تبیان، دستیار زندگی

تبیان بررسی کرد:

بیماری‌های کبد و درمان آن

بخش سلامت وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به معرفی بیماریهای کبد انسان، علائم و راهکارهای درمان آن پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کبد چرب
 به گزارش روابط عمومی، کبد، بافتی بزرگ در سمت راست شکم است که موجب سم‌زدایی از مواد شیمیایی شده و متابولیزه کردن داروها را نیز عهده‌دار است. این عضو حیاتی بدن، علاوه بر این‌ها دارای وظایف کوچک و بزرگ دیگری هم است. 
به همین منظور حمید عبادی در بخشی از متن این مقاله آورده است: «فیبروز کبدی به حالتی گفته می‌شود که بافت سالم کبد دچار آسیب‌دیدگی شود و به همین علت، کبد قادر نباشد کار خود را به‌خوبی انجام دهد. فیبروز اولین مرحله از آسیب‌دیدگی کبد است که می‌تواند ناشی از همین بیماری‌های کبدی که در بالا اشاره شد باشد. اگر میزان بیشتری از بافت‌های کبد دچار آسیب شوند، سیروز کبدی رخ خواهد داد. به‌بیان‌دیگر آسیب‌دیدگی اولیه کبد که بخش کمتری از بافت‌های کبد را در برمی‌گیرد فیبروز، و ادامه این روند که باعث آسیب به بخش‌های بیشتری از بافت کبدی می‌شود را سیروز می‌نامند.
جالب است بدانید نتایج برخی تحقیقات که روی برخی حیوانات انجام‌ شده نشان می‌دهد بافت کبد در آن‌ها توانایی بازسازی و ترمیم دارد درحالی‌که هنگام آسیب دیدن بافت کبد در انسان، معمولاً این بافت به‌خودی‌خود ترمیم نخواهد شد. بنابراین با دارو و اِعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می‌توان از وخیم‌تر شدن اوضاعِ فیبروز و تبدیل آن به سیروز کبدی جلوگیری و نسبت به درمان آن اقدام کرد.»
کفتنی است، علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «بیماری‌های کبد، عوامل، علائم و درمان آن» را در بخش سلامت وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مطالعه کنند.