تبیان، دستیار زندگی

گزارش «تبیان» از شب اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

پرواز ۶ سیمرغ‌ به سوی ماه کامل جشنواره/ «شبی که ماه کامل شد» رکورد زد

اختتامیه جشنواره سی و هفتم بدون حاشیه نبود؛ رفتار عجیب همایون غنی زاده و کنایه گوهرخیراندیش تا در آغوش گرفتن علی نصیریان توسط جمشید مشایخی و حضور 23 آزاده دفاع مقدس بر روی جایگاه سالن همایش‌های برج میلاد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مصطفی ساجدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الناز شاکر دوست

شب گذشته و با اعلام نهایی برندگان سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید. جشنواره‌ای که در آن رشد سینمای ایران و رقابتش با سینما جهان به خوبی مشهود بود. اختتامیه جشنواره سی و هفتم همچون دوره‌های گذشته با حواشی مختلفی همراه بود؛ از صحبت‌های کنایه‌آمیز گوهر خیراندیش تا نپذیرفتن سیمرغ بلورین نگاه نو توسط همایون غنی‌زاده.

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به فیلم «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت رسید. او که در مستند سازی نیز صاحب تجربه است ابراز امیدواری کرد که توجه به فیلم کوتاه در جشنوار فیلم فجر مستمر باشد. او سیمرغ بلورین را بر روی شانه خود گذاشت تا نمادی از خوشبختی‌اش باشد. 

23 نفر؛ بهترین فیلم از نگاه ملی

یکی از برنامه‌های جذاب اختتامیه جشنواره سی و هفتم، حضور شخصیت های واقعی فیلم 23 نفر بر روی جایگاه سالن  همایش‌های برج میلاد بود که با تشویق حاضران در سالن همراه شد. ملاصالح قاری، روایت گر داستان 23 نفر از دیگر مهمانان این قسمت بود. ملاصالح پس از بازگشت به ایران به عنوان نفوذی شناخته شد و چندسالی را در زندان گذراند اما با نامه سید علی اکبر ابوترابی و اعلام بی‌گناهی وی آزاد شد.

23 نفر
گوهر خیراندیش که برای تقدیر از این آزادگان و ملاصالح پشت تریبون رفت از آنها به عنوان قهرمانان ایران یاد کرد. خیراندیش فیلم 23 نفر را اثری در تراز جهانی دانست که در طول تماشای فیلم هیچگاه نتوانسته چشم از آن بردارد.

او گفت: «دختر حبیب احمدزاده، قبل آمدن به من گفت نکند دوباره ‌مثل یزد بروی و ملاصالح را ببوسی. ولی گفتم خیالتان راحت باشد، من دیگر توجیه شده‌ام.‌ قاضی محترم یزدی با لهجه شیرینشان فرمودند: این‌ چه کاری بود کردی؟ نمی‌شود هرکس را ببوسی بگویی پسرم بود. به همین دلیل من این قهرمان‌ها را از طرف ‌خودم و مادرم از دور می‌بوسم.»

فیلم «23 نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری موفق شد تا سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد.

مسخره باز؛ بهترین فیلم در بخش نگاه نو/ همایون غنی زاده سیمرغ را نگرفت

همایون غنی زاده کارگردان فیلم «مسخره باز» برنده سیمرغ بلورین «نگاه نو» جشنواره سی و هفتم بود. غنی زاده یک کارگر افغان را که با او همکاری می‌کند را به روی سن فرستاد تا نامه‌ای درباره مشکلات مهاجران افغانستانی قرائت کند. او نامه‌ی دیگری را خواند اما این بار از سوی کارگردان «مسخره باز».
کارگردان این فیلم از پذیرفتن سیمرغ بلورین بخش نگاه نو خودداری کرد. غنی زاده دلیل چنین تصمیمی این‌گونه بیان کرد: «کارگردان برگزیده باید موفق شده باشد که نگاه نو و جدیدی را در جشنواره تزریق کند. حال آن‌که آن‌چه می‌بینیم حکایت از عدم موفقیت اینجانب، کارگردان «مسخره‌باز» در تزریق نگاه نو به جشنواره است. لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشید.»

