برپاست. در این مجموعه 12 تابلوی نقاشی و یک اثر چیدمان به نمایش درآمده است. ویسمه با اشاره به اینکه آثار این مجموعه برگرفته از فضای زندگی شخصی اوست، گفت: شیوه نقاشی کردن من همیشه این امکان را به من داده تا بتوانم از دوره‌های مختلف کاری‌ام عبور کنم. محور نقاشی‌هایم همیشه انسان بوده و این انسان گاهی در نقش مادری برای زمین، گاهی طغیان‌گر و گاهی در بندِ بازی‌های زندگی دیده می‌شود. اما انسان امروزی، انسانی است در راهی بی‌سرانجام و زاده‌ تنهایی‌اش. اندوه می‌تواند به اتفاقی والا تبدیل شود، گاهی هنرمند می‌تواند با استفاده از تکنیک و ترکیب‌بندی‌های شخصی لحظاتی را تداوم بخشد که ارتباطی مستقیم با فشار روحی و یا عواطف مغشوش زندگی‌اش دارند.
نمایشگاه آثار لیلا ویسمه

او با اشاره به سیاه‌وسفید بودن آثار گفت: حذف رنگ در نقاشی‌هایم می‌تواند بیشتر به این دلیل باشد که رنگ از زندگی شخصی من حذف شده. نقاشی می‌تواند ما را با بخش‌های گمشده وجودمان آشنا کند و یا حسی که اغلب به آن می‌اندیشیم ولی از بیانش عاجز هستیم را به نمایش بگذارد و این رنگ‌ها هستند که صادقانه اعتراف می‌کنند. این یک سلیقه شخصی بود که فضای سرد را به جای استفاده از رنگ‌های سرد با سیاه‌وسفید نشان بدهم . البته خاکستری‌ها بهترین هستند.

ویسمه درباره جغرافیای آثارش گفت: شاید فضای نقاشی‌های من در نگاه اول یک حس اگزوتیک را به مخاطب القا کند. این از همزادپنداری من با نسلی گمشده برمی‌آید. به دنبال حس استیصالی بودم که سفرهای بی‌سرانجام را در انسان بیدار می‌کند.

ویسمه با اشاره به قاب‌های سیاه تابلوها گفت: انتخاب این قاب‌ها تعمدی بود و با نگاهی گوتیک‌وار انتخاب‌شان کردم. خواستم نقاشی‌هایم در کادر سیاه محکمی شبیه به حفره دیده شوند. حفره‌ای که بارها از آن عبور کردم و سفر آغاز شده است.
نمایشگاه آثار لیلا ویسمه

او درباره چیدمانی که در نمایشگاه وجود دارد گفت: به نظرم در هنر معاصر چیدمان نقش مهمی را ایفا می‌کند. می‌تواند واسطه‌ خوبی برای ایجاد ارتباط بهتری بین آثار هنری و مخاطب باشد.

نمایشگاه نقاشی لیلا ویسمه با نام "این زمستان را پایانی نیست" تا 7 اسفند ماه برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: هنر آنلاین