تبیان، دستیار زندگی

انواع وصیت نامه

پرسش و پاسخ های حقوقی پیرامون وصیت نامه

به وصیت نامه ای که توسط خود فرد نوشته شده باشد خودنوشت (عادی) می‌گویند. این وصیت نامه را موصی به خط خود می‌نویسد و بدین اعتبار وصیت‌نامه مزبور را خود نوشت نامیده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وصیت نامه

به چند طریق می‌توان وصیت‌نامه نوشت و یک وصیت‌نامه قانونی و رسمی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و همچنین چه کسی باید از وصیت‌نامه نگهداری کند؟

در قانون دو نوع وصیت‌نامه بیان‌شده است: 1. وصیت‌نامه دست‌نویس 2. وصیت‌نامه محضری. اعتبار وصیت‌نامه دست‌نویس منوط بر این است که همه وراث نسبت به آن وصیت‌نامه رضایت داشته باشند و درصورتی‌که حتی یک نفر از وراث با مندرجات وصیت‌نامه مخالف باشد چنین وصیتی اعتبار قانونی ندارد ولی اگر وصیت‌نامه محضری تنظیم شود به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان اعتبار قانونی آن را نادیده گرفت و در هر صورت معتبر است. در رابطه با نگهداری آن باید عرض کنم که شما می‌توانید برای وصیت‌نامه یک نفر را به‌عنوان وصی (کسی که وصیت‌نامه را نگهداری و بعد از فوت صاحب وصیت‌نامه آن را اجرا می‌کند و طبق وصیت‌نامه عمل می‌کند را وصی گویند) انتخاب کنید و یا آن را به‌عنوان امانت نزد بانک بسپارید.


آیا وصیت‌نامه حتماً باید در دفترخانه ثبت شود تا شكل قانونی داشته باشد یا نه وصیت‌نامه ایی كه به‌صورت خانگی (البته بدون وجود شاهد) پر شده باشد هم وجه قانونی دارد؟

به وصیت نامه ای که توسط خود فرد نوشته شده باشد خودنوشت (عادی) می‌گویند. این وصیت نامه را موصی به خط خود می‌نویسد و بدین اعتبار وصیت‌نامه مزبور را خود نوشت نامیده‌اند. این نوع وصیت‌نامه دارای تاریخ روز، ماه و سال به خط موصی بوده و حتماً به امضاء موصی بایستی برسد. درصورتی‌که شرایط فوق را داشته باشد قانونی و صحیح است و الا باید درستی آن در دادگاه ثابت شود. 

آیا امکان دارد در زمان حیات با تنظیم سندی مانند وصیت‌نامه حضانت فرزند خود را به پدرم واگذار کنم و در صورت در قید حیات نبودنم پدرم ولی فرزندم گردد و اختیار از همسرم صلب گردد؟

در صورت فوت یکی از ابوین، حضانت طفل با آنکه زنده است، خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، با فوت پدر، حضانت طفل با مادر است؛ نه پدربزرگ طفل. تأکید می‌شود که حضانت فرزندانی که پدرشان فوت کرده، با مادر آن‌ها است؛ مگر آن‌که دادگاه به تقاضای ولی قهری (پدربزرگ پدری طفل) یا دادسـتان، اعطای حضانت طفل به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

مجرد هستم می‌خواستم ببینم وضعیت بازماندگان بعد از من به لحاظ ارث چگونه است مثلاً برادر یا مادر و یا بچه‌های برادر چگونه از من ارث می‌برند. درصورتی‌که وصیت‌نامه تنظیم شود آیا رعایت می‌شود یا قانون مقدم است؟

شما فقط می‌توانید تا یک‌سوم از اموالتان را به هرکسی که می‌خواهید بدهید یا وصیت کنید و بیشتر از آن را نمی‌توانید و ابتدا وصیت شما مورد پذیرش است و باید انجام شود و پس‌ از آن بر اساس قانون خواهد بود. بعد از فوت شما اگر زن و بچه و یا هر کدام از آن‌ها را داشته باشید ارث فقط به آن‌ها می‌رسد و به اشخاص دیگر ارث نمی‌رسد ولی اگر آن‌ها نباشند به برادر و خواهر و ...  

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره حقوقی مرکز مشاوره تبیان