تبیان، دستیار زندگی

مسعود بخشی: "یلدا" نه در مورد قصاص بلکه درباره بخشش است

مسعود بخشی گفت نسخه‌ای که از "یلدا" در جشنواره فجر روی پرده رفت، میکس نشده و ناتمام است و تنها به احترام جشنواره و مخاطبان آن و برای پرهیز از حاشیه‌سازی تحویل داده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسعود بخشی
مسعود بخشی امسال در دومین تجربه خود فیلم سینمایی "یلدا" را روانه سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر کرد، فیلمی درباره قصاص و بخشش.

بخشی در نخستین تجربه کارگردانی خود فیلم"یک خانواده محترم" را کار کرد که این فیلم در پی حواشی بسیار زیادی که داشت هرگز رنگ پرده به خود ندید و هرچند نسخه قاچاق آن بیرون آمد. او که سابقه طولانی در مستند سازی دارد این بار روایت دیگر از جنسی دیگر را به نمایش می‌گذارد.

فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی، آرمان درویش، صدف عسگری بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: مریم کمیجانی زن جوانی که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، به مرگ محکوم شده است در شب یلدا به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده لذت عفو آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول، مونا ضیا بخشیده شود. این فیلم دوشنبه 15 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت به روی پرده رفت.

بخشی  درباره ایده شکل گیری این فیلم بیان کرد: ایده اصلی فیلم با تلفیق چند ماجرای واقعی و پرورش داستانی واحد از آنها شکل گرفت. البته سینمای مستند و تماشای مستندهای تاثیرگذار در نگارش "یلدا" نقش مهمی داشتند.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه بیان شده "یلدا" در مورد قصاص نیست، درباره بخشش است. بخشش موضوعی انسانی و جهانی است. در جهانی که بی عدالتی و تبعیض، مقابله فقیر و غنی را بیشتر از پیش عریان و ناگزیر می‌سازد، در مقابله کشورهای شمال با جنوب، در برخورد اروپا با پناهجوها، در ساخت دیوارها و اینجا در شهر ما در احساس قدرت نوکیسه‌ها با ماشین‌های بزرگی که به عابرین پیاده یورش می‌برند! بخشش، یا لااقل تحمل یکدیگر، راه نجاتی برای همه ماست. در "یلدا"، قالب برنامه تلویزیونی، نگاه تازه‌ای به موضوعی بارها مطرح شده را دستمایه قرار می‌دهد.

بخشی درباره حضور در جشنواره فیلم فجر و تاثیر آن بر اکران فیلم‌ها بیان کرد: نمایش‌ها بسیار زیاد است و این به ضرر فیلم‌های مستقلی چون "یلدا" است. به ویژه اینکه نسخه "یلدا" میکس نشده و ناتمام است و تنها به احترام فجر و مخاطبان جشنواره و برای پرهیز از حاشیه‌سازی، به اجبار ناقص تحویل جشنواره داده شد.

این کارگردان همچنین درباره حضور در بخش نگاه نو با توجه به ساخت فیلم اولش" یک خانواده محترم" اظهار کرد: اولین یا آخرین تفاوتی نمی‌کند. یلدا فیلمی قوی و تاثیرگذارست و جایگاه شایسته خود را خواهد یافت. در ایران یا در جهان.

وی همچنین درباره نورپردازی فیلم گفت: تصویر و نورپردازی فیلم محصول همکاری سازنده و فوق‌العاده مدیر فیلمبرداری یولیان آتاناسف و دستیار اولش سالار اردستانی، با نورپردازان کار هلدر دا سیلوا و پویا اقبالی است. آنها صمیمانه در خلق فضاهای داخلی و بیشتر با نورپردازی گرم که همزمان اضطراب، خشم، تردید و دلشوره شخصیت اصلی را بازتاب می‌دهد، همفکری کرده و کاری درخشان ارائه کردند.

بخشی همچنین درباره همکاری با عوامل خارجی و دلایل آن توضیح داد: تولید مشترک ما را ناگزیر به این همکاری کرد که از آن راضی هستم. افتخار می‌کنم که با شش سال تلاش مستمر، سرمایه این فیلم مستقل را فراهم و امکان کار برای دویست هموطن را فراهم کردیم. تعداد عوامل اصلی اروپایی فیلم از انگشتان دست فراتر نمی‌رود. آن هم در حالیکه می‌توانستیم این فیلم را در هر کشور دیگری بسازیم. برای ساخت "یلدا" در ایران و با عوامل ایرانی دو سال اصرار کردم و خوشحالم.

منبع: هنر آنلاین