بعد از معرفی داوران جشنواره سی و هفتم، نوبت به اهدای جوایز سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر رسید

بهترین جلوه ویژه میدانی

جایزه بهترین جلوه ویژه میدانی از بین محسن روزبهانی (۲۳نفر)، ایمان کرمیان (سمفونی نهم)، آرش آقابیک (شبی که ماه کامل شد)، ارشا اقدسی (قسم)، ایمان کرمیان (ماجرای نیمروز؛ رد خون) به ایمان کرمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» رسید.
«ماجرای نیمروز: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان است. در این فیلم به نسبت سایر رقبا در این بخش، جلوه‌های ویژه میدانی بیشتری به کار گرفته شد بود. بیشترین میزان از به کارگیری جلوه‌های میدانی را می توان در صحنه‌های مربوط به عملیات مرصاد و حضور منافقین در شهرهای ایران مشاهده کرد.

ماجرای نیمروز

بهترین جلوه ویژه بصری

جایزه بهترین جلوه ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» اهدا شد. بسیاری بعد از پایان فیلم مسخره باز، از جلوه‌های ویژه بصری فیلم تعریف کردند و آن را با نمونه‌‌های جهانی هم‌ردیف دانستند. جواد مطوری و گروه «فاطمه الزهرا» توانستند سیمرغ بلورین بهترین جلوه ویژه بصری را کسب کنند.

مسخره باز

بهترین چهره پردازی

جدی‌ترین رقابت در این بخش میان فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» و «ماجرای نیمروز: رد خون» بود که در نهایت از میان ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)، مجید اسکندری (سمفونی نهم)، شهرام خلج (ماجرای نیمروز: رد خون)، سعید ملکان (غلامرضا تختی)، ایمان امیدواری (مسخره باز) و عباس عباسی (۲۳ نفر)، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به ایمان امیدواری برای  فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

بهترین طراحی لباس

رقابت سحتی میان نامزدهای این بخش شکل گرفته بود. هیچکدام از نامزدهای این بخش برای طراحی لباس شخصیت‌های حاضر در فیلم کار راحتی نداشتند.
از بین محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، مشکین مهرگان(سمفونی نهم)، محمدرضا شجاعی(ماجرای نیمروز: ردخون)، امیر ملک پور(غلامرضا تختی) و الهام معین(مسخره باز) که در این بخش به عنوان نامزد انتخاب شده بودند سیمرغ بلورین به محمدرضا شجاعی به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید.
از نکات جالب این بخش اشتباه عوامل برگزاری جشنواره و بی توجهی داوران بود به اعلام نتیجه بود. در هنگام برگزاری مراسم اعلام شد که سیمرغ این بخش به محمدرضا شجاعی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» خواهد رسید اما بعد از برگزاری اختتامیه، سایت جشنواره این اشتباه را تصحیح کرد و گفت سیمرغ این بخش برای طراحی لباس فیلم «ماجرای نیمروز:رد خون» به شجاعی رسیده است.

سیمرغ ماجرای نیمروز
بهترین طراحی صحنه
اگر در دوره‌های پیش، داوری در بهترین فیلم و بهترین بازیگر دشوار بود اکنون باید طراحی صحنه را نیز به سختی‌های داوری اضافه کرد. فیلم‌های این دوره عملا از نظر طراحی صحنه به نسبت فیلم‌های دوره پیش در سطح بالاتری قرار داشتند.
از میان سهیل دانش (مسخره باز)، محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، کیوان مقدم (غلامرضا تختی). محسن نصراللهی (متری شیش و نیم و سرخپوست) و کامیاب امینی عشایری (۲۳ نفر)، کیوان مقدم با فیلم «غلامرضا تختی» توانست سیمرغ بهترین طراحی صحنه را کسب کند.

بهترین صدابرداری

ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)، مسیح سراج (پالتو شتری)، بهمن اردلان و احمد اردلان (۲۳ نفر)، منصور شهبازی (طلا) و مهدی ابراهیم‌زاده (قسم) کاندیدای کسب جایزه بهترین صدابرداری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بودند که در نهایت این جایزه به  ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم» رسید.

بهترین صداگذاری

امیرحسین قاسمی (متری شیش و نیم)، حسین ابوالصدق (سمفونی نهم)، مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز: رد خون)، امیرحسین قاسمی (غلامرضا تختی) و آرش قاسمی(شبی که ماه کامل شد) برای کسب بهترین صداگذاری با هم رقابت می‌کردند که سیمرغ بلورین به مهرشاد ملکوتی به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» رسید.

