تبیان، دستیار زندگی

چراغ ۷۶۷ مسجد اهل سنت به برکت انقلاب در خراسان رضوی روشن شد

تا پیش از سال ۵۷ تعداد مدارس علمیه اهل سنت در مناطق خراسان رضوی به عدد ۳ و مساجد اهل سنت به ۱۷۴ مسجد می رسید، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این آمار جهش خیره کننده ای پیدا کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسجد
تا پیش از سال 57 تعداد مدارس علمیه اهل سنت در مناطق خراسان رضوی به عدد 3 می رسید و مساجد اهل سنت به 174 بود، اما حالا بعد از 40 سال از  انقلاب شکوهمند اسلامی عرصه فعالیت های مذهبی (مساجد و مدارس علمیه اهل سنت) به 30 مدارس علمیه و 767 مسجد در خراسان رضوی افزایش یافته است. موضوعی که خود حکایت از آزادی و به رسمیت فرق اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان در حاشیه همایش علمای اهل سنت در تربت جام به خبرنگار «حوزه» گفت: انقلاب اسلامی دستاوردها و خدمات خوبی در عرصه فعالیت های مذهبی(مساجد و مدارس علمیه اهل سنت) در مناطق مرزی خراسان رضوی داشته است و  مقام معظم رهبری خدمات علمی و رفاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 86 برای حوزه علمیه اهل سنت و شیعیان تصویب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام با تاکید بر اینکه همه مذاهب اسلامی امکانات خاص خود در انقلاب اسلامی برخوردارند، اظهار کرد: از آنجایی که همه فرق اسلامی تابع تعالیم و احکام قرآن و سنت نبی اکرم(ص) می باشند؛ آزادی مذهب، اقتضا می کند که پیروان همه مذاهب اسلامی از امکانات خاص خود در این زمینه  برخوردار باشند؛ از این رو اصل دوازدهم قانون اساسی فقه این مذاهب و حق تعلیم و تربیت دینی آنان  را به رسمیت  و برای دولت تکلیف می نماید که امکانات لازم را در این خصوص فراهم نماید.

افزایش 10 برابری حوزه های علمیه اهل سنت

وی همچنین به وضعیت تعداد مدارس علمیه اهل سنت در مناطق مرزی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر تعداد 30 حوزه علمیه اهل سنت در خراسان رضوی دایر است که قبل از انقلاب 3 حوزه بود و طی چهل سالگی انقلاب تعداد 17حوزه علمیه برادران و 10حوزه علمیه خواهران و در مجموع به 27 مدارس علمیه اهل سنت در خراسان رضوی دایر شده است.

رشد حدود 4 برابری  مساجد اهل سنت

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان همچنین به وضعیت موجود تعداد مساجد اهل سنت در مناطق مرزی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی فقط 174 مسجد اهل سنت وجود داشت که طی 40سال از انقلاب تعداد 593مسجد اهل سنت در مناطق مرزی افزایش یافته که در حال حاضر تعداد 767 مسجد اهل سنت در خراسان رضوی  افزایش قابل توجهی داشته است.

انقلاب اسلامی و ارائه خدمات به طلاب اهل سنت

حجت الاسلام والمسلمین فرجام همچنین افزود:  برای رفع دغدغه معیشت محصلین علوم دینی اهل سنت مرکز خدمات حوزه های علمیه سراسر کشو تمامی طلاب اهل سنت را تحت پوشش خدمات رفاهی خود قرار داده است.

وی بیمه تکمیلی، بیمه عمر، اعطای تسهیلات بانکی، وام ازدواج، سهمیه عمره، بن معیشت طلاب متاهل، تجهیز مدارس به رایانه و کتابخانه بخشی از خدمات به طلاب اهل سنت برشمرد و افزود: هم اکنون بیش از 3 هزارنفر از طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان از این حمایت ها بهره مندند. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان در ادامه افزود: تمام اساتید و مدرسان مدارس دینی اهل سنت مانند اساتید دانشگاه از شهریه ماهانه بر اساس سطح بندی انجام شده برخوردارند. اعطای شهریه ماهانه به معمرین و خانواده های متوفی از روحانیون اهل سنت از دیگر خدمات حوزه علمیه است که به برادران اهل سنت تعلق می گیرد. تمامی محصلین مدارس دینی اهل سنت معاف از خدمت سربازی و همچنین مدرک فارغ التحصیلی معتبر به فارغ التحصیلان اعطا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام در پایان گفت: بستر مناسب و امکانات رفاهی ایجاد شده برای طلاب اهل سنت موجب افزایش تقاضا برای تحصیل در مدارس دینی اهل سنت شده است.

عدالت اجتماعی با پیروزی انقلاب اسلامی

آخوند عبدالله امانی، مدیر مدارس علمیه فاطمه الزهرا(س) و عرفانیه مانه و سملقان خراسان شمالی نیز گفت: در دوران شاهنشاهی همواره به علت مذهب اهل سنت و ترکمن تحقیر می شدیم و برخوردهای نامتعارف رایج بود که خوشبختانه با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب عدالت اجتماعی به وضوح دیده می شود.

وی با تأکید بر اینکه عدالت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی مشهود است گفت: بیان آزادی و ابراز عقاید اکنون در بین برادران اهل سنت به برکت انقلاب قابل تقدیر است و حوزه های علمیه با وحدت کلمه و تقریب مذاهب به وظیفه خود که همان انسان سازی است مشغول هستند. 

مدیر مدارس علمیه فاطمه الزهرا(س) و عرفانیه مانه و سملقان اظهار کرد: امروز ما با پشتوانه نظام جمهوری اسلامی می توانیم در حد عالی و رضایت بخش عقاید خودمان را اعلنی کنیم  و نسبت به گذشته تحقیر نشویم و این رویکرد انقلاب توانسته به اقتدار کشور کمک کند.

احترام به مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران

نعیم یعقوبی، یکی از جوانان فعال اهل سنت تربت جام با گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی هم گفت: در بسیاری از حکومت ها در مقابل مراسم های مذهبی، حالت سیاسی به خود می گیرد و محدودیت هایی به وجود آورده و با آن اقلیت ها به شدت بر خورد می کنند، اما در جمهوری اسلامی ایران پیروان همه مذاهب اسلامی و حتی اقلیت های غیر مسلمان در انجام مراسم مذهبی خود کاملا آزاد و مورد احترام می باشند.

وی  اظهار کرد: پدران ما در  گذشته چنین آزادی دینی نداشتند و اما در شرایطی کنونی آزادی عقاید و انتشار مطالب مذهبی برای اقلیت های مذهبی فراهم شده است که این آزادی ها از  دستاوردهای بارز انقلاب اسلامی می باشد. حتی در گذشته تعداد مساجد اهل سنت کمتر از 50 مسجد بود که با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی در حال حاضر بیش از 200مسجد  در شهرستان تربت جام فعال هستند که نشان دهنده ترویج مذاهب اسلامی در کشور می باشد.
منبع: خبرگزاری حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.