تبیان، دستیار زندگی

راهنمای پوشش و تغذیه بچه‌ها در هوای سرد

حفظ سلامت کودکان در زمستان

بچه‌ها در فصل زمستان به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند. سیستم ایمنی آن‌ها مرتباً در حال رشد است؛ از این رو بیشتر مستعد سرماخوردگی و سایر بیماری‌های زمستانی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک در فصل زمستان
برای اینکه از بچه‌ها در روزهای سرد زمستان محافظت کنیم باید همه چیز آن‌ها را با دقت کنترل کنیم از غذا گرفته تا لباس. باید به دنبال راه‌هایی برای تقویت ایمنی بدنشان باشیم تا به سلامتی آن‌ها در زمستان آسیبی نرسد. علاوه بر این، عوامل دیگری در سبک زندگی و تغذیه وجود دارد که می‌توانید با تغییراتی در آن‌ها، مراقبت بیشتری از کودکان به عمل بیاورید.

راهنمای پوشش زمستانی کودکان

لباسی به بچه‌ها بپوشانید که در آن راحت باشند. بچه‌ها پوست حساسی دارند، بنابراین باید لباس‌های پشمی نرم و مرغوب به تنشان کنید تا حساسیت ایجاد نکنند.
کاپشن و ژاکت تنها چیزهایی نیستند که جزو پوشاک زمستانی محسوب می‌شوند، جوراب، کلاه، دستکش و گوش بند نیز از پوشش‌های مهم زمستانی‌اند.
نیازی نیست لایه‌های اضافی از لباس تن بچه‌ها کنید. فقط کافی است لباسی که می‌پوشند به اندازه کافی گرم باشد.
لباس‌های پشمی را با شوینده‌ی ملایمی بشویید و حتماً کاملاً تمیزشان کنید.
نگذارید لباس خیس بر تن کودک بماند. قدرت تحمل سرما برای بچه‌ها مثل بزرگ‌ترها نیست. بنابراین باید بیشتر از لباسی که تن خود می‌کنید بر تن کودک بپوشانید.

نکات تغذیه‌ای زمستانی

رژیم غذایی نقش حیاتی در گرم نگه داشتن بچه‌ها در زمستان دارد.
می‌توانید برای بچه‌ها سوپ سبزیجات درست کنید که هم غذای سالمی است و هم کودک را گرم نگه می‌دارد.
سیب زمینی شیرین نیز طی ماه‌های زمستان کاربرد فراوانی دارد. اگر در جایی زندگی می‌کنید که این ماده‌ی غذایی در دسترستان است، در برنامه‌ی غذایی کودک نیز از آن استفاده کنید. اگر بخواهیم یک جایگزین خوب برای آن معرفی کنیم کدوحلوایی گزینه‌ی مناسبی است. این سبزیجات را به صورت گرم به کودک بدهید.

کودکان در فصل زمستان نیز به ضد آفتاب نیاز دارند. اگر قرار است کودکتان مدت طولانی بیرون از خانه و زیر نور آفتاب باشد، قسمت‌هایی از بدنش را که در معرض نور خورشید است با ضد آفتاب بپوشانید


به بچه‌ها چای یا قهوه ندهید زیرا کافئین برای بچه‌ها خوب نیست. برای نوشیدنی، شیر گرم یا شکلات داغ (گاهی) بسیار مناسب است. شکلات داغ نوشیدنی نیست که به طور مداوم برای کودک خوب باشد زیرا می‌تواند قند مصرفی کودک را بالا ببرد.
مغزها و دانه‌ها نیز انتخاب سالم دیگری هستند که می‌توانند جزو رژیم غذایی کودک باشند. آجیل در فصل زمستان بسیار عالی است زیرا سرشار از مواد مغذی بوده و می‌توانید به عنوان میان‌وعده از آن استفاده کنید.
فراموش نکنید که آب و مایعات کافی به کودکتان بدهید تا بدنش دچار کم آبی نشود.


مراقبت از پوست کودکان در زمستان

هر روز بعد از استحمام به بدن کودک مرطوب کننده بزنید تا پوستش خشک نشود. همچنین می‌توانید با روغنی مناسب بدنش را ماساژ دهید، البته قبل از استفاده از روغن آن را گرم کنید. لب‌های کودک را نیز چرب نگه دارید.
کودکان در فصل زمستان نیز به ضد آفتاب نیاز دارند. اگر قرار است کودکتان مدت طولانی بیرون از خانه و زیر نور آفتاب باشد، قسمت‌هایی از بدنش را که در معرض نور خورشید است با ضد آفتاب بپوشانید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.