بهترین تدوین

محمدرضا موئینی (سمفونی نهم)، بهرام دهقانی(متری شیش و نیم)، خشایار موحدیان (قسم)، محمد نجاریان (ماجرای نیمروز:ردخون) و میثم مولایی (غلامرضا تختی)، به دنبال کسب سیمرغ بهترین تدوین بودند که در نهایت این سیمرغ به بهرام دهقانی برای تدوین فیلم «متری شیش و نیم» رسید.

بهترین موسیقی متن

در این بخش از بین پیمان یزدانیان (متری شش و نیم و بنفشه آفریقایی)، امین هنرمند (قصر شیرین)، افشین عزیزی (غلامرضا تختی)، مسعود سخاوت دوست (شبی که ماه کامل شد)، کریستف رضاعی (ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من) که نامزد دریافت سیمرغ شده بودند شده بودند؛ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید.

بهترین فیلمبرداری

جایزه بهترین فیلمبرداری توسط محمدکلاری، از فیلمبرداران با سابقه و البته پر افتخار سینمای ایران تقدیم شد. او پیش از اعلام نام برنده سیمرغ بلورین گفت: «اگر سطح فیلمبرداری‌های این دوره جشنواره بالاتر از سطح جهانی نباشد، هم‌تراز آن است.»
در نهایت از بین حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)، هومن به‌منش (متری شیش و نیم)، شهرام نجاریان (خون خدا)، علی قاضی (مسخره باز)، هادی بهروز (ماجرای نیمروز؛ ردخون) و مسعود سلامی (آشفته‌گی)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردار به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید. البته خضوعی ابیانه در مراسم اختتامیه حضور نداشت و فرد دیگری جایزه او را دریافت کرد.

بهترین نقش مکمل زن

در طول برگزاری جشنواره، نام فرشته صدرعرفایی در میان منتقدان به عنوان تنها شانس کسب جایزه بهترین نقش مکمل زن شنیده می‌شد. او با بازی متفاوت در فیلم «شبی که ماه کامل شد» عملا راه را برای کسب جایزه توسط سایر بازیگران بست و توانست جایزه این بخش را به دست آورد.

از نکات جالب توجه این بخش، کاندیدا شدن نیوشا علیپور بازیگر خردسال و متولد سال 90 بود. این کودک با استعداد در فیلم «قصر شیرین» نقش دختر حامد بهداد را بازی می‌کند.

فرشته صدر عرفایی

بهترین نقش مکمل مرد

اما سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد به علی نصیریان رسید. استاد نصیریان برای بازی در فیلم «مسخره باز» در نقش آقا کاظم توانست این سیمرغ را نصیب خودش کند. نصیریان که علی‌رغم بازی خوبش در فیلم‌های سینمایی نتواسنته بود تا کنون هیچ سیمرغی را کسب کند گفت بعد از چهل سال سیمرغ درجه 2 گرفتم.
از حواشی جذاب این بخش، حضور نصیریان در کنار استاد جمشید مشایخی بود. این دو که سابقه قدیمی در سینمای ایران دارند همدیگر را در آغوش گرفتند. مشایخی در فضایی احساسی گفت: «اولین کار تئاترم را با نصیریان که کارگردان بود انجام دادم»

علی نصیریان

بهترین انیمیشن

انیمیشن‌ها و فیلم‌های کوتاه در پردیس سینمایی ملت که اهالی رسانه حضور داشتند، سانس اول را به خود اختصاص داده بودند و از همین بابت شاید خیلی مورد استقبال فعالان رسانه‌ای قرار نگرفتند.
سیمرغ بهترین انیمیشن به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر رسید.

بهترین فیلم بخش هنر و تجربه/ سیمرغ دوم برای «مسخره‌ باز» همایون غنی زاده

همایون غنی زاده بر خلاف اولین باری که اسم او در اختتامیه جشنواره سی و هفتم برده شد به روی جایگاه آمد. او اعلام کرد که سیمرغ قبلی را نپذیرفت چون معتقد بود که نگاه نویی به جشنواره تزریق نکرده است اما این سیمرغ را می‌پذیرد.

