تبیان، دستیار زندگی

حضرت فاطمه(س) عالی‌ترین تجلی اقتدای به رسول الله(ص) است

یک کارشناس دینی گفت: حضرت فاطمه(س) عالی ترین تجلی اقتدای به رسول الله(ص) است، ایشان بهترین کسی است که می‌شود نشانی رسول الله(ص) را در زندگی او گرفت؛ چون رسول خدا(ص) فرمودند: «فاطمه پاره تن من است» و از طرفی این درّ گران‌بها در محضر رسول الله(ص) پرورش یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه زهرا
به مناسبت ایام فاطمیه، نشست‌های «سبک زندگی فاطمی» از شب گذشته ۱۵ بهمن در مسجد موسی بن جعفر(ع) شهرستان دزفول آغاز شده و تا ۱۷ بهمن‌ماه ادامه داد.

محسن ریاضی کارشناس مذهبی سخنران این جلسات است و موضوعاتی همچون الگو و اسوه بودن پیامبر(ص)، مقام و منزلت حضرت فاطمه(س) و تبیین سبک زندگی ایشان به عنوان الگو در این جلسات طرح می‌شود.

محسن ریاضی در نخستین جلسه این نشست‌ها با بیان اینکه باید الگوی خوب و دقیق به مردم معرفی شود تا مردم به آن روی بیاورند، گفت: خداوند در قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده است؛ اسوه کسی است که می‌تواند الگوی ما باشد و کلمه اسوه به معنی تأسی کردن در کارهای خوب استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: باورمندی به توحید و جهان آخرت و اهل ذکر خدا بودن به عنوان مقدمات و شروطی هستند که برای انتخاب پیامبر(ص) به عنوان الگو در قرآن مطرح شده‌اند.

ریاضی در ادامه با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) عالی ترین تجلی اقتدا به رسول الله(ص) است، افزود: حضرت فاطمه(س) بهترین کسی که می‌شود از زندگی ایشان نشانی رسول الله(ص) را جستجو کرد و یافت. چون رسول خدا فرمودند: «فاطمه پاره تن من است». از طرفی این درّ گران‌بها در محضر رسول الله(ص) پرورش یافت و حتی به پیغمبر(ص) شباهت ظاهری داشت و وقتی راه می‌رفت مردم یاد راه رفتن رسول خدا(ص) می‌افتادند.

این کارشناس دینی گفت: امام عصر(ع) در سخنی فرموده‌اند: «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ». اسوه من مادرم، فاطمه زهرا(س) است. از این روایت، در کنار آیه نورانی قرآن که رسول خدا(ص) را اسوه حسنه معرفی می‌کند می‌فهمیم عملکرد و کنش و رفتار فاطمه(س)، مانند حضرت رسول الله(س) است.

وی بیان کرد: کسی که خوشحالی و رضای او رضای الهی باشد، حضرت زهرا(س) است. پس اعمالتان را این طور بررسی کنید که آیا حضرت زهرا(س) از آن رضایت دارد؟ همه ما باید به دنبال این باشیم که حضرت زهرا(س) را بشناسیم و بشناسانیم. به نظر می‌رسد این رسالت به خوبی انجام نشده است.

ریاضی ادامه داد: چه قدر ما زندگی فردی و خانوادگی حضرت فاطمه(س) را می‌شناسیم؟ مجموع اطلاعات ما درباره حضرت زهرا(س) تنها به اتفاقات شهادت ایشان محدود می‌شود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا این مقام حضرت فاطمه(س) وراثتی است؟ گفت: برخی ممکن است تصور کنند، حضرت فاطمه(س) فرزند پیامبر(ص) است و فرزند پیامبر بودن انسان را به این عظمت روحی می‌رساند.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: عوامل محتلفی در شکل‌گیری شخصیت انسان تأثیرگذار است؛ از امور تکوینی، شرایط محیطی، پدر و مادر و ...؛ اما بیش از همه تلاش و مجاهدت فرد است که اهمیت دارد. ما نمونه‌هایی در قرآن داریم که این موضوع را ثابت می‌کند. زندگی حضرت زهرا(س) سراسر تلاش و جهاد و فداکاری است.

منبع: خبرگزاری قرآن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.