تبیان، دستیار زندگی

منابع پروتئینی بیشتر اما کاملاً پخته بخورید!

عادات غذایی که باید در دوران شیمی‌درمانی رعایت کرد

درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی که با نابودسازی سلول‌های مختلف در بدن همراه هستند، فقط کالری سوزی را تشدید نمی‌کنند، بلکه میزان از بین رفتن پروتئین‌ها را نیز در بدن افزایش می‌دهند. بنابراین شما در دوره شیمی‌درمانی به حجم مواد پروتئینی بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه در شیمی درمانی
یکی از مشکلاتی که می‌تواند در دوران شیمی‌درمانی سراغ بسیاری از افراد تحت درمان بیاید، مشکلات مختلف تغذیه‌ای است. اگر این مشکلات به درستی مدیریت و کنترل نشوند. می‌توانند روند درمان را با چالش‌هایی مواجه کنند. از این رو، در ادامه این مطلب به بررسی رایج‌ترین مشکلات تغذیه‌ای در طول دوره شیمی‌درمانی و راه‌های مقابله با آن‌ها می‌پردازیم.

1- بی‌اشتهایی‌تان را کم کنید

شیمی‌درمانی در عین اینکه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، اشتهای فرد بیمار را هم به شدت کم می‌کند. حتی فکر کردن به غذا نیز می‌تواند حال این بیماران را به هم بریزد. با این حال، کمک‌گیری از ترفندهای زیر می‌تواند تا حدودی غذا خوردن را در دوران شیمی‌درمانی قابل تحمل و راحت کند:
* در صورت امکان قبل از غذا خوردن کمی ورزش کنید. کمی پیاده‌روی در محیط اطراف خانه نیز می‌تواند اشتهای شما را افزایش دهد.
* ایجاد تنوع غذایی همیشه مؤثر است. این تنوع می‌تواند شامل امتحان کردن مواد غذایی جدید، به کارگیری دستور پخت‌های تازه و غذا خوردن در مکان‌های مختلف شود.
* کمی حواس‌پرتی اوضاع را ساده‌تر می‌کند. بنابراین در دوره شیمی‌درمانی سعی کنید همراه با دوستان غذا بخورید. اگر به هر دلیلی مجبور به تنها غذا خوردن هستید، می‌توانید حین غذا خوردن، تلویزیون تماشا کنید.

2- حالت تهوع‌تان را کنترل کنید

شما مجبور نیستید دائم از حالت تهوع رنج بکشید. امروزه داروهای ضدتهوع مؤثری تولید شده‌اند که در دوره شیمی‌درمانی قابل استفاده هستند. اگر احساس کردید حالت تهوع شما با این کار هم قابل کنترل نیست، حتماً با پزشک معالجتان درباره این مشکل صحبت کنید. درمان‌های ترکیبی در این مواقع می‌توانند شرایط را تغییر بدهند.

شیمی‌درمانی، قوای دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌ها ضعیف می‌کند. بنابراین شما باید در این دوره درمانی نسبت به ایمنی و سلامت غذایی بسیار مراقب باشید و با احتیاط عمل کنید. پس اول از همه مطمئن شوید همه غذاهای مصرفی‌تان کاملاً پخته شده‌اند


3- کالری دریافتی‌تان را کم نکنید

شیمی‌درمانی بدن را تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین حتی اگر شما در دوره شیمی‌درمانی فعالیت چندانی نداشته باشید، همچنان به مقدار زیادی کالری نیاز دارید تا بتوانید بدنتان را ترمیم کنید. پس دوره شیمی‌درمانی اصلاً زمان مناسبی برای انتخاب مواد غذایی سبک و کم‌کالری نیست. مواد غذایی مهمی مانند تخم‌مرغ، گوشت، شیر، کره و پنیر در این دوره گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند که کالری مناسبی هم به بدن می‌رسانند. همچنین در این دوره اصلاً نباید از چاق شدن هراس داشته باشید. اگر نمی‌توانید این غذاهای سنگین را بخورید، می‌توانید از نوشیدنی‌های سرشار از کالری مانند میلک‌شیک یا انواع شیک‌های مغذی دیگر استفاده کنید.

