تبیان، دستیار زندگی

همراه با مسجدی فعال در همسایگی آستان امامزاده قاسم (ع)

مسجد جامع امامزاده قاسم (ع)یکی از مساجد فعال تهران است که چند صباحی هم امام خمینی (ره) در دوران نوجوانی شان در این مسجد نماز جماعت اقامه می‌کردند، امروز این مسجد به گفته امام جماعت آ‌ن یکی از پاتوق های فعال در منطقه شمیران محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امامزاده قاسم
محله امام زاده قاسم٬ محله ای قدیمی در شمیرانات تهران با قدمت هزار ساله است. نام قدیم این محله با آمدن نوادگان امام حسن (ع) از دز اولیاء به امام زاده قاسم تغییر یافت، در قرن سوم هجری قمری حضرت قاسم بن حسن زید مجتبی (ع) را در آنجا به خاک سپرده اند. این ده در دامنه کوه سرچال کوچک بنا شده و دو کیلومتر تا تجریش فاصله دارد. آبک در شمال آن و زمین های دزاشیب و تجریش در جنوب آن، جعفر آباد و دربند در غرب آن و جماران و حصارک در شرق آن واقع است.

در سال 370 هجری عضدالدوله دیلمی بقعه ای بر قبر امام زاده ساخت و در سال 936 هجری نیز به دستور کمال الدین سلجوقی برای آن ضریحی ساخته شد. بعد ها هم در عهد شاه طهماسب اول صفوی خدماتی در حق بعقه و بارگاه امامزاده قاسم انجام شد. در این محل شخصیت های برجسته ای اقامت داشته اند که در راس آنها می توان به حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد که در سال های 1338 و 1342 مدتی در آنجا ساکن بوده اند. مسجد جامع امام زاده قاسم نیز به همت مرحوم حضرت آیت الله سید حسین رسولی محلاتی بنا و توسط آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی تخریب و نوسازی شد.

محله امامزاده قاسم در زمان قبل از انقلاب به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی، برای ییلاق مکان بسیار مناسبی بوده و به دلیل دارا بودن این شرایط افزایش روزافزون جمعیت را شاهد بوده است. در قدیمی ترین و معروف ترین میدان محله که میدان امام زاده قاسم از جمله مکان هایی که وجود دارد، مسجدجامع امام زاده قاسم، تکیه امام زاده قاسم و حسینیه انصار الحسین(ع) است که در کنار امامزاده، فضای خوبی را برای انجام فعالیت فرهنگی بوجود آورده است به طوری که تردد بسیار به این امامزاده فرصت حضور زیادی را هم به مسجد امامزاده قاسم فراهم کرده است

از مسجد جامع امامزاده قاسم(ع) افراد زیادی خاطراتی به یاد ماندنی دارند، از جمله اینکه چند صباحی که امام خمینی‌(س) در دوران جوانی، نماز جماعت این مسجد ساده و باصفا را برگزار می‌کرد، در ذهن دارند، این مسجد بعد از گذشته سالها از ساخت آن امروز یکی از مساجد فعال در منطقه امامزاده قاسم(ع) به شمار می رود.

در راستای معرفی فعالیت های مسجد جامع امامزاده قاسم، گفت و گویی را با امام جماعت این مسجد انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام «طریقت مهر» در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت های مسجد جامع امامزاده قاسم(ع) گفت: برنامه ریزی های فرهنگی در این مسجد به گونه ای است که برای حضور همه مقاطع سنی در این مسجد برنامه ریزی انجام می شود و برنامه های مسجد با هماهنگی و همکاری بسیج خواهران و برادران که از نیروهای جوان هستند، صورت می گیرد، همین موجب پیشبرد برنامه های مسجد می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهمی که در مسجدجامع امامزاده قاسم مورد توجه قرار گرفته است،به کارگیری نیروهای جوان در هیئت امنای مسجد است، تصریح کرد:تشکیل هیئت امنای قوی با حضور جوانان در مسجد موجب شده است، در جذب حداکثری  کلیه مقاطع سنی بویژه جوانان در مسجد موفق باشیم. ضمن اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در این مسجد مورد توجه قرار گرفته تربیت مکبر برای مسجد است.

