تبیان، دستیار زندگی

انتشار کتاب آثار بزرگان موسیقی جهان برای سنتور

شهاب منا از آماده‌سازی دو کتاب "دریاچه قو" با زیر عنوان آثار بزرگان موسیقی جهان برای سنتور و کتاب "موسیقی آوازی ایران ردیف عبدالله دوامی" برای چاپ خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
شهاب منا

شهاب منا مدیر نشر خنیاگر، درباره این آثار گفت: سنتور کلاسیک ایرانی، سازی است که تغییر کروماتیک نت‌ها در آن به ‌صورت آنی عملا غیرممکن است. بدین ‌منظور، تلاش‌های زیادی در جهت تغییر ساختمان سنتور صورت گرفته است که عملا تاثیر چندانی نداشته و رواج پیدا نکرده‌اند.

او توضیح داد: محسن حسینی مولف کتاب "دریاچه قو" با کوک‌ کردن پشت‌خرک سیم‌های زرد سعی در تامین برخی نت‌های کروماتیک کرده تا از تمام ظرفیت‌های صوتی ساز سنتور در شکل رایج آن استفاده کند. او برای نشان ‌دادن قابلیت‌های این طرح در کتاب حاضر، به دلیل وجود نت‌های متغیر فراوان، همچنین آشنا کردن نوازندگان و هنرجویان با موسیقی کلاسیک به‌ عنوان میراثی جهانی و افزایش تکنیک نوازندگی از یازده آهنگ‌ معروف آهنگسازان موسیقی کلاسیک غرب هم‌چون باخ، موتسارت، بتهوون، پاگانینی، برامس، پونچیلی، چایکوفسکی و آلبنیز بهره برده است.

به گفته منا، نویسنده کتاب سعی کرده‌ از تمام ظرفیت‌های صوتی ساز سنتور در شکل رایج آن استفاده کند بدون این که نوازنده نیاز به تهیه و خرید ساز جدید و خاصی برای نواختن آهنگ‌های نوشته‌ شده داشته باشد؛ کاری که تاکنون در این سطح انجام نشده است.

او دلیل استفاده از آهنگ‌های معروف آهنگسازان موسیقی کلاسیک غرب در این کتاب را سه دلیل برشمرد و تصریح کرد: دلیل اول وجود نت‌های متغیر فراوان در این قطعات است. دلیل دوم آشنا شدن نوازندگان و هنرجویان با موسیقی کلاسیک که میراثی جهانی محسوب می شود و نواختن نمونه‌هایی از آن‌ها به ‌منظور درک بهتر و بالاتر از موسیقی به ‌معنای عام است. دلیل سوم این که نواختن این‌گونه قطعات، به‌ دلیل تحرک فراوان دست در جهات مختلف سطح ساز، تاثیر فراوانی بر افزایش تکنیک نوازندگی خواهد داشت و به‌ نوعی اتودهای بسیار خوبی برای نوازندگان سنتور هستند.

منا اضافه کرد: کتاب "دریاچه قو" با زیر عنوان آثار بزرگان موسیقی جهان برای سنتور با تنظیم و اجرا محسن حسینی به زودی توسط نشر خنیاگر به چاپ می‌رسد.

مدیرنشر خنیاگر همچنین از آماده‌سازی کتاب "موسیقی آوازی ایران ردیف عبدالله دوامی" به ‌اهتمام و آوانگاری مهران مشکری برای انتشار خبر داد و گفت: این کتاب شامل آوانگاری اجرای مضبوط از ردیف آواز استاد عبدالله دوامی است که در آن هر ملودی در دو خط زیر هم نگاشته شده است.

او توضیح داد: آوانگاری کتاب به ‌صورت دو خط موازی با هم ثبت شده است، به‌ طوری‌ که مراجعه‌ کننده بتواند هم به ‌سادگی مطلب مورد نظر را مطالعه یا سرایش کند و هم اگر بخواهد برخی از نکات فنی و ریزه‌کاری‌های استاد را بداند، به خط دوم مراجعه کند. مهران مشکری به‌ خوبی از عهده این مسئله برآمده و از آن‌جا که با استفاده از رایانه انجام گرفته است، فواصل بین واژه‌ها و جمله‌های موسیقی نیز به‌ خوبی رعایت شده که باعث درک بهتر موسیقی و جملات و بهتر دیده‌ شدن و مطالعه ساده‌تر آن‌ها می‌شود.

به گفته منا، کتاب "موسیقی آوازی ایران ردیف عبدالله دوامی" به ‌اهتمام و آوانگاری مهران مشکری نیز در دست چاپ است و توسط نشر خنیاگر روانه بازار کتاب خواهد شد.

کتاب‌های "تحریر خیال" اثر حسین پرنیا، "آوانگاری تصنیف‌های عبدالله دوامی به روش نوین" و "تئوری مقدماتی موسیقی" نیز به تازگی توسط نشر خنیاگر به چاپ رسیده‌اند.

کتاب "نه پیش‌درآمد و رنگ از درویش‌خان و موسی معروفی برای سنتور" بازنویسی و تنظیم طلیعه کامران و شهاب منا و "لذت موسیقی: روش نوین آموزش موسیقی کودک با بلز (همراه با توضیح روش تدریس)"، گردآوری و تنظیم مهدی عقیلی از دیگر آثار منتشر شده این انتشارات به شمار می‌آیند.

منبع: هنر آنلاین