4- پروتئین بیشتری دریافت کنید

درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی که با نابودسازی سلول‌های مختلف در بدن همراه هستند، فقط کالری سوزی را تشدید نمی‌کنند، بلکه میزان از بین رفتن پروتئین‌ها را نیز در بدن افزایش می‌دهند. بنابراین شما در دوره شیمی‌درمانی به حجم مواد پروتئینی بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارید. خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها به تنهایی اصلاً نمی‌تواند پروتئین مورد نیاز بدنتان را تأمین کند. به گفته متخصصان، گزینه‌هایی مانند تخم‌مرغ و گوشت قرمز بهترین منابع پروتئینی برای این دوره درمانی هستند و البته گزینه‌هایی مانند مغزهای خام، لوبیا و دیگر حبوبات را هم باید به آن‌ها اضافه کرد. شیر و پنیر هم از دیگر منابع پروتئینی مؤثر و مناسب هستند. در ضمن، با پزشکتان درباره استفاده از مکمل‌های پروتئینی صحبت کنید.

5- غذا را کاملاً پخته و گرم بخورید

شیمی‌درمانی، قوای دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌ها ضعیف می‌کند. بنابراین شما باید در این دوره درمانی نسبت به ایمنی و سلامت غذایی بسیار مراقب باشید و با احتیاط عمل کنید. پس اول از همه مطمئن شوید همه غذاهای مصرفی‌تان کاملاً پخته شده‌اند. به یاد داشته باشید یک وعده غذایی کاملاً پخته شده، به خوبی هم استریل شده است. روندهای مختلف پختن غذا، باکتری‌ها را نابود می‌کنند و اساساً مصرف غذای گرم برای جلوگیری از ورود میکروب‌هایی که باعث بیماری‌های روده‌ای می‌شوند، ایمنی بیشتری دارد. به علاوه، غذاهای خام سخت‌تر هضم می‌شوند در نتیجه می‌توانند اشتها را کمتر کنند. در ضمن، این توضیحات به شما می‌گوید باید از غذاهای فست‌فودی کاملاً دور بمانید.

6- تعداد وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر کنید

حالت تهوع و بی‌اشتهایی می‌توانند از مصرف وعده‌های غذایی حجیم و سنگین جلوگیری کنند. بنابراین شما باید حجم وعده‌های غذایی را کاملاً کاهش دهید و در عوض تعداد آن‌ها را بیشتر کنید. شما می‌توانید به جای 3 وعده غذایی اصلی، 6 وعده غذایی کوچک و میان وعده داشته باشید.

7- از پاکیزگی غذا مطمئن شوید

در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، گونه‌های باکتریایی متعددی وجود دارند. با این حال، بدن انسان در شرایط عادی می‌تواند با بسیاری از آن‌ها مقابله کند اما وقتی که قوای دفاعی بدن، مانند دوره شیمی‌درمانی، تضعیف شده باشد. اساساً انسان‌ها با خطر بالای ابتلا به بیماری‌ها مواجه می‌شوند. بنابراین توصیه‌های بهداشتی زیر را جدی بگیرید:
* قبل از پختن و خوردن غذا حتماً دست‌هایتان را بشویید.
* قبل از پختن غذا مطمئن شوید وسایل آشپزخانه و خصوصاً چاقوها کاملاً تمیز و پاکیزه باشند.
* مواد غذایی خام را از مواد غذایی پخته شده دور نگه دارید.
* غذای پخته شده‌ای که قصد ندارید، مصرف کنید را سریع در یخچال بگذارید. غذاهای پخته شده هرگز نباید در فضای باز رها شوند.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.