تبیان، دستیار زندگی

«طلا» یک فیلم مهندسی‌شده است

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «طلا» با حضور کارگردان، بازیگران و عوامل فیلم در سینمای اهالی رسانه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نشست رسانه ای فیلم

نشست رسانه ای فیلم سینمایی «طلا» سومین نشستی بود که در چهارمین روز از برگزاری جشنواره سی ‌و هفتم فیلم فجر روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد. 

در این نشست پرویز شهبازی کارگردان، رامبد جوان و محمد شایسته تهیه‌کنندگان، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان و هومن سیدی بازیگران، منصور شهبازی بازیگر و صدابردار، پیمان شادمانفر مدیر فیلمبرداری، امیرحسین قدسی طراح صحنه و دیگر عوامل فیلم حضور داشتند.

شهبازی در ابتدای نشست درباره روند شکل‌گیری داستان فیلم بیان کرد: اکثر سکانس‌ها را بازنویسی و تا آخرین لحظه در حال تغییر داستان و اتفاقات بوده است.

رامبد جوان نیز درباره تهیه فیلم توضیح داد: من و محمد شایسته یک روز تصمیم گرفتیم پول‌هایمان را جمع کنیم و ۴ فیلم بسازیم که البته زورمان به ساخت سه فیلم رسید. بخش اجرایی «طلا» حتما برعهده شایسته بوده و من در بخش‌های دیگر کمک می‌کنم. در زمان تولید هم چون من سر ضبط «خندوانه» بودم بیشتر کارها برعهده او بود. از همکاری با پرویز شهبازی هم بسیار خوشحالیم و به خودمان افتخار می‌کنیم. 

شایسته هم درباره تهیه‌کنندگی فیلم اظهار کرد: ما قرار بود ۴ فیلم تولید کنیم که چهارمی به دلیل مشکلات مالی امکان‌پذیر نشد. اما در نهایت ۲ فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تولید کردیم. 

هومن سیدی درباره حضورش در «طلا» بیان کرد: من تنها کاری که کردم این بود که گوش به فرمان شهبازی بودم. کار کردن با شهبازی خیلی برایم جذاب بود. تغییر شخصیت و رویکردی که شخصیت منصور در قصه دارد به شکل خیلی واقعی نشان داده می‌شود و این از خصوصیات جذاب قصه بود که من را جذب کار کرد. 

نگار جواهریان نیز از همکاری با شهبازی و ایفای نقش دریا ابراز خرسندی کرد. 

طناز طباطبایی هم با اشاره به اینکه قرار بود سال‌ها قبل با شهبازی همکاری کند و این امکان فراهم نشده بود، گفت: شهبازی انقدر ملموس و زنده و قابل باور دیالوگ‌ها و کاراکترهایش را خلق می‌کند که من با اشتیاق و بدون هیچ پرسشی بازی در فیلم را پذیرفتم. 

شهبازی در بخشی از نشست عنوان کرد که داستان فیلم واقعی نیست. 

پیمان شادمانفر، منصور شهبازی و امیرحسین قدسی نیز درباره همکاری با شهبازی توضیحاتی ارایه دادند.

مهرداد صدیقیان درباره علاقه به بازی در نقش‌های مکمل گفت: من از نقش مکمل استقبال نمی‌کنم. اگر نقش جای درستی باشد و فیلمنامه و کارگردانی را دوست داشته باشم، نقش مکمل را بازی می‌کنم. 

شهبازی در پاسخ به سوالی درباره روابط نامشروع در فیلم توضیح داد: این روابط با فرهنگ اسلامی و ایرانی همخوانی ندارد اما در جامعه وجود دارد. 

رامبد جوان اما در بخشی از این نشست با انتقاد از سوالاتی که مطرح شد، تصریح کرد: قطعا بخش عمده شما اهالی رسانه از حوزه سینما هستید اما می‌خواهم بدانم چرا سوال‌ها انقدر ساده است و چرا هیچکدام از شما یک مبحث مهم را درباره فیلم شهبازی باز نمی‌کنید. این فیلم بسیار مهندسی شده و باید دید شهبازی چطور این نقشه مهندسی شده را انقدر ساده و جذاب برگزار کرده است. من دوست دارم درباره این مباحث صحبت کنید. 

طناز طباطبایی در پاسخ به پرسشی درباره ایفای نقش‌های قربانی، فریب خورده و اغواگر در فیلم‌های مختلف بیان کرد: خیلی خوشحالم و خیلی افتخار می‌کنم که این نقش‌ها را ایفا کردم. فکر می‌کنم دیگر وقتش شده که نگاه سخت‌گیرانه و حرفه‌ای‌تری در فیلم دیدن پیدا کنیم. تا کی قرار است انقدر ساده و سطحی فیلم ببینیم و نقد کنیم. 

شهبازی درباره غیرمنطقی بودن فیلمنامه عنوان کرد: یک نفر به من گفت صحنه کشته شدن منصور از لحاظ دکوپاژ اشتباه است. وقتی کسی این حرف را می‌زند یعنی اینکه اطلاعاتی از کارگردانی ندارد و همین نقدهای سطحی است که باعث می‌شود سطح نقد و تحلیل فیلم ها پایین بیاید. 

وی با بیان خاطره‌ای از کوروساوا و اینکه در زمان دریافت جایزه اسکار افتخاری با تواضع اعلام کرده که نمی داند لیاقت دریافت این جایزه را دارد یا نه، درباره ایراداتی که به فیلمش گرفته شد، گفت: واقعا چطور یک بچه مدرسه‌ای به خودش اجازه می‌دهد به من بگوید فیلمبرداری فیلمت اشتباه است، او با کدام دانش و سواد این حرف را می زند؟

سوالاتی که در چند روز اخیر در نشست‌های پرسش و پاسخ مطرح می‌شود معمولا از جانب رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی نیست و بیشتر از پرداختن به متن آثار سوالات حاشیه‌ای و کم اهمیت پرسیده می‌شود که در این نشست هم همین اتفاق رخ داد. البته پرویز شهبازی نیز به همین سوالات، پاسخ‌های کامل و مناسبی نداد.
منبع: مهر