بهترین بازیگر نقش اول زن

اگرچه پنج نامزد برای این بخش در نظر گرفته شده بود اما عملا می توان گفت رقابت اصلی میان بهنوش طباطبایی و الناز شاکر دوست بود. رقابتی که کار را برای داوران سخت کرد؛ اما داوران تصمیم گرفتند تا در نهایت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را به الناز شاکر دوست برای بازی در نقش فائزه فیلم «شبی که ماه کامل شد» بدهند.
شاکر دوست بر روی جایگاه از مادر شهیدان منصوری که شاکر دوست نقش دختر و پدرام شریفی نقش پسر آنها را در فیلم بازی می‌کنند، تجلیل کرد.

الناز شاکردوست

بهترین نقش اول مرد

حامد بهداد (قصر شیرین)، امین حیایی (درخونگاه)، هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی (متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده (سرخپوست) در این بخش نامزد شده بودند که هوتن شکیبا برای بازی به عنوان نقش عبدالحمید در فیلم شبی که ماه کامل شد،  توانست سیمرغ این بخش را از آن خود کند.

از حواشی این بخش می‌توان به متن تهیه کننده فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» اشاره کرد. سید محمود رضوی در شب اعلام نامزدهای سیمرغ، در متنی که در توئیتر منتشر کرد معترض شده بود که چرا نام جواد عزتی در بین نقش اول مرد نیست و آن را در میان نقش مکمل قرار داده‌اند. رضوی مدعی شده بود که در فرم تحویل داده شده به جشنواره جواد عزتی به عنوان نقش اول این فیلم انتخاب شده بوده است.

هوتن شکیبا

بهترین فیلمنامه

محسن قرایی، محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» سیمرغ این بخش را کسب کردند. قصر شیرین که روایتی از تغییر و تحول یک مرد در طول گذر در یک جاده را نشان میدهد ساختاری اخلاقی و انسانی دارد. محسن تنابنده (قسم)، محسن قرایی، محمد داوودی (قصر شیرین)، نیما جاویدی (سرخپوست)، پرویز شهبازی (طلا)، نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی (شبی که ماه کامل شد) به عنوان نامزدهای این بخش معرفی شده بودند.

بهترین کارگردانی

از میان بهرام توکلی (غلامرضا تختی)، نیما جاویدی (سرخپوست)، نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، سعید روستایی (متری شیش و نیم)، رضا میرکریمی (قصرشیرین) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز:ردخون) که نامزدهای بهترین کارگردانی بودند، این سیمرغ به نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید. آبیار به عنوان یکی از موفق‌ترین کارگردانان زن سینمای ایران توانسته بود در این فیلم صحنه‌هایی را خلق کند که به اذعان بسیاری از عهده کارگردانان مرد نیز بر نمی‌آید. هنر دیگر آبیار را می‌توان در بازی گرفتن خوب از فرشته صدرعرفایی، الناز شاکر دوست و هوتن شکیبا دید که هرکدام توانستند سیمرغ بلورین بخش خود را کسب کنند.

بهترین فیلم

زوج هنری نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی بعد از فیلم «شیار 143» شکل گرفت. ازدواج این دو با یکدیگر یک زوج موفق را به سینمای ایران تقدیم کرد و از آن پس قاسمی تهیه کننده آثاری شد که نرگس آبیار آنها را کارگردانی می‌کند. این زوج در جشنواره 37 فجر، خوش درخشیدند و توانستند جایزه بهترین فیلم را برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» را هم کسب کنند.

محمدحسین قاسمی
سرخپوست (تهیه کننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد (تهیه کننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی (تهیه کننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم (تهیه کننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز:ردخون (تهیه کننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین (تهیه کننده رضا میرکریمی) نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلم از نگاه مردم

در طول جشنواره مکانیزم‌های رای‌گیری از مردم در نظر گرفته شده بود تا آنها نیز بتوانند بهترین فیلم را انتخاب کنند. از بین پنج فیلم متری شیش و نیم، سرخپوست، رد خون، تختی و شبی که ماه کامل شد؛ «متری شش و نیم» با کسب 88/25 درصد رضایت، توانست به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم معرفی شود.