تبیان، دستیار زندگی

چاقی باعث چه بیماری‌هایی در کودکان می‌شود؟

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور ضمن تاکید بر لزوم اصلاح سبک تغذیه، گفت: چاقی در حدود ۲۰ درصد و اضافه‌وزن حدود ۸ درصد در میان کودکان گزارش‌شده؛ این در حالی است که استمرار چاقی در دوران بزرگ‌سالی شانس ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چاقی باعث چه بیماری‌هایی در کودکان می‌شود؟
دکتر هدایت حسینی با اشاره به اینکه رشد و سلامت بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد، از وجود  بیش از ۸۲۰ میلیون نفر گرسنه در جهان خبر داد. رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: غذا یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر از بدو تولد تا پایان عمر است و رشد بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد که با رعایت یک تغذیه مناسب می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی بابیان اینکه تغذیه برای نمو، رشد و ارتقا سلامت ضروری است و درصورتی‌که ناسالم باشد، می‌تواند نگرانی‌هایی را برای سلامتی ایجاد کند، افزود: در حوزه مواد غذایی دو معضل جهانی در دنیا وجود دارد که باعث می‌شود غذا که یکی از عوامل سلامتی بخش است، تبدیل به یک عامل خطر برای انسان‌ها شود.
وی با اشاره به عدم توزیع عادلانه غذا در بین جوامع، از وجود بیش از ۸۲۰ میلیون نفر گرسنه در جهان خبر داد و گفت: حدود ۶۷۲ میلیون نفر دچار چاقی و یک میلیارد نفر نیز دچار اضافه‌وزن هستند که نشان‌دهنده عدم توزیع متناسب و متعادل مواد غذایی در بین مردم دنیا است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود: یکی از مهم‌ترین عوارض چاقی، اضافه‌وزن و عدم رعایت صحیح الگوهای تغذیه‌ای، ایجاد بیماری‌های غیرواگیر است که به‌کارگیری سیاست‌هایی در زمینه کنترل قیمت و توزیع موادغذایی به‌عنوان یک برنامه هدفمند برای تأمین امنیت غذایی توسط مسئولین کشورها ضروری است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ حدود ۵۷,۵ درصد موارد مرگ‌ومیر در کشور به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص داشت که این آمار در سال گذشته ۸۲ درصد موارد مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است و از بعد اقتصادی نیز به ازای افزایش ۱۰ درصدی بیماری‌های غیر واگیر، نیم درصد میزان رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند.
هدایت حسینی ادامه داد: بیماری‌های غیر واگیر بار هزینه‌های اقتصادی و سلامتی را به کشور وارد می‌کند. از این‌ رو توجه به‌تناسب، تعادل و تنوع در مواد غذایی می‌تواند مسیری درست در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر باشد. رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد نفر در جهان دچار گرسنگی پنهان و عدم سیری سلولی هستند که کمبود ویتامین A، D، آهن، روی و ید از مهم‌ترین دلایل ایجاد آن محسوب می‌شود.
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.