تبیان، دستیار زندگی

«ایده اصلی» به کسی دستمزد نامتعارف نداد

کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «ایده اصلی» درباره ساخت این فیلم سینمایی و مشکلات ساخت آن توضیحاتی را ارایه داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
«ایده اصلی»

آزیتا موگویی کارگردان «ایده اصلی» که یکی از فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر است درباره فیلمنامه این فیلم‌ و ایده ساخت آن گفت: ایده ساخت این فیلم سه سال پیش به ذهنم رسید و برایم مهم بود که قصه ای کار کنم که به مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر بپردازد.

وی افزود: ایران با اروپا آسیای جنوب شرقی و کشورهایی مانند چین مراوده اقتصادی دارد و چون این موضوع جذابی است به آن در قالب اثر سینمایی پرداختم و در لایه های زیرین جزییات و مناسبات اقتصادی اینگونه قراردادها را مدنظر قرار دادم.
کارگردان فیلم «تراژدی» با اشاره به اینکه سه سال پیش ایده را با رضا کریمی به مشورت گذاشت، بیان کرد: از همان زمان اتودهای مختلفی زدیم و به طرح نزدیک به فیلمنامه نهایی نزدیک شدیم و متوجه شدیم یک فیلم غیرخطی است. زمانی که طرح قطعی شد با امیر عربی نویسنده کار صحبت هایی انجام شد و توانستیم تیمی را تشکیل دهیم که درنهایت منجر به نگارش فیلمنامه شود.


بالا رفتن هزینه تولید به دلیل افزایش قیمت ارز


موگویی به سخت بودن این پروژه اشاره کرد و توضیح داد: «ایده اصلی» پروژه بسیار سختی بود گرچه ممکن است برای مخاطب عام خود را نشان ندهد. کسانی که تولید را می شناسند می دانند برای هرکدام از این پلان ها چه زحمت ها و تلاش هایی کشیده می شود. من سال گذشته دی ماه پروانه ساخت را دریافت کردم و شهریور ماه به تولید رسیدم. برآورد ما بر اساس یوروی ۸ هزارتومان بود ولی در زمان تولید با یوروی ۱۷هزارتومان رو به رو شدیم و خیلی از مسایل تولیدی تحت الشعاع قرار گرفت. تجربه من و همراهی تک تک اعضای گروه و کار سخت مجری طرح ما پژمان هادوی کمک کرد که برآورد مالی ما با توجه به بالا رفتن قیمت ارز بالا نرود و‌ کیفیت فیلم تحت تاثیر بالا رفتن قیمت ارز قرار نگیرد.

کارگردان «تراژدی» در پاسخ به این‌که با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در حین کار از ساخت فیلم در مقطعی پشیمان نشدید، گفت: من آدم اهل پشیمانی نیستم. یا سراغ یک کاری می روم و یا نمی روم و وقتی تصمیم بگیرم کاری را انجام بدهم حتما آن کار را به اتمام می رسانم.


دستمزد خارج از عرف ندادیم


موگویی درباره دستمزد بازیگران این فیلم و بالا رفتن هزینه فیلم‌ نسبت به شرایط اقتصادی توضیح داد: از لحاظ اخلاقی درست نیست که دستمزدهای بازیگران را اعلام کنیم، ولی من حدود ۳۰ سال است که در سینمای ایران فعالیت می کنم و هم عرف سینما را می شناسم و هم مختصات پروژه ها را و هرگز و در هیچ شرایطی دستمزدی خارج از عرف به کسی پرداخت نمی کنم. بچه ها در نهایت همدلی و همراهی به لحاظ مالی با این‌کار همراهی کردند.

وی درباره راه‌یابی فیلم به جشنواره فیلم فجر و تمایز آن با سایر فیلم های راه نیافته نیز توضیح داد: گویا «ایده اصلی» نظر قاطع هیات انتخاب را داشته و این باعث خوشحالی من و گروهم است. همه ما سینماگران تلاش می کنیم که خوراکی را که مخاطب به آن نیاز دارد به واسطه حضور یک ساله در سینما تامین کنیم و هر کس به اندازه سهم خود با توجه به هدف گذاری مخاطب سعی می کند مسئولیتی را عهده دار باشد. بدون حرف های کلیشه ای مطمئنم که در بین فیلم هایی که به بخش مسابقه راه پیدا نکرده اند حتما آثار با ارزشی وجود دارد که بخشی از مسئولیت جذب مخاطب در طول سال بر عهده آنهاست.

موگویی در پاسخ به اینکه «ایده اصلی» چه پیامی برای مخاطب دارد، توضیح داد: مخاطب باید فیلم را ببیند و‌ بعد از آن متوجه مفهوم آن می شود. اصولا رقابت و فیلم هایی که بر اساس تم رقابت ساخته می شود جذاب هستند ولی رقابت در این فیلم مفاهیم بزرگتری را هم شامل می شود.

این کارگردان درباره اکران های مردمی این فیلم در جشنواره نیز گفت: استقبال از اکران های مردمی بسیار فوق العاده بوده است و روزگذشته در پردیس کوروش دو اکران همزمان داشتیم که با استقبال خیلی خوب مردم مواجه شد همچنین در سالن های دیگر هم با اتفاقات خوبی در اکران فیلم تاکنون مواجه شده ایم.

احترام یک فیلمساز به اهالی رسانه


او در پایان اذعان کرد: به عنوان سینماگر از تمام خبرنگاران ممنونم که شبانه روزی برای دیده شدن فیلم های جشنواره تلاش می کنند و حتی اگر از فیلمی خوششان نیاید باز آن را همراهی می کنند. بخش عمده شور و شوق جشنواره مدیون اهالی رسانه است.

منبع: خبرگزاری صبا/زهرا دمزآبادی