تبیان، دستیار زندگی

درسی که باید از حضرت زهرا در برخورد با مصائب گرفت

حجت الاسلام علی‌پناه لزوم رجوع به آموزه‌های حضرت زهرا (س) در برخورد با مصائب را ضروری دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام علی‌پناه
حجت الاسلام میثم علی‌پناه در دومین روز از مراسم ایام فاطمیه(س) در هیئت محبان فاطمه(س) یکی از بارزترین ویژگی‌های حضرت زهرا(س) را صفت صبر معرفی کرد و افزود: حضرت زهرا(س) بانوی بزرگواری است از دوران کودکی و طی دوران رسالت نبی مکرم اسلام(ص) شاهد رنج‌ها و محنت‌های فراوانی بود. پس از رحلت پدر بزرگوارشان به قدری مصائب بر ایشان افزایش یافت که خود حضرت فرمود: «بر من مصیبت‌هایی فرو ریخت که اگر آنها بر روز روشن ریخته بود شب تار می‌گشت». خود رحلت رسول اکرم(س) و ماجرای سقیفه بنی‌ساعده دو مصیبتی بود که حضرت زهرا(س) به خوبی از آزمون آن عبور کرد. لذا صبر حضرت زهرا(س) بی‌مثال است. 

وی افزود: به قدری ویژگی صبر در حضرت زهرا(س) جلوه‌گر بود که امام جواد(ع)‌ در زیارتنامه حضرت زهرا(س) خطاب به این بانوی بزرگوار می‌فرماید:  «آن کسی که تو را آفرید، تو را امتحان کرد قبل از این‌که تو را بیافریند و تو را در این آزمون بسیار صبور یافت». با وجود این همه مصائبی که دچار این بانوی مطهر شد، وقتی برای ایراد سخنرانی وارد مسجد شد، با شکر و حمد خداوند آغاز کرد و فرمود: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلی ما اَنْعَمَ، وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما اَلْهَمَ؛ حمد و سپاس خداى را بر آنچه ارزانى داشت و شکر او را در آنچه الهام فرمود». این مسئله ما را رهنمود می‌کند به این موضوع که در گرفتاری‌ها و مصائب زندگی همواره شاکر خداوند باشیم و اینکه در سختی‌های زندگی هیچ گاه به خداوند بدبین نشویم.

علی‌پناه با بیان اینکه انسان‌ها گاهی اوقات تحت فشارهای زندگیکُفرشان در می‌آید و شروع به کفرگویی می‌کند، گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است الْمُؤْمِنُ کَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکُهُ الْعَواصِفُ؛ مؤمن مانند کوه، استوار است و حوادث وکمبودها هم اثری دراندیشه وفکر و دین و اخلاق مؤمن نمی‌گذارد.

وی یکی از چالش‌های اعتقادی را عدم نگرش صحیح نسبت به دنیا معرفی کرد و گفت: دنیا صرفاً محل خوشگذرانی نیست بلکه با مصائب آمیخته شده است. هیچ کتاب مقدسی دنیا را محل امن و قرار معرفی نکرده است. شخص مؤمن و زرنگ دنیا را محل عبور به آخرت می‌داند. کسی که دارای چنین منظری نباشد در مصائب به دست‌انداز می‌افتد چرا که تصور می‌کند در دنیا همه مسائل باید به روال عادی باشد. از این جهت خداوند در آیه155 سوره بقره می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ؛ یعنی قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى‌آزماییم. و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید ده». در بین این مقولات فتنه جان از همه دشوارتر است. در دوران دفاع مقدس و در ماجرای مدافعان حرم چه بسا والدینی که چندین عضو از اعضای خانواده خویش را راهی جبهه‌های نبرد کردند و در این مسیر شهدایی تقدیم میهن اسلامی‌مان کردند. 

منبع: تسنیم

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.