تبیان، دستیار زندگی

نشست دورهمی با کتاب مطهره قرآن

به مناسبت ایام فاطمیه، نشست دورهمی با کتاب «مطهره قرآن» با حضور امام جمعه شهرستان قدس، نویسنده کتاب و به همت اداره کتابخانه عمومی در حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب مطهره قرآن

نشست دورهمی با کتاب مطهره قرآن به مناسبت ایام فاطمیه ۱۳ بهمن به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قدس با حضور امام جمعه، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان قدس و مسئولین شهری در حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

کتاب مطهره قرآن، کتابی علمی و پژوهشی در عصمت حضرت فاطمه زهرا(س) از منظر قرآن و روایات به نویسندگی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رضا جوکار است.

درباره کتاب

کتاب مطهره قرآن، کتاب علمی و پژوهشی در عصمت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) از منظر قرآن و روایات به نویسندگی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رضا جوکار، امام جمعه شهرستان قدس است. این کتاب در سال گذشته به عنوان کتاب برگزیده در حوزه علمیه قم مورد تقدیر قرار گرفت. مطهره قرآن، از سه بخش کلی تشکیل شده که در بخش اول به کلیات امور مقدماتی عصمت فاطمی در قرآن پرداخته است که این بخش نیز شامل شش فصل در باب مفهوم شناسی عصمت، ضرورت، دلایل عقلی، دلایل قرآنی، دلایل روایی و پاسخ به شبهات عصمت است.
نویسنده در فصل دوم به عصمت فاطمی در قرآن، جایگاه فاطمه الزهرا(س) در آیه تطهیر، مصداق آیه تطهیر، شبهات مربوط به آیه تطهیر و آیه صادقین بیان می‌دارد و در بخش پایانی با ارائه احادیثی مانند حدیث ثقلین، حدیث سفینه، حدیث باب حطه، دیگر شواهد عصمت و حدیث خشم و رضا به عصمت فاطمی پرداخته است.

انگیزه نویسنده از نوشتن این کتاب

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رضا جوکار، نویسنده کتاب در ارتباط با انگیزه خود از نوشتن کتاب مطهره قرآن، بیان کرد: این کتاب موضوع کاملاً جدید و مورد نیاز جامعه بوده و در رابطه با عصمت فاطمی است.
وی کتاب‌های بسیاری در باب عصمت و فضایل انبیاء نوشته است اما کتابی که مختص عصمت فاطمه زهرا(س) باشد، نوشته نشده بود.
نویسنده کتاب، گفت: فاطمه زهرا(س) معصوم است اما عده‌ای معصوم بودن او را قبول ندارند مثل اهل سنت و ما باید با استفاده از احادیث، روایات و آیاتی که خود اهل سنت از وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) نقل کرده‌اند و ثانیاً علمای اهل سنت آن روایات را در کتاب‌های خود به‌کار برده‌اند و باید مورد قبول باشد، بتوانیم به معصوم بودن حضرت صدیقه طاهره(س) بپردازیم.
وی ادامه داد: معصوم بودن و عصمت داشتن حضرت صدیقه طاهره(س) یعنی کسی که گناه نمی‌کند، فکر خطا و فراموشی و کارهای مکروه انجام نمی‌دهد، مانند پدر گرامی‌شان و همسرشان، امیرالمومنین علی(ع) و مانند سایر ائمه و انبیا او نیز معصوم است.

در ادامه نشست، امام جمعه شهرستان اشاره‌ای به دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال داشت و افزود: آمار انتشارات ما در حوزه نشر و کتاب در مقایسه با ۴۰ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶ برابر شده و جمعیت ما در سال ۵۷ جمعیتی ۳۵ میلیون نفری بوده است. هم اکنون با ۸۰ میلیون نفر جمعیت با منابع درآمدی و پیشرفتی که قابل مقایسه با قبل نیست و در حالی که با موانع، تهدیدها و تحریم‌ها روبه‌رو هستیم، به دستاوردهای بسیاری رسیده‌ایم.
وی تأکید کرد: کتابخانه‌های عمومی کل کشور ۳۷۰ مورد بود که الان به ۲۷۱۱۰ کتابخانه رسیده و این در حالی است که  نویسندگان زن در کل کشور، قبل از انقلاب اسلامی به ازای هر ۱۶۰ هزار نفر یک نویسنده زن داشتیم اما امروز به ازای هر ۹۶۰۰ نفر یک نویسنده زن داریم که همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است و باید قدردان این انقلاب بود.
وی تصریح کرد: برترین جایگاه‌های علمی، پژوهشی و پیشرفت‌هایی که در طول این ۴۰ سال در کشور رخ داده، مورد توجه کشورهای غربی بوده است و باید شتاب علمی تند شود.

منبع: ایکنا