تبیان، دستیار زندگی

ویژگی‌هایی در حضرت زهرا که آدمی را به کمال می‌رساند

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی به برخی ویژگی‌های اجتماعی و مبارزاتی حضرت زهرا(س) اشاره فرمودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبری
در سیره ائمه اطهار(ع) به عنوان چراغ پر فروغ جامعه مسلمانان، نکات درس‌آموز فراوانی وجود دارد. گستردگی این آموزه‌ها به قدری زیاد است که تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معرفتی را در بر می‌گیرد. لذا هر کسی در هر حوزه‌ای که قرار دارد، می‌تواند از این منابع وحیانی استفاده‌های لازم جهت ارتقای معلومات خود را داشته باشد.

 یکی از آموزه‌های موجود در زندگانی پیامبر و اهل عترت(ع)، شیوه‌ مبارزات و برخورد ایشان با معضلات سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی بود. مطالعه این شیوه‌های مبارزاتی راهکارهای مناسبی را پیش روی مردم جامعه و نیز رهبران جوامع اسلامی برای پیشبرد اهداف خود قرار می‌دهد.

به عنوان نمونه رهبر معظم انقلاب در بخشی از فرمایشات خویش با اشاره به برخی ویژگی‌های حضرت زهرا(س) در حمایت از قیام پیامبر گرامی اسلام(ص) به نکات عبرت‌آموزی اشاره کردند که در ادامه این بیانات را گوش می‌دهید. 

دختری که در کوره گداخته مبارزات سخت پیغمبر در مکه متولّد شد و در شعب ابی‌طالب یار و غمگسار پدر بود. دختری حدوداً هفت، هشت ساله یا دو، سه ساله -بنابر اختلاف روایات، کمتر و بیشتر- در شرایطی که خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند، آن شرایط دشوار را تحمّل کرد. پیغمبر تنهاست، بیغمگسار است، همه به او پناه می‌آورند؛ ولی کیست که غبار غم را از چهره خودِ او بزداید؟ یک وقت خدیجه بود، که حالا نیست. ابوطالب بود، که حالا نیست. در چنین شرایط دشواری، در عین آن گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها و سرما و گرمای دوران سه‌ساله شعب ابی‌طالب که از دوران‌های سخت زندگی پیغمبر است و آن حضرت در درّه‌ای با همه مسلمانان معدود، در حال تبعید اجباری زندگی می‌کردند؛ این دختر مثل یک فرشته نجات برای پیغمبر، مثل مادری برای پدر خود، مثل پرستار بزرگی برای آن انسان بزرگ، مشکلات را تحمّل‌کرد. غمگسار پیغمبر شد، بارها را بردوش گرفت، عبادت خدا را کرد، ایمان خود را تقویت کرد، خودسازی کرد و راه معرفت و نور الهی را به قلب خود بازکرد. اینهاست آن ویژگی‌هایی که آدمی را به کمال می‌رساند. بعد هم در دوران پس از هجرت، در آغاز سنین تکلیف، وقتی فاطمه زهرا سلام الله علیها، با علی‌بن‌ ابی‌طالب علیه‌الصّلاةوالسّلام، ازدواج می‌کند، آن مهریه و آن جهیزیه اوست؛ که همه شاید می‌دانید که با چه سادگی و وضع فقیرانه‌ای، دختر اول شخص دنیای اسلام، ازدواج خود را برگزار می‌کند.

 زندگی فاطمه زهراسلام الله علیها از همه ابعاد، زندگی‌ای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است. شوهر جوان او دائماً در جبهه و میدانهای جنگ است؛ اما در عین مشکلات محیط و زندگی، فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، مثل کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است. او دخترِ کارگشای پیغمبر است و در این شرایط، زندگی را با کمال سرافرازی به پیش می‌برد: فرزندانی تربیت میکند مثل حسن و حسین و زینب؛ شوهری را نگهداری میکند مثل علی و رضایت پدری را جلب میکند مثل پیغمبر! راه فتوحات و غنایم که باز میشود، دختر پیغمبر ذرّه‌ای از لذّتهای دنیا و تشریفات و تجمّلات و چیزهایی را که دل دختران جوان و زنها متوجّه آنهاست، به خود راه نمیدهد. عبادت فاطمه زهرا، سلام الله علیها، یک عبادت نمونه است. (بیانات در دیدار با جمع کثیری از بانوان 1368/10/26)

منبع : تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.