تبیان، دستیار زندگی

فراز و نشیب‌ فعالیت قرآنی در کردستان عراق

کوچر عمر علی، قاری پزشک کردستان عراق، با تبیین فعالیت‌های قرآنی در این منطقه گفت: جوانان در اقلیم کردستان به‌ ویژه در سلیمانیه رغبت زیادی به فراگیری تلاوت و حفظ قرآن دارند و تلاش می‌کنیم از ظرفیت و توانمندی آن‌ها برای خدمت به قرآن در عراق و اقلیم کردستان بهره ببریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاری پزشک کردستان عراق

کوچر عمر علی، قاری بین‌المللی کردستان عراق، مدیر بخش تلاوت و اذان مرکز قرآنی «إقرأ» سلیمانیه و رئیس جشنواره بین‌المللی تلاوت موسوم به «خال» در این منطقه در سال ۱۹۸۲ در شهر «سلیمانیه» کردستان عراق متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته جراحی عمومی و پزشک متخصص کودکان است و در حال حاضر در کنار شغل پزشکی، به قرائت قرآن می‌پردازد.

وی در سال ۲۰۱۳ اجازه‌نامه گفتن اذان را دریافت کرد. همچنین موفق به کسب مقام در رقابت‌های قرآنی داخل و خارج از کشورش شده و چندین مقام در سطح ملی و بین‌المللی در رقابت‌های قرآنی کسب کرده‌ است که می‌توان به کسب رتبه دوم مسابقه قرآن اداره اوقاف شیعیان عراق در سال ۲۰۱۱، مقام ششم سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال ۲۰۱۴ و مقام دوم مسابقه بین‌المللی قرآن اردن در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با کوچر عمر علی با وی گفت‌و‌گویی انجام دادیم. این قاری عراقی در این گفت‌و‌گو به تلاوت‌های خود در محافل قرآنی خارج از عراق اشاره و اظهار کرد: در کشورهایی همچون ایران (شهر سنندج)، ترکیه، اردن، الجزایر، هند و بنگلادش به تلاوت قرآن پرداخته‌ام و یک بار هم داور مسابقات قرآنی در عراق شدم. امیدوارم بتوانم داور مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان شوم.

کوچر عمر علی در ادامه فعالیت‌های مرکز قرآنی «اقرأ» سلیمانیه را توضیح داد و افزود: این مرکز همه ساله در ماه رمضان جشنواره رمضانیه تلاوت قرآن را برگزار می‌کند که هر شب در یک شهر، بخش یا ناحیه‌ای خاص برگزار می‌شود و قاریان طی آن در مساجد به تلاوت قرآن می‌پردازند و در مجموع در ۶۰ تا ۷۰ مسجد منطقه کردستان عراق این جشنواره برگزار می‌شود که امسال چهارمین دوره آن را شاهد خواهیم بود.

جشنواره «خال» در اسفندماه

این قاری عراقی با اشاره به این که دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تلاوت قرآن «خال» اسفندماه سال جاری در سلیمانیه برگزار خواهد شد، گفت: ‌هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مقدمات این جشنواره به‌ منزله بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی اقلیم کردستان هستیم و در این رویداد قاریان بزرگی از کشورهای اسلامی شرکت می‌کنند. در دوره قبلی شیخ احمد نعینع، محمد احمد بسیونی، حجاج رمضان هنداوی و محمد علی راشد از مصر و عبدالرحمن امام قلی، قاری کردستان ایران، حضور داشتند و امسال در دهمین دوره، محمد جواد حسینی از ایران و قاریان دیگری از کشورهای فیلیپین، بنگلادش، اندونزی، سوریه و ... حضور خواهند داشت و شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی نیز همانند سال‌های گذشته میهمان ویژه جشنواره خواهند بود.

إقرأ؛ مرکزی با شش هزار و ۷۰۰ قرآن‌آموز

این قاری بین‌المللی عراقی درباره مراکز و مدارس قرآنی منطقه کردستان عراق گفت: در حال حاضر، در شهر سلیمانیه ده‌ها مراکز قرآنی وجود دارد که در زمینه آموزش قرآن و حفظ کلام وحی فعالیت می‌کنند، در مرکز قرآنی «اقرأ» بیش از ۵۰ حافظ کل قرآن داریم و این مرکز ۱۲ شعبه با شش هزار و ۷۰۰ قرآ‌ن‌آموز در شهرهای مختلف اقلیم کردستان دارد که هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها در سلیمانیه هستند و به آن‌ها تلاوت، حفظ قرآن و اذان آموزش داده می‌شود.

