تبیان، دستیار زندگی

احترام و آزادی عمل مذاهب مختلف

مجلس، خانه پیروان ادیان مختلف+اینفوگرافیک

مشارکت مردم در فعالیت‌های مدنی و حضور موثر در تعیین سرنوشت خود با حضور در انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، نشان از مردم سالاری دارد که نتیجه آن، مجلس نمایندگانی را ترتیب داده که نماینده همه مذاهب مورد تایید قانون اساسی و همچنین تفکرات سیاسی جامعه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجلس
امروزه جمهوری اسلامی ایران، مظهر اقتدار اسلام در آسیای میانه است که در میان جمعیت هشتاد میلیونی خود، براساس اصل دوازدهم قانون اساسی، الی الابد اسلام را دین و مذهب رسمی را شیعه اثنی عشری اعلام کرده است.

طبق اصل 13 قانون‌اساسی، اقلیت‌های دینی زرتشتی، مسیحی و کلیمی، ادیان آسمانی به رسمیت شناخته شده‌ای هستند که حقوق شهروندی آن‌ها نیز به‌خوبی تبیین شده و علاوه بر آنکه فعالیت‌های اقتصادی و عبادی و فرهنگی برای آنان لحاظ شده است، در ساختار رسمی کشور، انتخابات و مشارکت در قانون‌گذاری نیز حضور فعالی دارند.

همان‌طور که وهابیون و سلفی‌ها به نام اسلام جنایاتی را مرتکب می‌شوند، سردمداران آمریکا نیز به نام مسیحیت مرتکب جنایات مختلف می‌شوند و همان‌طور که سلفیان و وهابیون را نمی‌توان مسلمان دانست، دولتمردان آمریکایی را نیز نمی‌توان مسیحی دانست.



دیده‌ شدن و اهمیت‌ دادن به اقلیت‌های مذهبی در ایران در حالی اهمیت دارد که در سایر کشورهای مدعی حقوق بشر، اقلیت‌های دینی و مذهبی فاقد حقوق اولیه هستند.

به‌عنوان مثال مسلمانان در کشور آلمان، جمعیت 3/5 درصدی را تشکیل می‌دهند و هیچ نماینده‌ای در مجلس ندارند. اما قانون اساسی  ایران اسلامی، برای هر یک از اقلیت‌های سه‌گانه، حضور نماینده را در مجلس‌ شورای‌ اسلامی الزام آور می‌داند.

از  میان 290 نماینده منتخب ملت در مجلس شورای اسلامی، 22 نفر از برادران اهل تسنن هستند که به ازای هر 363 هزار و 636 نفر جمعیت پراکنده اهل سنت که در شهرهای مختلف زندگی می کنند، یک نماینده معرفی می‌شود.

«بت‌ کلیا» نماینده آشوریان مسیحی در مجلس شورای اسلامی درباره قانون تعداد نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس به «تبیان» گفت: «بر اساس قانون انتخابات کشور به ازای حداقل هر 200 هزار نفر، یک نماینده انتخاب می‌شود. اما در مورد اقلیت‌ها بحث تعداد جمعیت مطرح نیست. یک گروه اقلیت دینی می‌توانند با هر تعدادی که هستند، نماینده خود را به مجلس بفرستند. در قانون اساسی چنین آمده که مسیحیان آشوری 1 نماینده، ارمنی‌ها 2 نماینده، کلیمیان و زرتشتیان نیز هر یک 1 نماینده داشته باشند. پس از انتخابات نیز طبق اصل 84 قانون اساسی هر نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش تصویب می‌‌شود، از آن پس نماینده خاص یک شهر یا یک اقلیت مذهبی نیست، بلکه نماینده کل مردم است و بدون هیچ محدودیتی در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها شرکت دارد و رأی وی می‌تواند در تصویب یا عدم تصویب یک قانون، همچون دیگر نمایندگان تأثیر‌گزار باشد. این در حالی‌ است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مدعی دموکراسی که جمعیت مسلمانان ساکن در آن‌ها به چند میلیون نفر می‌رسد، حتی یک نماینده مسلمانان هم در مجلس  و یا کنگره حضور ندارد.»

با توجه به پراکندگی اقلیمی اقلیت ادیان آسمانی در ایران و مشارکت‌های خوب و مؤثر اجتماعی آنان، وحدت و انسجام  در وضع قوانین برای مردم بوجود آمده و نیز ایجاد همبستگی و همدلی میان پیروان ادیان توحیدی و نظام اسلامی ، فراهم شده است. اینفوگرافی زیر به آمار جمعیت مذاهب و تعداد نمایندگان آن‌ها در ایران اشاره می‌کند:

نماینده
                                              برای مشاهده اینفوگرافیک در سایز اصلی اینجا کلیک کنید
 
همزمان با جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، درباره رفتار سردمداران آمریکایی و غربی که خود را پیرو دین مسیح(ع) می‌دانند، از «بت کلیا» نماینده مسیحیان آشوری در مجلس، سوال کردیم، او می‌گوید: «این افراد بویی از مسیحیت به مشام‌شان نخورده است و هیچ‌یک از توصیه‌ها و نصایح حضرت مسیح در رفتار سردمداران آمریکایی دیده نمی‌شود. کشوری که اجازه نمی‌دهد کتاب انجیل در مدارس تدریس شود، چگونه می‌توان آن‌ها مسیحی واقعی دانست. این در حالی است که انجیل در ایران، هم قرائت و هم تدریس می‌شود.»(1)

باید توجه داشت که وهابی‌ها و سَلَفی‌ها در زیر سایه اسلام اقدام به جنایات و قتل عام‌های غیر قابل تصوری می‌کنند، دولتمردان آمریکا و اروپا نیز تحت لوای دین مسیح به استعمار و جنگ افروزی در دیگر کشورها می‌‌پردازند. همان‌طور که جنایات سلفی‌ها را به نام اسلام و مسلمین ثبت نمی‌کنیم، جنگ‌طلبی‌های جهانخواران غربی را نیز به نام مسیحیت نمی‌دانیم.

پی‌نوشت:
1. جمعیت تمام اقلیت‌های دینی ایران به نصاب یک نماینده مجلس نمی‌رسد، خبرگزاری فارس