امام جماعت مسجد جامع امامزاده قاسم(ع) به یکی از برنامه ها و رویکردهای مسجد که از سوی مکبران انجام می شود، اشاره کرد و گفت: مکبرین مسجد بعد از هر تکبیر نماز یک روایت را برای مردم ترجمه می کنند، این اقدام زمینه ساز تشویق جوانان به مسجد می شود، ضمن اینکه جوایزی هم به افرادی که روایات بیان شده را حفظ کنند، اهدا می شود.
وی جذب خادم افتخاری را هم به عنوان یکی دیگر از برنامه های این مسجد نام برد و گفت: برای خواهران خادمه کارت های خادمی نیز صادر می شود که در برنامه های مختلف از حضور آنان برای ایجاد نظم در میان شرکت کنندگان استفاده  کنیم.

طریقت مهر اهتمام به فضای مجازی و رسانه ای در مسجد را دیگر رویکردی دانست که در این مسجد مورد توجه است و گفت: با توجه به گسترش فناوری های روز با فعال کردن مسجد در بعد فضای مجازی و نیز به روز کردن مسجد به اینترنت پاک توانستیم بخشی از جوانان این منطقه را به مسجد جذب کنیم.علاوه برآن در کنار آموزش های فرهنگی به اهالی منطقه شمیران با هماهنگی با تعدادی از پزشکان از آنان دعوت می کنیم که در هفته یکبار در مسجد حضور یافته و اقدام به ویزیت رایگان  نمازگزاران می کنند.
مسجد جامع امامزاده قاسم
امام جماعت مسجد جامع امامزاده قاسم(ع) به طرح سرویس ایاب و ذهاب رایگان برای افراد کهنسال و کودکان نمازگزار مسجد نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل قرار گرفتن مسجد در منطقه سراشیبی بویژه در فصول سرما امکان حضور برای افراد کهنسال و کودک در مسجد با سختی همراه است،زیرا آنان علاقه مند به حضور در مسجد هستند، ولی نمی توانند به راحتی در مسجد حضور یابند، به همین دلیل با در نظر گرفتن خدمات رفاهی امکان حضور این افراد در مسجد به راحتی امکان پذیر و حضور آنان در مسجد مداوم می شود.

 وی به خریداری عبا برای نوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این اقدام به نوجوانانی که برای اقامه نماز در مسجد حضور می بابند این عباها اهدا می شود، تا بتوانند نماز را با آداب خاص اقامه کنند.

طریقت مهر با اشاره به ویژگی های مسجد موفق اظهار کرد: مسجدی موفق است که به تعبیر مقام معظم رهبری در همه ابعاد محور محله و منطقه باشد، در همین راستا مسجد جامع امامزاده قاسم(ع) با توجه به رویکرد سال که در زمینه اقتصاد مقاومتی است از حضور کارشناسان و متخصصان در زمینه تبیین و بررسی این موضوع در این مسجد بهره برداری کنیم تا بتوانیم در این سال که به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده، نقش آفرین باشیم. زیرا که مسجد موفق مسجدی است که بتواند نیازهای روحی و عاطفی مردم یک محله را پاسخگو باشد،زیرا که  هر چقدر مسجد در این زمینه موفق تر باشد، درجه تاثیرگذاریش بیشتر و وسعت موفقیتش بیشتر می شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت های گسترده مسجد جامع امامزاده قاسم(ع)درصدد تاسیس کانون فرهنگی هنری برای مسجد هستیم تا در حوزه فرهنگی و هنری نیز با برگزاری برنامه های گسترده تلاش کنیم، زمینه تربیت نیروهای مستعد نوجوان در مسجد را فراهم کنیم، معتقدم با برنامه ریزی جامع و مدون در این زمینه می توان به موفقیت های قابل توجه ای دست یافت،در ماه مبارک رمضان سال گذشته توانستیم بیش از ۱۵۰۰ نفر را جذب برنامه های امامزاده و مسجد کنیم، ضمن اینکه با همکاری سرای محله این منطقه هم در تلاش هستیم برنامه های ورزشی و کوهنوردی برای نمازگزاران در نظر بگیریم.
منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.