تبیان، دستیار زندگی

بیست و سوم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه برابر با بیست و سوم، بهمن 1397 هجری خورشیدی، ششم جمادی الثانی 1440 هجری قمری و دوازدهم فوریه 2019 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
23 بهمن 1380 
یک فروند هواپیمای مسافربری توپولوف 154 که از تهران به خرم آباد در پرواز بود، با ارتفاعات سفیدکوه برخورد کرد و همه ی سرنشینان آن کشته شدند. 

23 بهمن 1374 
لوییس فراخان رهبر مسلمانان سیاه پوست آمریکا اعلام کرد که ایران علم دار پرچم «لااله الاالله» و «محمدرسول الله» است و نباید از ضربه های دشمن به انقلاب بهراسد.

23 بهمن 1373 
نیوت کینگریچ رییس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر حزب جمهوری خواه این کشور خواستار سرنگونی دولت ایران شد و گفت: یافتن راهی برای جایگزین کردن حکومت ایران بخشی از راهبرد بلند مدت آمریکا است! 

23 بهمن 1362 
پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس به عنوان یکی از کم نظیرترین پالایشگاه‏های گاز در جهان گشایش یافت. 

23 بهمن 1357 
دولت موقت انقلاب به صورت رسمی آغاز به کار کرد. دولت موقت ایران که به منظور رسیدگی به اوضاع کشور، به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شده بود، تا پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت 9 ماه به فعالیت خود ادامه داد. 

23 بهمن 1357 
امام خمینی(ره) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، در نخستین اعلامیه ی خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران را به رعایت نظم و انضباط انقلابی فراخواند. 

23 بهمن 1357 
به فرمان امام خمینی(ره) کمیته ی انقلاب اسلامی با هدف کمک به امنیت عمومی تاسیس شد. 

23 بهمن 1357 
سازماندهی ارتش و نیروهای انتظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. 

23 بهمن 1357 
ستاد ارتش به صورت رسمی به دولت مهدی بازرگان تحویل داده شد و دولت موقت سرلشکر محمدولی قره نی را به مقام رییس ستاد ارتش برگزید. 

23 بهمن 1357 
سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریکا، دستورهایی را مبنی بر تماس با دولت موقت به منظور اعلام تصمیم آمریکا به برقراری روابط با دولت ایران صادر کرد. هدف از این کار، حفظ دستگاه های حساس نظامی و اطلاعات آمریکا در ایران و تامین امنیت اتباع آمریکایی بود. 

23 بهمن 1303 
وابسته نظامی سفارت فرانسه با ارایه ی گزارشی به وزارت امور خارجه کشورش با اشاره به تلاش رضاخان برای گرفتن اختیارات بیشتر و در واقع حذف احمدشاه از صحنه ی سیاسی کشور نوشت: سردار سپه مجلس را مستاصل ساخته که میان خانواده پادشاه و او یکی را برگزیند. مجلس پس از یک مطالعه ی دقیق قانون اساسی به این نتیجه رسید که هیچ دلیلی برای اینکه شاه و ولیعهد را از مقام شان برکنار سازد، ندارد. رضاخان به آن ها گفت که اسنادی دارد که نشان می دهد شاه و ولیعهد به مملکت خیانت می کنند و با این شرایط ادامه ی کار برای او ممکن نیست.