تبیان، دستیار زندگی

کوثر وجود حضرت زهرا(س) شامل همه عالم می شود

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه وجوه کوثر بودن حضرت زهرا(س) در تاریخ تداوم داشته و دارد، گفت: به اعتراف بزرگان اهل سنت و تشیع آیات سوره مبارکه هل اتی برای خانه این بانو نازل شده و این خیر کثیر شامل حال همه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه زهرا

القاب و اسامی حضرت زهرای مرضیه(س) در عین اختصاص داشتن به آن وجود مقدس، دارای بار معنایی بالایی است که درک آن به قدر وُسع و توان می تواند به منتظران امام عصر(عج) در پیمودنِ صحیح و اصولی مسیر انتظار و رسیدن به مقصد ظهور، کمک کند.

از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی برخی از القاب و اسامی حضرت صدیقه کبری(س) و آموزه های منتظرانه آنها را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه شماره سوم آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری» با اشاره به تحولات اجتماعی که به برکت اسلام در جامعه عرب جاهلی رخ داد، اظهار کرد:  یکی از اتفاقاتی که در جهان اسلام رخ داد و از آن زمان تا کنون  شاید عالی ترین و بهترین تعریف را دین اسلام برای آن تعریف و تحلیل کرده، مسئله ارزش آفرینی برای زن است. می دانیم چه در دنیای غرب امروز و چه در دنیای جاهلیت آن روزگار، زن را به دیده ابزار و وسیله نگریسته و مورد استفاده قرار داده اند و با نگاه تحقیرآمیز به وی نگریسته اند.

این استاد اخلاق اضافه کرد: اما وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) مقدماتی را فراهم آوردند تا ارزش وجودی زن مشخص شود که این ارزش گذاری در حضرت زهرای مرضیه(س) به اوج رسیده است.

وی تصریح کرد: القاب حضرت زهرا(س) که هم پیامبر(ص) آنها را بیان و توصیف کرده اند و هم ائمه(ع) این ویژگی ها را برای مادرشان به کار برده اند، نشان می دهد خدای متعال در حق پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) سنگ تمام گذاشته است.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به سوره مبارکه کوثر بیان کرد: خداوند در قرآن تنها در یک آیه می فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ» یعنی ما به تو خیر کثیر عطا کردیم؛ مهم آنکه در دیگر سوره ها و آیات خداوند عطایا به رسول اش(ص) را به آینده یا آخرت موکول می کند.

وی در ادامه ابراز کرد: این سوره کوتاه تاکید دارد که خداومند منان همه درهای خیر را به واسطه این کوثر به روی پیامبر(ص) گشوده است به حدی که خطاب به ایشان فرمود: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» یعنی نماز بخوان و قربانی کن. البته برخی می خواستند تعبیر این خیر کثیر بر حضرت زهرای مرضیه(س) را انکار کنند اما خدای متعال با آیه پایانی این سوره باب را بر آنها بست وقتی که فرمود: «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ».

حجت الاسلام بهاری در توضیح این مسئله بیان کرد: اعراب اعتقاد داشتند نسل انسان صرفاً با پسر ادامه می یابد در حالی که این آیه تصریح دارد نسل پیامبر(ص) نه تنها ابتر نمی ماند بلکه با دخترشان تداوم و روز به روز هم برکت می یابد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه در سایه این خیر کثیر عناوین و اسامی ای برای حضرت زهرا(س) بیان شده است، گفت: «مبارکه»، طاهره، «حصان» به معنای پاکدامن، «زکّیه» به معنای پاک شده از آلودگی های روحی و اخلاقی که اشاره به آراستگی حضرت زهرا(س) به فضایل اخلاقی دارد، همچنین «مطهره» و «فاضله»، «طیبه» (نیک و زلال) و ... ازجمله صفات و ویژگی هایی است که در وجود این خیر کثیر نهادینه شده و نه فقط پیامبر(ص) بلکه عالم را بهره مند کرده است.

وی درباره جلوه های بیرونی این خیر کثیر تصریح کرد: 18 آیه از سوره مبارکه «هل اتی» درباره خانه حضرت زهرا(س) نازل شده و به این خیر کثیر اشاره دارد چراکه ایشان و خانواده شان در حالی که روزه بودند اما از حق خود گذشته و آن را برای فقیر و مسکین و اسیر ایثار کردند. بزرگان اهل سنت وقتی به این آیات می رسند سر تعظیم فرود می آورند و می گویند وقتی خدای متعال فقیر و مسکین و اسیر را به در خانه فاطمه(س) می فرستد، ایشان آنها را بر خود مقدم می دارد.

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: این اعتراف و اذعان همه آزادگان است و بزرگان شیعه و اهل سنت متواتر به این مهم اشاره کرده اند که سوره مبارکه «هل اتی» برای این خانه نازل شده و این خیر کثیر به همه عالم می رسد چنان که امروز نه فقط در جهان تشیع بلکه در میان اهل سنت سلسله سادات از نسل حضرت زهرا(س) حیات و تداوم نسل دارند که سادات فاطمی در مصر و لیبی ازجمله آنها و نشانه خیر کثیر فاطمی(س) برای عالم هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوش به حال آنها که حرمت این مادر را حفظ کرده و برای فرزندان ایشان احترام و ارزش قائل هستند و به عنوان یک خیر کثیر از حضرت(س) فاطمه بهره برده و به واسطه این بهره گیری خیر کثیر نصیب شان می شود.
منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.