تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با جاذبه های ازمیر

انتخاب سفر به ازمیر به سلیقه خوب شما را می رساند. همانگونه که از اسم این شهر پیداست (ازمیر در زبان ترکی به معنی زیباست) شهری واقعا زیبا و جذاب برای داشتن یک سفر هیجان انگیز و تجربه ای بی نظیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر ازمیر در ترکیه

ازمیر (Izmir) به عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه بعد از استانبول و آنکارا، دارای موقعیت ممتاز به عنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری است. این شهر مقصدی مناسب و مقرون به صرفه به حساب می آید. کرانه های دریای اژه در ترکیه از جمله زیباترین چشم اندازهای این کشور است، خط ساحلی باشکوهی که آب شفاف دریای اژه به آن برخورد می کند، مملو از کرانه های قدیمی است که توسط باغ های زیبای زیتون، پرتگاه های سنگی و جنگل های کاج در بر گرفته شده اند. این منطقه تعطیلاتی به یاد ماندنی برای همه، از دوستداران طبیعت و خورشید گرفته تا عکاسان، مشتاقان ورزش، قایقرانان و باستانشناسان، فراهم می کند.

دیدنی های ازمیر برای گردشگران بسیار جذاب اند. شاید اکثر گردشگران در تابستان برای دیدن و لذت بردن از دریا و ساحل زیبای این شهر به آنجا می روند اما افراد دیگری نیز هستند که به دنبال اماکن دیدنی ازمیر و برنامه های هیجان انگیز این شهر  می گردند.


میدان کناک ازمیر


یکی از دیدنی های شهر ازمیر میدان کناک است. شهرت این میدان به دلیل برج ساعت آن است. این برج در سال ۱۹۰۱ میلادی ساخته شده است، در کنار این میدان مسجد کناک و بازار کمرالتی واقع شده است.

آسانسور


از دیگر جاذبه های شهر ازمیر آسانسور است. بنای آسانسور نام یکی از اماکن دیدنی و تاریخی ازمیر است. این آسانسور که در سال ۱۹۰۷ توسط تاجران یهودی ساخته شده برای جابجایی شهروندان از یک مکان پست بر فراز تپه ای که محل کسب و کار مردم قرار داشته ساخته شده است. این آسانسور در ابتدا با سیستم فشار آب کار می کرده است اما بعدها به سیستم الکتریکی تجهیز شده است. شما اکنون با سوار شدن در این آسانسور علاوه بر اینکه شهر و مناطق دیدنی آن را از بالا می بینید قادر خواهید بود از سوغاتی فروشی ها رستوران ها و کافی شاپ های آن نیز استفاده کنید.
تلفریک شهر ازمیر نیز همچون آسانسور شما را بر بلندای ازمیر می برد. این برج که در سال ۱۹۷۷ ساخته شده شما را به ارتفاع ۴۲۳ متری از سطح زمین خواهد برد.

محله آلزانکاک


اما در محله های دیدنی این شهر می توان از محله آلزانکاک نام برد. خیابان های باریک با خانه های به سبک یونانی و رستوران های دل انگیز. این محله از مرکز شهر چندان دفاصله ای ندارد و حمل و نقل عمومی برای آن وجود دارد.

کادیفکاله


از اماکن مهم می توان به کادیفکاله اشاره کرد که با نام قدیمی پاگوس یادگاری از آمازون‌ها و قرن چهارم قبل از میلاد بوده و در دوره ‌های امپراطوری یونان، رم، بیزانس و عثمانی دستخوش تغییراتی بوده است و با ۱۸۶ متر ارتفاع قرن‌ هاست که نگهبان دائمی شهر ازمیر و دریای اژه است. این قلعه در زمان اسکندرکبیر توسط یکی از ژنرال ‌های او بنام لیسماکوس بازسازی شد که آثار آن تا به امروز همچنان باقیست.

دلفین های پرنده


دلفین های پرنده در کارشی یاکا یک اثر تاریخی با نماد دوستی و برادری است.

حیسار


حیسار بزرگترین و قدیمی ترین مسجد در ترکیه است که دارای یک اندرون دلپذیر با یک منبر و محراب فوق العاده است. مساجد دیگر ازمیر شامل سالیچی اقلو، شادیروان و کمرالتی است.

اما در زمره سایر دیدنی های می توان به پارک های ازمیر اشاره کرد مانند: کولتور پارک، پارک ادنان سایگون ، پارک اینسان حاک لاری ، پارک موامراکسوی و پارک تفریحی تورگوت ازال. قدیمی ترین کلیسای ازمیر، کلیسای سنت پلیکارت است. مهمانسرای کیزلار اقاسی، بنای یادبود آتاتورک در میدان جمهوریت که برروی یک اسب سوار شده است، این اثر خاطره گرامیداشت آزاد سازی این شهر توسط نیروهای ترکیه است

منبع: مجله گردشگری الی گشت