تبیان، دستیار زندگی

زمستان مراقب ریه‌هایتان باشید

دردسرهای هوای سرد برای قلب و ریه‌ها

برای افرادی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستند، هوای سرد می‌تواند موجب اسپاسم‌هایی در ریه شده و علائمی مشابه حملات آسم ایجاد کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوای سرد
ما می‌دانیم که وقتی هوا سرد است قبل از بیرون رفتن باید پوست خود را در برابر سرما و خشکی هوای بیرون خوب پوشش دهیم. اما هوای سرد می‌تواند بر اندام‌های حیاتی ما مانند قلب و ریه‌ها نیز اثر بگذارد. مثلاً سرما می‌تواند باعث شود قلب تندتر بزند و در نتیجه فشار خون بالا برود. بدن نسبت به سرما واکنش‌های جدی نشان می‌دهد و اولین واکنش آن این است که سعی می‌کند خودش را گرم نگه دارد. بنابراین رگ‌های خونی منقبض می‌شوند تا گرما را حفظ کنند. قلب نیز تندتر می‌زند و فشار خون را بالا می‌برد. همه‌ی این اتفاقات بر سلامت قلب اثر می‌گذارند.

هیپوترمیا و سلامت قلب

حتی یک باد سرد شدید می‌تواند شرایط را برای قلبتان سخت کند زیرا باد سرد می‌تواند گرمای بدن را بگیرد و منجر به هیپوترمیا شود. هیپوترمیا زمانی است که دمای مرکزی بدن به زیر 35 درجه سانتی‌گراد برسد. هیپوترمیا وقتی روی می‌دهد که بدن نتواند انرژی کافی برای حفظ گرمای درونی خود تولید کند. علائم هیپوترمی شامل تلوتلو خوردن (عدم هماهنگی حرکتی)، آشفتگی ذهنی، کُندی واکنش، لرز و خواب آلودگی می‌شود.

اگر هوای سرد با فعالیت‌های سنگینی چون برف‌روبی یا پیاده روی در برف‌های خیس و سنگین ترکیب شود، قلب تحت فشار بسیار زیادی قرار خواهد گرفت. پس بهتر است حین انجام چنین فعالیت‌هایی مکرراً استراحت کنید تا به قلبتان فشار بیش از حد وارد نشود


افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، تلاش بیشتر بدن برای گرم نگه داشتن می‌تواند موجب درد در قفسه سینه و حتی حمله قلبی شود. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید حتماً طبق توصیه‌های پزشکتان عمل کنید، مخصوصاً در مورد فعالیت‌های شدید.
خوب است بدانید حتی ورزشکاران باتجربه‌ای که در زمستان هم به ورزش و فعالیت خود ادامه می‌دهند اما احتیاط‌های لازم را به عمل نمی‌آورند نیز ممکن است دچار هیپوترمیای ناگهانی شوند. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا نارسایی قلبی، علت بیشتر مرگ‌های مرتبط با هیپوترمی است.
اگر هوای سرد با فعالیت‌های سنگینی چون برف‌روبی یا پیاده روی در برف‌های خیس و سنگین ترکیب شود، قلب تحت فشار بسیار زیادی قرار خواهد گرفت. پس بهتر است حین انجام چنین فعالیت‌هایی مکرراً استراحت کنید تا به قلبتان فشار بیش از حد وارد نشود.
با نوشیدن آب و مایعات کافی بدن را هیدراته نگه دارید و لباس کاملاً گرم بپوشید.

هوای سرد و ریه‌ها

هوای سرد می‌تواند بر تنفستان هم اثر بگذارد، مخصوصاً اگر دچار یک بیماری ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه باشید.
برای افرادی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستند، هوای سرد می‌تواند موجب اسپاسم‌هایی در ریه شده و علائمی مشابه حملات آسم ایجاد کند. ممکن است احساس تنگی نفس کنید، یا حس کنید نفس کم آورده‌اید، شاید سرفه و خس خس هم بکنید. همچنین ممکن است احساس گرفتگی در سینه کنید. تمام این‌ها می‌توانند نشانه‌های این باشند که باید هر چه زودتر به هوای گرم فضای بسته پناه ببرید.
توصیه می‌کنیم با افت دما لباس کاملاً گرم بپوشید و از بدن خود مراقبت کنید. لایه‌های بیشتر لباس، هوای گرم را دور بدنتان نگه می‌دارند. همچنین خوب است که کلاهی به سر کنید که سرتان را کاملاً بپوشاند. بینی و دهان را نیز با شال گردن بپوشانید تا هوا پیش از ورود به ریه‌هایتان گرم شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.