تبیان، دستیار زندگی

روزهای شلوغ کریستف رضاعی در جشنواره فیلم فجر

کریستف رضاعی با ساخت موسیقی متن برای پنج فیلم حاضر در جشنواره فجر امسال یکی از پرکارترین آهنگسازان شناخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کریستف رضاعی آهنگساز
 
کریستف رضاعی با پنج فیلم و یک فیلم انیمیشن در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضوری پررنگ دارد. این آهنگساز و نوازنده پیانو در جشنواره سی و پنجم فجر برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی "نگار" سیمرغ بهترین آهنگساز را دریافت کرد. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا او امسال موفقیت خود را تکرار خواهد کرد یا خیر.


سال دوم دانشکده من


تازه‌ترین ساخته رسول صدرعاملی بعد از 9 سال در جشنواره سی و هفتم با موسیقی رضاعی به اکران درآمد.

رضاعی پیش‌تر درباره این پروژه گفت: در بخش‌هایی از فیلم دیالوگی صورت نمی‌گیرد و موسیقی می‌تواند همراه فیلم به‌صورت زیر صدا حضور داشته باشد و بخش‌ها را به یکدیگر مرتبط کند و این حساس‌ترین بخش موسیقی فیلم است که باید به‌درستی انجام شود. در نسخه جشنواره هنوز قسمتی از قطعات موسیقی را نداریم و قرار است با تعاملی که با رسول صدرعاملی صورت گرفته بعد از جشنواره قطعات را به فیلم اضافه کنیم.

رضاعی درباره دوگانگی فضای فیلم و ارتباط آن با موسیقی توضیح داد: قسمتی از موسیقی ریتمیک است که فضای دوگانگی و تناقض فکر دانشجویان و جوانان را در هر فضایی که هستند، نشان می‌دهد و من تمام تلاشم را کردم این درک را به مخاطب برسانم تا با حس عمیق‌تری به فیلم نگاه کند. من کاملاً در جریان موضوع فیلم بودم زیرا باید بدانم چه چیزی در ذهن کارگردان و نویسنده می‌گذرد. موسیقی من با ارتباط دو دختر و فضای دانشگاهی شروع شد و خارج از فضای دیالوگی و موضوع متن کار نکردم.

وی همچنین در نشست خبری این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در موسیقی این فیلم سعی کردم رابطه این دو دوست را نشان دهم، رابطه‌ای که خیانت در آن وجود ندارد، مسئله بعدی این بود که تلاش کردم با موسیقی فضای مینیمالی که دانشجویان در دانشکده تجربه می‌کنند را نشان دهم.

سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش‌خلق و ... از جمله بازیگران این فیلم هستند.


ناگهان درخت


"ناگهان درخت" دومین همکاری رضاعی و صفی یزدانیان کارگردان، پس از فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟" است. "ناگهان درخت" به تهیه‌کنندگی پیمان معادی و بازیگری پیمان معادی و مهناز افشار چون "در دنیای تو ساعت چند است؟"حال و هوایی عاشقانه دارد.

رضاعی در نشست خبری این فیلم نیز عنوان کرد: موسیقی فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟" قابل پیش‌بینی بود چرا که بعد داشت و مردم آن را دوست داشتند اما در این فیلم موسیقی در خدمت روایت و لایه‌های فیلم و رنگ‌های دیالوگ‌هاست به همین دلیل امیدوارم موسیقی این فیلم را مردم دوست داشته باشند.


آخرین داستان


انیمیشن آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی به کارگردانی اشکان رهگذر است که از سال 87 تا 96 در استودیو هورخش تولید شد. داستان این فیلم برداشتی آزاد از داستان "ضحاک" شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

رضاعی درباره این انیمیشن گفته است: به نظرم انیمیشن سینمایی "آخرین داستان" اتفاق مهمی در ادامه روند انیمیشن سینمای ایران است. همیشه ارتباطی که با کارگردان یک فیلم دارم، برایم مهم است. با مانی حقیقی هم بدین شکل وارد کار شدم. هرچند همکاری ما در "کنعان" بیشتر مورد توجه قرار گرفت، اما همکاری‌مان قبل از آن و با فیلم "آبادان" شروع شده بود. با هم ارتباط دوستانه‌ای داشتیم و از طریق دوستان مشترکی که با او داشتم در زمینه تبلیغات کارهایی را با هم انجام داده بودیم. راستش را بگویم نخستین ‌باری که فیلم "کنعان" را بدون موسیقی دیدم، آن را بسیار دوست داشتم. داستان و بازی‌هایش را و البته ریتمی که این فیلم داشت. همه آن‌ها روی من تأثیر عمیقی گذاشت. در مورد انیمیشن "آخرین داستان" هم این اتفاق افتاده است. از طریق دوست نازنینی به نام مصطفی محمودی که خواننده گروه موسیقی "نور" است با اشکان رهگذر آشنا شدم. مصطفی کارهای تلویزیونی انجام می‌داد و حدس می‌زنم برای انجام همین کارها به انیمیشن احتیاج داشت و به همین دلیل با اشکان کار می‌کرد تا اینکه اشکان رهگذر با او درباره پروژه‌اش حرف می‌زند.

این آهنگساز اضافه کرد: این قضیه به پنج، شش سال قبل بازمی‌گردد. همان موقع بود که یک روز مصطفی به من گفت می‌خواهم با کارگردان جوانی آشنایت کنم. این‌طور بود که با اشکان آشنا شدم. پروژه "آخرین داستان" برایم بسیار جذاب بود، هرچند که از طرفی هم می‌توانست خطرناک باشد. به هر حال دست زدن به متن اسطوره‌ای مانند شاهنامه در قالب انیمیشن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چون ممکن است اثری بسیار آبکی و بد ساخته شود. اما با صحبت‌های اشکان، با توجه به شناخت و علاقه‌اش به این حوزه، متوجه شدم که دیدگاه خوب و درستی دارد. این موضوع به من بسیار انرژی داد و باعث شد تا با هم این کار را آغاز کنیم. و بدین ترتیب همکاری ما آغاز شد.

روزهای نارنجی


"روزهای نارنجی" به کارگردانی آرش لاهوتی درباره آبان زنی 45 ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است. هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، صدف عسگری، رؤیا حسینی، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران فیلم هستند.

کریستف رضاعی با اشاره به این که در این فیلم زیاد موسیقی به کار نبرده است، اظهار کرد: شخصیت اصلی قدرت بسیاری دارد که با قورت دادن مشکلات و آرامش خاصی فعالیت می‌کند و در آخر فیلم موسیقی، نفسی تازه به این شخصیت می‌دهد و انگار او جان می‌گیرد.

سونامی


موسیقی این فیلم با توجه به فضای غالب بر آن تجربه متفاوتی در کارنامه رضاعی محسوب می‌‌شود. بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع نوری، رعنا آزادی‌ور، امیرمهدی ژوله و محمدرضا غفاری بازیگران "سونامی" به کارگردانی میلاد صدرعاملی هستند. این فیلم به چالش‌های رقابتی ورزشکاران می‌پردازد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از 10 الی 22 بهمن‌ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده در تهران و شهرهای ایران در حال برگزاری است.

منبع: هنرآنلاین