کوچر عمر علی در پاسخ به این پرسش که گرایش و تمایل مردم به‌ویژه جوانان به حفظ و تلاوت قرآن در منطقه کردستان عراق چگونه است؟، گفت: جوانان در اقلیم کردستان به‌ ویژه در سلیمانیه رغبت زیادی به فراگیری تلاوت و حفظ قرآن دارند و پیوسته تلاش می‌کنیم از ظرفیت و توانمندی آن‌ها برای خدمت به قرآن در سطح عراق و اقلیم کردستان بهره ببریم تا در رقابت‌های بین‌المللی در سطح بالا شرکت کنند و به رقابت بپردازند.

وی گفت: در اقلیم کردستان عراق تلاش می‌کنیم قاریان را به شرکت در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن تشویق کنیم، اما به غیر از مواردی خاص، قاریان این منطقه نمی‌توانند در سطح بین‌المللی شرکت کنند و در واقع قراء اقلیم کردستان مشارکت ضعیف و کمرنگی در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان دارند، زیرا نهادها، مراکز و مؤسسات قرآنی این منطقه، تعامل و ارتباطی با اداره اوقاف شیعیان و اداره اوقاف اهل سنت عراق ندارند و این دو مرکز شیعی و سنی نیز به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

هفته قرآنی؛ برنامه آینده

رئیس بخش تلاوت و اذان مرکز قرآن «اقرأ» سلیمانیه به برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی خود در آینده اشاره کرد و گفت: برنامه من برای آینده برگزاری هفته قرآنی در سطح شهر سلیمانیه و اقلیم کردستان است. این برنامه شامل فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی و افتتاح نمایشگاه خواهد بود و در آن شماری از فعالان قرآنی از جهان اسلام حضور خواهند داشت. امیدوارم برنامه‌ای منحصربه‌فرد در غرب آسیا اجرا کنیم.

کوچر عمر علی و تعدادی از قاریان و شخصیت‌های قرآنی جهان اسلام (نفر سوم از چپ: احمد نعینع، قاری پزشک مصری)

تفاوت قاریان دیروز و امروز

کوچر عمر علی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی افراد معتقدند نسل جدید قراء ضعیف هستند، تفاوت قاریان گذشته و نسل جدید قاریان را تبیین و اظهار کرد: برخی قاریان نسل جدید رغبت زیادی برای دیده شدن و کسب مقام دارند، اما برخی دیگر دارای شخصیت‌های متمایزی بوده و قرائت آن‌ها ضعیف نیست، در سال‌های آینده قاریان برجسته‌ای در عراق، ایران و دیگر کشورهای اسلامی ظهور خواهند کرد، اما از نظر معنوی، قاریان گذشته دارای معنویت بیشتری نسبت به قراء نسل جدید بودند و این تفاوتی آشکار بین قاریان نسل گذشته و جدید است.

وی همچنین به اخلاق محوربودن و تکیه بر ارزش‌های اخلاقی در میان نسل جدید قراء اشاره کرد و افزود: قاریان نسل جدید به ارزش‌های اخلاقی پایبند هستند. اگرچه آن‌ها نیز انسان هستند و طبیعی است که اشتباهاتی نیز داشته باشند، برخی نیز هستند که رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که شایسته قاری قرآن نیست، اما به طور کلی قاریان در جامعه و خانواده شخصیت‌های برجسته‌ای هستند.

کوچر عمر علی در پایان درباره تأثیر تنش‌های سیاسی در تعامل و ارتباط میان فعالان قرآنی جهان اسلام گفت: مواضع و تنش‌های سیاسی تأثیر زیادی بر تعامل میان فعالان قرآنی و قاریان و حافظان قرآن ندارد، زیرا سیاست و قرآن دو حوزه جداگانه و متفاوت از هم هستند و قاریان و فعالان قرآنی به ندرت در مسائل سیاسی وارد می‌شوند، اما به طور کلی چنین مسائلی در میان فعالان قرآنی جهان اسلام و اقلیم کردستان عراق بسیار کم دیده می‌شود.

منبع: خبرگزاری قرآن